Επιβολή προστίμων σε πολυεθνικές με άμεση δημοσίευση του ονόματός τους. Ενεργοποίηση μέτρων για την αντιμετώπιση πρακτικών πώλησης προϊόντων σε εξαιρετικά υψηλά τιμές στην Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες με αποτέλεσμα να σχηματίζεται η εικόνα ότι η Ελλάδα είναι «μπανανία».
Ανακατανομή των φορολογικών βαρών με αναγκαστική προσθήκη εισοδημάτων της τάξεως των 7 δισ. ευρώ σε όσους εμφανίζονταν να δηλώνουν εισοδήματα χαμηλότερα από αυτά του ανειδίκευτου εργάτη. Επιβολή «λουκέτου» σε λαθρέμπορους καυσίμων. Και κατάθεση νομοσχεδίων στη Βουλή με στόχο την αντιμετώπιση των αυθαίρετων κτισμάτων, αλλά και «καταλήψεων» στις παραλίες και στους αιγιαλούς.
Μεθοδευμένα και οργανωμένα, η κυβέρνηση καλλιεργεί ένα προφίλ ανάληψης πρωτοβουλιών που την εμφανίζουν να «τα βάζει και με τους πιο ισχυρούς». Το σχέδιο, εκτός του ότι εξυπηρετεί συγκεκριμένες και πραγματικές ανάγκες -δεν μπορείς να επιβάλεις πρόστιμο στον πάγκο της λαϊκής γιατί δεν είναι συνδεδεμένη η ταμειακή με το POS και την ίδια στιγμή ο εισαγωγέας κλιματιστικών να καρπώνεται τις επιδοτήσεις που αντλεί η Ελλάδα από κοινοτικά κονδύλια για να ενισχύσει τα νοικοκυριά και να προάγει την εξοικονόμηση ενέργειας- είναι πολύ «εύηχο» στην κοινωνία η οποία έχει συνηθίσει στην αδράνεια των κυβερνήσεων απέναντι σε τέτοιου είδους θέματα.
Το «κανείς δεν τα βάζει με τα μεγάλα συμφέροντα, το λαθρεμπόριο κλπ» είναι αυτό που έχει κυριαρχήσει τα τελευταία χρόνια και αν αποδειχθεί στην πράξη ότι «κάτι αλλάζει» η κυβέρνηση θα μπορεί να αποκομίσει και συγκεκριμένα πολιτικά οφέλη.
Και σε καθαρά οικονομικό επίπεδο πάντως, οι… συγκρουσιακές πολιτικές μπορούν να αποφέρουν μετρήσιμα οφέλη:
1. Η πίεση στις μεγάλες επιχειρήσεις –είτε μέσω των προστίμων, είτε μέσω της επιβολής άλλων μέτρων- μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των τιμών. Έδαφος φαίνεται να υπάρχει. Όταν στοιχεία του ΟΗΕ δείχνουν αποκλιμάκωση τιμών στις βασικές κατηγορίες τροφίμων, είναι επόμενο ότι πρέπει αυτή η αποκλιμάκωση να περάσει και στη λιανική. Αν αυτό συμβεί μέσα στο επόμενο διάστημα, το υπουργείο Ανάπτυξης θα το πιστωθεί.
2. Τα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής –λουκέτα για λαθρεμπόριο καυσίμων, υποχρεωτικές ηλεκτρονικές πληρωμές, POS κλπ- μπορούν να αποφέρουν πρόσθετα έσοδα τα οποία δεν έχουν προϋπολογιστεί. Αυτά μάλιστα μπορούν να χρηματοδοτήσουν μόνιμες πολιτικές. Ο προϋπολογισμός του 2024, ενσωματώνει την πρόβλεψη μόνο από το νέο σύστημα φορολόγησης των επαγγελματιών.
3. Οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες για τις παραλίες που θα εγκριθούν στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο, αλλά και πρόσθετα μέτρα που προωθούνται για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας (ακόμη και αυτής που έχει καταπατηθεί) μπορεί επίσης να αποφέρει σημαντικά έσοδα στο δημόσιο.
4. Η αυθαίρετη δόμηση πλήττει τα δημόσια έσοδα καθώς γίνεται κάτω από το ραντάρ. Περιορισμός της είναι προφανές ότι θα αποτυπωθεί με όφελος και στα δημόσια ταμεία.