Του Βασίλη Γεώργα
Για αρκετό καιρό η Praxia Bank που λανσαρίστηκε ως η εναλλακτική λύση απέναντι στις συστημικές τράπεζες, προσπαθούσε να πείσει ότι αποτελεί μια διαφορετική πρόταση ανάπτυξης στο παρωχημένο τραπεζικό σύστημα που πλήρωσε το μάρμαρο της κρίσης. Δεν τα κατάφερε. Παρά την αξιοπρόσεκτη προβολή και τις μεγάλες προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν για το νέο σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας, η τράπεζα απέτυχε να συγκεντρώσει ακόμα και το ελάχιστο των κεφαλαίων που χρειαζόταν για να συνεχίσει την ομαλή της λειτουργία και να αναπτύξει τα σχέδιά της ώστε να πλασαριστεί ως μια από τις τράπεζες της επόμενης μέρας γνωστές ως neobanks.
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Παρασκευής προς Σάββατο, η διοίκηση της τράπεζας στο τιμόνι της οποίας βρίσκεται η Αναστασία Σακελλαρίου, ανακοίνωσε την απόφασή της να προχωρήσει σε μείωση προσωπικού, να συρρικνώνει τις δραστηριότητές της και να εξακολουθήσει να λειτουργεί με μια λιτή δομή.
Με μια μακροσκελή ανακοίνωση στην οποία επιχειρεί να αναδείξει τις πρωτοπόρες επιλογές και την επιτυχία της διοικητικής της ομάδας, παραδέχεται την αποτυχία του επιχειρηματικού της μοντέλου ανακοινώνοντας ότι ο βασικός της μέτοχος AMC «αξιολογεί τις επιλογές της και θεωρεί απαραίτητο να προβεί σε συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της Praxia bank.
Από τις 19 Δεκεμβρίου 2019, η Praxiabank θα λειτουργεί με μία λιτή δομή η οποία προϋποθέτει τη «λύση των συμβάσεων εργασίας». Οι αλλαγές αυτές θα γίνουν, σύμφωνα με την Praxia bank, «με τους καλύτερους δυνατούς όρους για όλους τους εργαζομένους που από την αρχή στήριξαν και συνέβαλαν καθοριστικά στη δημιουργία της».
Με λίγα λόγια παραδέχτηκε την αποτυχία του μοντέλου που επιχείρησε να εφαρμόσει ειδικά δε από τη στιγμή που δεν κατάφερε να βρει τα κεφάλαια τα οποία είναι απαραίτητα για να συνεχίσει να λειτουργεί.
Το σίριαλ πώλησης της Praxia Bank δείχνει πως θα έχει άσχημο τέλος, καθώς η τράπεζα ανακοίνωσε ότι προχωρά σε σημαντική συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της μετά τις αποτυχημένες προσπάθειες αρχικά για άντληση επενδυτικών κεφαλαίων και στη συνέχεια για την εξεύρεση επενδυτή που θα αγόραζε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών. Το project απέτυχε και όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις η διοίκηση καλείται να αναλάβει τις ευθύνες της αποτυχίας όμως οι εργαζόμενοι είναι αυτοί που… πληρώνουν το μάρμαρο.
Τα ερωτήματα παραμένουν για το πώς η τράπεζα που είχε τόσες φιλοδοξίες, τη στήριξη ενός κατά τα άλλα έμπειρου τραπεζίτη και διοίκηση με χρόνια στον κλάδο, κατάφερε στην ουσία να μην λειτουργήσει ποτέ πλήρως, ενώ πολλά ακούγονται και για τις αποζημιώσεις των βασικών της στελεχών.
Πέρασαν σχεδόν τρία χρόνια από τότε που η Atlas Merchant Capital εξαγόρασε την Credicom για να αξιοποιήσει μία από τις τελευταίες τραπεζικές άδειες στην Ελλάδα και δύο χρόνια από τότε που ο Μπομπ Ντάιμοντ άρχισε να επενδύει κεφάλαια για να δημιουργήσει μία digital bank στην Ελλάδα και να ανταγωνιστεί τις πληγωμένες από την κρίση και τα «κόκκινα» δάνεια συστημικές τράπεζες.
Σε αυτή την περίοδο επενδύθηκαν συνολικά 70 εκατ. ευρώ ωστόσο οι τρέχουσες εξελίξεις αποδεικνύουν ότι η διοίκηση της Αναστασίας Σακελλαρίου δεν κατάφερε να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα και σήμερα η Praxia Bank αποφασίζει να προχωρήσει σε περικοπές. Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθούν σημαντικά οι θέσεις εργασίας (ενδεχομένως πάνω από 100) αφού όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, από τις 198 Δεκεμβρίου «η PraxiaΒank θα λειτουργεί με μία λιτή δομή».
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Praxia Bank
Στο πλαίσιο της ορθής ενημέρωσης του κοινού και σε συνέχεια δημοσιότητας η οποία στοχοποιεί και πλήττει τους εργαζομένους και το έργο που έχει υλοποιηθεί μέχρι και σήμερα, η Διοίκηση της Praxia bank, επιθυμεί να διευκρινίσει τα εξής αναφορικά με τη λειτουργία της και την επόμενη μέρα της στην Ελλάδα.
Φιλοδοξία μας στην Praxia bank ήταν να δημιουργήσουμε από την αρχή μία νέου τύπου τράπεζα, έξυπνη, απλή, ανθρώπινη, με σύμμαχο την τεχνολογία. Από το 2018 μέσω μεγάλων επενδύσεων σε τεχνολογίες αιχμής και συστήματα, δημιουργήσαμε μια ολοκληρωμένη ψηφιακή τράπεζα, όχι μόνο στο front-end (e-banking & mobile app) αλλά και σε όλα τα back-office συστήματα, επιτρέποντας μία αυτοματοποιημένη και γρήγορη εξυπηρέτηση και ξεχωριστή τραπεζική εμπειρία. Είμαστε ήδη λειτουργικοί από το φθινόπωρο του 2019 σε έναν κύκλο “Friends & Family” πελατών.
Η Praxia bank, επικεντρώθηκε στις καλύτερες και πιο σύγχρονες επιλογές συστημάτων όπως το Core Banking System T24 (cloud-ready) της Temenos, κορυφαίο τραπεζικό σύστημα, διεθνώς αναγνωρισμένο που εξασφαλίζει υψηλά επίπεδα ασφάλειας, ευελιξίας και δημιουργεί μία μοναδική ψηφιακή εμπειρία για τον χρήστη.
Συνολικά, τα βασικά συστήματα και υπηρεσίες της Praxia bank είναι τα εξής:
- Core Banking System: Temenos T24
- Digital Engagement Platform: Advantage Omnia
- Factoring Platform: Proxima+ και Tesla
- Anti-Money Laundering: Temenos FCM
- Integration Platform: Salesforce Mulesoft
- Compliance & Risk Services: Moody's Analytics
- Enterprise Content Management: EFS
- Card Processing: VivaWallet
- Document Processing: Intelli SynChordia
- Τηλεφωνικό Κέντρο: Genesys
- Open Banking Platform (PSDII): Crowdpolicy
- Σύστημα Προμηθειών: Coupa
- Payments Gateway: Payment Components Aplon Hub
- ERP: Oracle Financials Cloud
- Information Security: Tenable & IBM Guardium
- Loan Origination System: Newgen
- Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού: Salesforce & Sage
- ΙΤ Infrastructure (Managed Services): Unisystems & Lamda Helix
Σε επίπεδο υπηρεσιών υποστήριξης και τεχνογνωσίας, η Praxia bank, συνεργάζεται με κορυφαίες εταιρείες, όπως Microsoft, Deloitte, ΕΥ, Sofgen, Encode, KPMG και Intracom.
Μέσα από καινοτόμες συνεργασίες, η Praxia bank αποτέλεσε την πρώτη ελληνική τράπεζα που προσέλκυσε καταθέσεις από το εξωτερικό, αξιοποιώντας τα οφέλη και τις ευκαιρίες της διεθνοποιημένης πλέον τραπεζικής αγοράς. Αυτό κατέστη δυνατό μέσω της σύναψης συνεργασίας με την πλατφόρμα συγκέντρωσης καταθέσεων της Raisin στη Γερμανία, μια από τις μεγαλύτερες αγορές στην Ευρώπη. Με τη συνεργασία αυτή, η Praxiabank, έθεσε σε εφαρμογή το επιχειρηματικό της πλάνο, ήδη από την άνοιξη του 2019, συμμετέχοντας ενεργά σε μια διεθνοποιημένη τραπεζική αγορά, όπως δεκάδες άλλες πρωτοποριακές τράπεζες σε όλη την Ευρώπη.
Σημαντικά ορόσημα που έχουν επιτευχθεί είναι ο σχεδιασμός και υλοποίηση μιας omnichannel προσέγγισης που επιτρέπει την εξυπηρέτηση του πελάτη με τον ίδιο ακριβώς τρόπο από οποιοδήποτε κανάλι επιλέγει να έρθει σε επαφή με την τράπεζα με δυνατότητα digital onboarding, δηλαδή άνοιγμα λογαριασμού, εξ ολοκλήρου από το κινητό χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία ούτε video call.
Το καινοτόμο, για τα ελληνικά δεδομένα, εγχείρημα για την εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία των παραπάνω συστημάτων κλήθηκε να προσπελάσει κανονιστικές και τεχνολογικές προκλήσεις. Η Praxia κινήθηκε σε αχαρτογράφητα νερά και πέτυχε να θέσει τις βάσεις και τους κανόνες για την είσοδο του digital onboarding για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συμβάλλοντας στην ερμηνεία του θεσμικού πλαισίου, επίτευγμα που δημιουργεί αξία για ολόκληρο τον τραπεζικό κλάδο.
Η εμπειρία και οι υπηρεσίες που σχεδιάσαμε για τους πελάτες μας είναι απαλλαγμένες από τις παραδοσιακές τραπεζικές πρακτικές, με σύγχρονα και απλά προϊόντα, χωρίς «ψιλά γράμματα» και χωρίς κρυφές χρεώσεις. Δημιουργήσαμε μια τράπεζα εφάμιλλη των πιο πρωτοποριακών neo banks της Δυτικής Ευρώπης και της Αμερικής.
Η Διοικητική ομάδα ολοκλήρωσε με επιτυχία τους στόχους που είχαν τεθεί έχοντας την απόλυτη στήριξη του βασικού μετόχου, της Atlas Merchant Capital (AMC). Η AMC έχει επενδύσει από τις αρχές του 2018, μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, συνολικά €70 εκατ., τα οποία αξιοποιήθηκαν ώστε η Praxiabank να είναι σήμερα λειτουργική και έτοιμη να λανσαριστεί, υπερκαλύπτοντας παράλληλα τα αναγκαία εποπτικά κεφάλαια.
Όσο η Διοίκηση εργαζόταν για την υλοποίηση του επιχειρησιακού και στρατηγικού σχεδιασμού της, ο μέτοχος ανέθεσε στην UBS τον Ιούλιο του 2019 την αναζήτηση επενδυτών για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και εν συνεχεία τον Νοέμβριο του 2019 την αναζήτηση επενδυτών για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Στην παρούσα φάση, η AMC αξιολογεί τις επιλογές της και θεωρεί απαραίτητο να προβεί σε συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της Praxia bank. Από τις 19 Δεκεμβρίου 2019, η Praxiabank θα λειτουργεί με μία λιτή δομή η οποία προϋποθέτει τη λύση των συμβάσεων tεργασίας. Έχοντας τους ανθρώπους στο επίκεντρο, η Διοίκηση της Praxia bank εξασφάλισε συμφωνία με τον μέτοχο, ώστε η μεταβολή αυτή να γίνει με τους καλύτερους δυνατούς όρους για όλους τους εργαζομένους που από την αρχή στήριξαν και συνέβαλαν καθοριστικά στη δημιουργία της πρώτης ψηφιακής τράπεζας στην Ελλάδα.