Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
«Γκάζια» βάζει το ΤΑΙΠΕΔ στο πρόγραμμα για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας, μετά τις σχετικές κυβερνητικές πρωτοβουλίες προ ημερών, και ήδη στην ιστοσελίδα του ταμείου αναρτήθηκαν οι προσκλήσεις για την πρόσληψη (μετά από διαγωνιστική διαδικασία) των συμβούλων που θα συνδράμουν το Ταμείο στην αξιοποίηση των λιμένων μέσω της πώλησης μετοχών.
Το project αφορά την αξιοποίηση έως και 4 λιμένων με τη μορφή πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, ενώ σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προσλάβει συμβούλους για την αξιοποίηση λιμανιών μέσω παραχωρήσεων. Το χαρτοφυλάκιο του δημοσίου περιλαμβάνει 10 λιμάνια με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας. Αντίστοιχα, το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιριών οι οποίες έχουν την διαχείριση των λιμένων αυτών μέχρι το 2042.
Για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου (όπως συνέβη στις περιπτώσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ), είναι έτοιμη και αναμένεται να κατατεθεί το επόμενο διάστημα νομοθετική ρύθμιση η οποία θα προβλέπει μια τέτοια εξέλιξη (σε αντίθεση με το καθεστώς υποπαραχωρήσεων που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση), ενώ αλλαγές θα υπάρξουν και στις αντίστοιχες ρυθμίσεις για το ανταποδοτικό τέλος που προέβλεπε η ίδια νομοθεσία. Με τις εξελίξεις αυτές, οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται να προχωρήσουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο, ιδιαίτερα, καθώς υπάρχει καταγεγραμμένο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Οι σύμβουλοι που έχουν ήδη προσληφθεί για την αξιοποίηση των λιμένων έχουν καταρτίσει μελέτες για τις δυνατότητες, όσο και τις μελλοντικές προοπτικές κάθε ενός Οργανισμού Λιμένα, ώστε να αναδειχθεί το επενδυτικό τους προφίλ. Με βάση τις μελέτες αυτές, αλλά και σχετικές πληροφορίες στην «πρώτη γραμμή» για την αξιοποίηση μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, βρίσκονται τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, ενώ ακολουθούν ο Βόλος και η Καβάλα.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη, συνδέεται με το ευρύτερο project για τον τερματικό σταθμό LNG Βορείου Ελλάδος που αναμένεται να καταστήσει την πόλη και το λιμάνι ενεργειακό κόμβο. Αντίστοιχο ενδιαφέρον υπάρχει για λόγους υψηλής εμπορικής και τουριστικής κίνησης για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.
Αρμόδιες πηγές, σημείωναν επιπρόσθετα, ότι στον απόηχο της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ (που επέφερε ραγδαία άνοδο εργασιών και τζιρου) είναι πολύ πιθανό να εκδηλωθεί ενδιαφέρον και για το «συγκρότημα» των τριών λιμένων της Αττικής (Λαυρίου, Ελευσίνας και Ραφήνας), το λεγόμενο Αττικό Λιμενικό Σύστημα, μια και η αύξηση των εργασιών στον Πειραιά, εκ των πραγμάτων θα «περάσει» και σε άλλους λιμένες, με προτεραιότητα τα προαναφερθέντα.
Σημειώνεται ότι από το πέρασμα της διαχείρισης των λιμένων στο ΤΑΙΠΕΔ και την τοποθέτηση τους υπό κοινό σύστημα εποπτείας, οι οργανισμοί λιμένων διαθέτουν πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο και προϋπολογισμούς που παρακολουθούνται μηνιαίως, ενώ δεν επιχορηγούνται από το κράτος, και εμφανίζουν κερδοφόρα αποτελέσματα.