Του Γιώργου Φιντικάκη
"Τρέξτε το Ελληνικό", είναι το μήνυμα προς την ελληνική πλευρά από τους δανειστές, οι οποίοι έκπληκτοι διάβασαν προ ημερών ότι το Δημόσιο ψάχνει ακόμη ποιο τμήμα της έκτασης είναι δασικό και ποιο όχι.
Απόρροια αυτής ακριβώς της πίεσης προς την κυβέρνησης και της δυσφορίας των πιστωτών για την καθυστέρηση της μεγαλύτερης ιδιωτικοποίησης του ελληνικού προγράμματος που αποτελεί… ουρά της πρώτης αξιολόγησης, εκτιμάται ότι είναι και η διυπουργική που έγινε χθες για την αποτίμηση της κατάστασης.
Κυριάρχησαν "δασικά, αλλά και αρχαιολογικά θέματα" όπως λέει στο liberal.gr άνθρωπος με εικόνα των όσων διαμείφθηκαν, καθώς και μια συνολικότερη αποτίμηση της πορείας επίλυσης των πάμπολων εκκρεμοτήτων, από την απομάκρυνση των δημοσίων φορέων και την διενέργεια διαγωνισμού για άδεια καζίνο, έως το τι μέλλει γενέσθαι με τους πρόσφυγες.
Αν και δεν έγιναν γνωστές λεπτομέρειες, το μήνυμα που εστάλη στους συμμετέχοντες υπουργούς και φορείς ήταν "προσπαθήστε να συνεργαστείτε αποτελεσματικότερα προκειμένου σε σύντομο διάστημα να έχετε διευθετήσει τις πολλές εκκρεμότητες και να έχουμε αποτελέσματα".
Τέτοια εκκρεμότητα είναι η οριστική αποσαφήνιση γύρω από τα δασικά, αφού με βάση τις μέχρι πρότινος πληροφορίες παρέμενε σε εκκρεμότητα η έκδοση πράξης χαρακτηρισμού της έκτασης από το δασαρχείο Πειραιά, με διακύβευμα την διατήρηση ή όχι συστάδων δέντρων στα διάφορα τμήματα του οικοπέδου (περιμετρικά του παλαιού αεροδρομίου και στον Άγιο Κοσμά). Είχε προηγηθεί γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που έκανε αποδεκτή ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, και η οποία απαντά σε μια σειρά από ερωτήματα για το κατά πόσο τμήματα της έκτασης εμπίπτουν ή όχι στη δασική νομοθεσία.
Στην διυπουργική συζητήθηκε επίσης το θέμα των αρχαιολογικών χώρων, όπως και τα χαρακτηρισμένα ως νεότερα μνημεία που ξεπερνούν τα 35.000 τετραγωνικά μέτρα, και τα οποία έχουν συμπεριληφθεί από τον επενδυτή στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ). Το σχέδιο αποτελεί το "άλφα και το ωμέγα" στην υπόθεση Ελληνικό καθώς περιγράφει με απόλυτη λεπτομέρεια τι θα γίνει και που, και αμέσως μόλις ελεγχθεί η πληρότητά του θα τεθεί σε διαβούλευση με συμμετοχή των 11 γενικών γραμματέων των εμπλεκομένων με την επένδυση υπουργείων.
Και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων
Αποτέλεσμα της πίεσης για πρόοδο στη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση είναι και η σύσταση επιτροπής εμπειρογνωμόνων, στην οποία προχώρησαν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών, προκειμένου να γνωμοδοτήσει για το σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού. Η επιτροπή είναι άμισθη και θα γνωμοδοτήσει στον υπουργό Περιβάλλοντος εντός διμήνου από την ημέρα που θα της ζητηθεί.
Συντονιστής της επιτροπής είναι ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Θανάσης Αραβαντινός, ενώ θα συμμετάσχουν τρεις εν ενεργεία πανεπιστημιακοί, καθώς και ο διάσημος Ελβετός αρχιτέκτονας του μουσείου της Ακρόπολης Μπερνάντ Τσουμί.
Σημειωτέον ότι η επιτροπή προβλεπόταν από το νόμο για την Αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού (ν.4062), δηλαδή από το 2012. Συστάθηκε όμως μόλις προ ημερών, αφού μέχρι και τον περασμένο Σεπτέμβριο, οπότε και ψηφίσθηκε στην Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση για το Ελληνικό, τα πάντα ήταν στον αέρα. Εκτός των κκ Αραβαντινό και Τσουμί, τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής είναι ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών Γιάννης Αίσωπος, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Γιώργος Πετράκος, και ο καθηγητής Κοινωνικών και Πολιτικών επιστημών στο Πάντειο Γιάννης Ψυχάρης.
Η πίεση που ασκούν οι πιστωτές για την πρόοδο γύρω από το Ελληνικό δεν είναι τυχαία, καθώς θεωρείται σημειολογική για τρεις συγκεκριμένους λόγους. Αφενός γιατί πρόκειται για την μεγαλύτερη επένδυση των επομένων ετών στην Ελλάδα αφού θα ανέλθει σε 8 δισ. ευρώ, αφετέρου γιατί είναι από αυτές με τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις (ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε το…2011), αλλά και επειδή είχε αποτελέσει σημαία προεκλογικά του ΣΥΡΙΖΑ στον αγώνα κατά των ιδιωτικοποιήσεων.
Εκτός χρονοδιαγραμμάτων όμως βρίσκονται και σειρά άλλων θεμάτων γύρω από το έργο. Ούτε έχει ακόμη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός από το υπουργείο Οικονομικών για την χορήγηση άδειας καζίνο, ούτε και έχει στελεχωθεί ακόμη το Γραφείο Ελληνικού που είναι επιφορτισμένο να τρέξει και να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να υλοποιηθεί η επένδυση. Εκκρεμεί επίσης η απομάκρυνση από την έκταση δημοσίων και άλλων υπηρεσιών που ακόμη στεγάζονται σε αυτήν (ΕΘΕΛ, ΕΜΥ, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, κ.ά.), όπως και η εκκένωση του χώρου από τους πρόσφυγες.
Αν ξεπεραστούν τα παραπάνω, τότε το Ελληνικό μπορεί να αφήσει έσοδα 300 εκατ. ευρώ μέσα στη χρονιά. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν αναμένεται να συμβεί πριν από το β΄ εξάμηνο του έτους, ενώ το ρίσκο –όπως συνέβη με τα περιφερειακά αεροδρόμια πέρυσι– να μετατεθεί για το 2018 είναι μεγάλο.
Όσο για το πότε θα μπουν οι μπουλντόζες, στο πολύ αισιόδοξο σενάριο, αυτό θα συμβεί πριν το τέλος του 2017, διαφορετικά τα πρώτα χωματουργικά έργα θα ξεκινήσουν από το 2018 και μετά.