Αρχίζει άμεσα η διαδικασία αξιολόγησης από το ΤΑΙΠΕΔ της δεσμευτικής προσφοράς που κατέθεσε η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα - AD Holdings στον διαγωνισμό για τη μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία βρίσκονται υπό τη διαχείριση της ΛΑΡΚΟ Γενικής Μεταλλευτικής και Μεταλλουργικής Α.Ε.
Η προσφορά της ΓΕΚ Τέρνα - AD Holdings, που αξιολογείται, αφορά τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τη μίσθωση του δημόσιου μεταλλείου Λάρυμνας, που περιλαμβάνει τα σχετικά σχετικά μεταλλευτικά δικαιώματα, το μεταλλευτικό εργοστάσιο και τα ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό του, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και επί του παρόντος μισθώνονται στην ΛΑΡΚΟ. Ακόμη περιλαμβάνει τη μίσθωση του δημόσιου μεταλλείου στο Λούτσι, το οποίο περιλαμβάνει τα σχετικά μεταλλευτικά δικαιώματα με τα ακίνητα και τις εγκαταστάσεις του, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο.
Για το δεύτερο διαγωνισμό που προκήρυξε ο Ειδικός Διαχειριστής έχουν υποβάλει προσφορές, τόσο η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα - AD Holdings, όσο και η ιρλανδική εταιρεία Commodity & Mining Insight UK (CMI).
Ο διαγωνισμός αυτός αφορά παραχωρήσεις μεταλλευτικών δικαιωμάτων επί των Μεταλλείων Ευβοίας και συγκεκριμένα ιδιόκτητες οριστικές και μισθωμένες ιδιωτικές παραχωρήσεις, αλλά και μισθωμένες δημόσιες παραχωρήσεις στην περιοχή Βρυσάκια Εύβοιας, τα Μεταλλεία Καστοριάς και συγκεκριμένα ιδιόκτητες οριστικές παραχωρήσει, τα μεταλλεία Φθιώτιδας (περιοχή Άγιος Ιωάννης) και συγκεκριμένα ιδιόκτητες οριστικές και μισθωμένες ιδιωτικές παραχωρήσεις, αποθέματα μεταλλευμάτων (δυνητικά και μη), αγροτεμάχια στην περιοχή Λάρυμνας (Φθιώτιδα) και στην Εύβοια, καθώς και κινητό και λοιπό εξοπλισμό στην περιοχή Λάρυμνας στη Φθιώτιδα.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, ο οποίος για τη χρήση 2021 έκλεισε με αύξηση 28,3% στις ενοποιημένες πωλήσεις που ανήλθαν σε 1.144,2 εκατ. ευρώ, με σημαντική βελτίωση 33,7% στη λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) που ανήλθε σε 323,5 εκατ. ευρώ, και καθαρά αποτελέσματα 49,9 εκατ. ευρώ, έναντι 12,7 εκατ. ευρώ το 2021, προγραμματίζει επενδύσεις 6,5 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσουν περισσότερες από 20.000 νέες θέσεις εργασίας
Από την άλλη πλευρά, η εκτόξευση του ενεργειακού κόστους στα ύψη, λόγω της αύξησης της τιμής του φυσικού αερίου εξακολουθεί να αποτελεί ένα αγκάθι στη διαδικασία εξυγίανσης και ιδιωτικοποίησης της ΛΑΡΚΟ, η οποία άρχισε να επιχειρείται εδώ και δυόμιση χρόνια.
Τα υπόλοιπα εμπόδια που είχαν ως συνέπεια να αναβάλλεται ο διαγωνισμός επί σειρά μηνών έχουν επιλυθεί.
Αυτό των εργαζόμενων επιλύθηκε στις 20 Ιουλίου με την απόλυση και την αποζημίωσή τους και στη συνέχεια την επαναπρόσληψη τους με δίμηνες συμβάσεις, εωσότου η εταιρεία ξεκινήσει να επαναλειτουργεί υπό νέο καθεστώς. Από τους 1.060 εργαζόμενους δεν επαναπροσλήφθηκαν περί τους 150, οι οποίοι έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης. Ακόμη νέες συμβάσεις υπέγραψαν και οι εργολαβικά απασχολούμενοι.
Το άλλο εμπόδιο, αυτό της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων έκλεισε πριν λίγους μήνες, με την έκδοση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της τροποποιημένης Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του εργοστασίου και τη διαχείριση αποβλήτων.
Η απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας περιλαμβάνει αυστηρότερους όρους και θα ισχύει για πέντε έτη, δηλαδή ως τις 23 Φεβρουαρίου του 2027. Στο διάστημα αυτό προβλέπεται να γίνουν όλες οι εργασίες περιβαλλοντικής αναβάθμισης του συγκροτήματος της ΛΑΡΚΟ, με βάση την ελληνική και κοινοτική νομοθεσία, ενώ ορίζονται προθεσμίες για μια σειρά ενδιάμεσες ενέργειες που θα πρέπει να ολοκληρωθούν στην επόμενη διετία.
Περιβάλλον και πρόσθετες επενδύσεις
Σε ό,τι αφορά στον τομέα των επενδύσεων, με βάση την αυστηροποίηση της λειτουργίας του εργοστασίου και της διαχείρισης αποβλήτων δημιουργείται μια πρόσθετη επένδυση, το κόστος της οποίας θα επιβαρύνει το νέο ιδιοκτήτη της εταιρείας.
Κι αυτό γιατί ο μελλοντικός επενδυτής έχει, ήδη, να αντιμετωπίσει ένα κόστος της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις.
Από αυτό το ποσό τα 200 εκατ. ευρώ αφορούν σημαντικές περιβαλλοντικές επενδύσεις, ώστε να βελτιωθεί και να θωρακιστεί περιβαλλοντικά η υφιστάμενη μέθοδος λειτουργίας (πυρομεταλλουργία), με την οποία παράγει αποκλειστικά σιδηρονικέλιο.
Τα 400 εκατ. ευρώ αφορούν σε επενδύσεις αναβάθμισης της μεθόδου παραγωγής που θα επιτρέψουν μέσω της υδρομεταλλουργίας, την παραγωγή και κοβαλτίου ενός υλικού με μεγάλη ζήτηση, λόγω της χρήσης του στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η αυστηροποίηση των όρων λειτουργίας και διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων αναμένεται να ανεβάσει των επενδυτικό προϋπολογισμό, σημαντικό μέρος του οποίου θα πρέπει να εκτελεσθεί μέσα στην επόμενη πενταετία.
Η ευκαιρία που παρουσιάζεται αφορά το διεθνές περιβάλλον της αγοράς, καθώς οι τιμές του νικελίου παρουσιάζουν σημαντική άνοδο και ενδεχομένως να δημιουργούν ένα μικρό, νέο παράθυρο ευκαιρίας για ενδεχόμενη αίσια έκβαση του διαγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές του νικελίου κατέγραψαν στις αρχές του 2022 νέο ιστορικό ρεκόρ στις 100 χιλιάδες δολάρια ανά μετρικό τόνο στο χρηματιστήριο μετάλλων του Λονδίνου (LME) και η σταθεροποίησή τους σε επίπεδο άνω των 21.000 δολαρίων, επίσης υψηλή τιμή για το μέταλλο, μπορεί να αποτελέσει ένα κίνητρο για τους υποψήφιους επενδυτές.
Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ
Μετά την θετική εξέλιξη της υποβολής δεσμευτικής προσφοράς από την κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα - AD Holdings για τον πρώτο διαγωνισμό, το ΤΑΙΠΕΔ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία επισημαίνεται:
«Δεσμευτική προσφορά για τη μίσθωση των περιουσιακών στοιχείων ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία ευρίσκοντο υπό τη διαχείριση της ΛΑΡΚΟ Γενικής Μεταλλευτικής και Μεταλλουργικής Α.Ε., έλαβε σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ.
Τα περιουσιακά αυτά στοιχεία περιλαμβάνουν (α) το μεταλλείο της Λάρυμνας, ήτοι τα μεταλλευτικά δικαιώματα και το μεταλλευτικό εργοστάσιο, εδαφικές εκτάσεις, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό και (β) το μεταλλείο του Λουτσίου, ήτοι τα μεταλλευτικά δικαιώματα μαζί με εδαφικές εκτάσεις και εγκαταστάσεις εντός αυτών.
Η δεσμευτική προσφορά υποβλήθηκε από την κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες «Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα» και «AD Holdings AG».
Η αξιολόγηση της προσφοράς θα ξεκινήσει άμεσα και θα συνάδει με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ, εντός του πλαισίου της απόφασης Nr. C (2014) 1818 final/27.03.2014 της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Competition) και της Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Ενέργειας και Περιβάλλοντος (ΦΕΚ 5254/28.11.2020), που εκδόθηκε σύμφωνα με το άρθρο 21 της παρ. 11 του Ν. 4664/2020 (ΦΕΚ A’ 32/14.02.2020).»