Γιατί φούντωσε το κερδοσκοπικό παιχνίδι με το πετρέλαιο κίνησης
Eurokinissi
Eurokinissi

Γιατί φούντωσε το κερδοσκοπικό παιχνίδι με το πετρέλαιο κίνησης

Αργά το βράδυ της Τρίτης, πολλά πρατήρια ειδικά στο λεκανοπέδιο της Αττικής άλλαξαν τις ταμπέλες ανεβάζοντας την τιμή του πετρελαίου κίνησης στα 2,10 ευρώ το λίτρο.

Όσοι σπεύσουν να ρίξουν το… ανάθεμα στο γεγονός ότι αποσύρθηκε η οριζόντια κρατική επιδότηση των 15 λεπτών ανά λίτρο, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι στις 30 Σεπτεμβρίου, με ενεργή την επιδότηση, η τιμή κυμαινόταν στα 1,82 ευρώ άρα μέσα σε ένα 10ήμερο έχει καταγραφεί η διπλάσια άνοδος σε σχέση με αυτή που θα έπρεπε να αποτυπωθεί στην λιανική αν απλώς υπήρχε η κατάργηση της επιδότησης.

Και τι έφταιξε λοιπόν για να γίνουμε μάρτυρες τέτοιου απότομου ράλι στο πετρέλαιο κίνησης; Όλα συγκλίνουν στο ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη άλλο ένα διεθνές κερδοσκοπικό παιχνίδι.

Η διολίσθηση του ευρώ έναντι του δολαρίου αλλά και η αύξηση της διεθνούς τιμής του μπρεντ ειδικά μετά την απόφαση του OPEC + για μείωση της παραγωγής πετρελαίου, είναι παράγοντες που επηρεάζουν τόσο το πετρέλαιο κίνησης (και το θέρμανσης) όσο και την αμόλυβδη.

Αυτό το στοιχείο που οδηγεί στη διαφοροποίηση της εικόνας του πετρελαίου κίνησης συγκριτικά με την αμόλυβδη είναι η αλλαγή συμπεριφοράς των τιμών platts για την περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Εκεί που η τιμή της αμόλυβδης με την αντίστοιχη του πετρελαίου κίνησης πήγαιναν μαζί, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έντονη διαφοροποίηση με αποτέλεσμα η τιμή της αμόλυβδης να είναι πλέον αισθητά φθηνότερη σε σχέση με αυτή του πετρελαίου κίνησης.

Πριν από έναν χρόνο, η τιμή Platts για την αμόλυβδη ήταν μεγαλύτερη από του πετρελαίου κίνησης. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι η αμόλυβδη βαρύνεται με σαφώς μεγαλύτερο ειδικό φόρο κατανάλωσης σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης, ήταν λογικό και επόμενο τότε η αμόλυβδη να είναι πιο ακριβή.

Τον Ιούνιο του 2022, με την κορύφωση του δράματος των καυσίμων (τότε που η αμόλυβδη έφτανε στα 2,4 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης επιδοτούνταν άρον-άρον με 15 λεπτά για να μην εκτοξευτεί το μεταφορικό κόστος, οι δύο τιμές platts ήταν περίπου… ίσα βάρκα ίσα νερά αλλά σε πολύ υψηλά επίπεδα άνω των 1350 δολαρίων ανά τόνο. Τις τελευταίες ημέρες, η τιμή Platts της μεσογείου είναι κοντά στα 900 ευρώ για την αμόλυβδη αλλά πάνω από τα 1160 ευρώ για το πετρέλαιο κίνησης.

Έτσι, υπερκαλύπτεται και η διαφορά του ειδικού φόρου κατανάλωσης και πλέον έχουμε φτάσει στο σημείο το πετρέλαιο κίνησης να είναι κοντά στα 10 λεπτά ακριβότερο συγκριτικά με την αμόλυβδη. Οικονομική λογική δεν υπάρχει. Το προϊόν που φορολογείται λιγότερο να κοστίζει ακριβότερα; Είναι προφανές ότι πρόκειται για άλλο ένα παιχνίδι ακραίας κερδοσκοπίας το οποίο δεν παίζεται επί ελληνικού εδάφους. (Και) επί ελληνικού εδάφους όμως, έρχεται ο λογαριασμός…