Τα περιοριστικά μέτρα των κυβερνήσεων στον ταξιδιωτικό κλάδο για να συγκρατήσουν την εξάπλωση της μετάλλαξης Όμικρον ωθούν τον γαλλο-ολλανδικό αερομεταφορέα Air France-KLM στην αναβολή της σχεδιαζόμενης αύξησης κεφαλαίου καθώς εκτιμά ότι οι συνθήκες στην κεφαλαιαγορά δεν είναι οι κατάλληλες για άντληση κεφαλαίων.
Ο όμιλος Air France-KLM ήλπιζε ότι θα αντλούσε τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς για να ανακουφίσει τον ισολογισμό του από το βαρύ φορτίο χρέους μετά το χτύπημα της πανδημίας και για να αποπληρώσει την κρατική βοήθεια που έλαβε. Το σχέδιο όμως, θύμα της συγκυρίας, θα πάει πίσω.
Η Air France-KLM χρειάζεται ένα αφήγημα ανάκαμψης για τους επενδυτές, κάτι που είναι πλέον δύσκολο μετά την εμφάνιση της νέας μετάλλαξης Όμικρον.
Οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, το Χονγκ Κονγκ και αριθμός ευρωπαϊκών χωρών έχουν επιβάλλει περιορισμούς εν μέσω αβεβαιότητας για την επικινδυνότητα της Όμικρον και της ενδεχόμενης ικανότητάς της να διαπερνά τα εμβόλια, σφίγγοντας τα σύνορα τους.
Οι μετοχές του ταξιδιωτικού κλάδου έχουν κάνει βουτιά μετά την εμφάνιση της νέας μετάλλαξης του κορονοϊού με την IAG, ιδιοκτήτρια της British Airways, να χάνει 15% από την Παρασκευή και τη Lufthansa και την Air France-KLM να καταγράφουν απώλειες 9%.
Η παραλλαγή Όμικρον συνιστά απειλή για τις υπερατλαντικές πτήσεις ανακοίνωσε η United Airlines την Πέμπτη, επιβεβαιώνοντας τα σχόλια του διευθύνοντος συμβούλου της στους Financial Times.
Η αμερικανική αεροπορική εταιρεία θα πραγματοποιήσει λιγότερες πτήσεις στην Ευρώπη τον Ιανουάριο από ότι υπολόγιζε λόγω της μετάλλαξης Όμικρον.
Οι υπερατλαντικές πτήσεις, το πλέον προσοδοφόρο κομμάτι, αντιστοιχούσαν στο 17% των συνολικών εσόδων των αμερικανικών αερομεταφορέων το 2019.
Η Air France-KLM ολοκλήρωσε ανακεφαλαιοποίηση ύψους 4 δισ. ευρώ τον Απρίλιο, συμπεριλαμβάνοντας την κρατική ενίσχυση και αύξηση κεφαλαίου 1,036 δισ. ευρώ, που διπλασίασε το ποσοστό του κράτους στον αερομεταφορέα στο 30%.
Με ρευστότητα πάνω από 10 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο, ο όμιλος μπορεί να καθυστερήσει το σχέδιο. Ωστόσο, πρέπει να αποπληρώσει την κρατική βοήθεια για να αρθεί η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για εξαγορές και συγχωνεύσεις.
Ο επικεφαλής του ομίλου Air France-KLM είχε δηλώσει στο τέλος Σεπτεμβρίου ότι ο αερομεταφορέας στόχευε να αντλήσει νέα κεφάλαια το γρηγορότερο δυνατόν, χωρίς να θέσει συγκεκριμένη ημερομηνία.
Τα κυβερνητικά πακέτα διάσωσης έχουν διογκώσει το χρέος της Air France στα 10,2 δισ. ευρώ και το κόστος δανεισμού της αυξήθηκε πρόσφατα.
Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, οι συνθήκες στην κεφαλαιαγορά δεν είναι ιδεώδεις αυτή την περίοδο για καμία εταιρεία, πόσο μάλλον για μια εταιρεία χωρίς πιστοληπτική βαθμολόγηση. Κατά συνέπεια δεν θα ήταν συνετό να βγει στην αγορά για κεφάλαια σύντομα.
Η Air France-KLM δεν έχει πιστοληπτική διαβάθμιση από κανένα από τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας και για τον λόγο αυτό δεν πληροί τα κριτήρια για αγορές εταιρικού χρέους από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Παγκοσμίως οι αεροπορικές εταιρείες προετοιμάζονται για περισσότερη μεταβλητότητα λόγω της μετάλλαξης Όμικρον που ενδεχομένως να τις αναγκάσει να μεταβάλλουν τον προγραμματισμό πτήσεων και τους προορισμούς και να στηριχθούν περισσότερο στην εσωτερική αγορά, όπου είναι δυνατόν, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου.
Πολλοί επιβάτες έχουν κλείσει ταξίδια για την περίοδο των Χριστουγέννων, που είναι δυνατή σεζόν για τους αερομεταφορείς, αλλά μετά την εμφάνιση της Όμικρον την περασμένη εβδομάδα αυξάνονται οι ανησυχίες στον κλάδο οτι θα υπάρξει βουτιά στις μελλοντικές κρατήσεις, εξέλιξη που θα καθυστερήσει την βραδεία ανάκαμψη του.
Ο οίκος Fitch Ratings μείωσε τις προβλέψεις του για τον παγκόσμιο επιβατικό όγκο το 2021 και το 2022, τονίζοντας ότι η εμφάνιση νέων μεταλλάξεων όπως η Όμικρον αυξάνει τις πιθανότητες οι συνθήκες στο κλάδο των αερομεταφορών να παραμείνουν ευμετάβλητες.
Από την πλευρά τους οι αεροπορικές εταιρείες διαμαρτύρονται για την έλλειψη σταθερών πρωτοκόλλων υγείας και για τους συνοριακούς περιορισμούς που έχουν προκαλέσει ύφεση στη ζήτηση για διεθνείς πτήσεις.
Τα νέα πρωτόκολλα μετά την άφιξη της Όμικρον αναμένεται να εντείνουν τον πονοκέφαλο τους.
Οι ΗΠΑ για παράδειγμα θα απαιτήσουν σε όλους τους εισερχόμενους ταξιδιώτες να δείχνουν αρνητικό τεστ για COVID-19 που έχει γίνει μόλις μια ημέρα πριν την αναχώρηση τους.
Οι αεροπορικές εταιρείες χωρών με μεγάλη εσωτερική αγορά όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ρωσία, είναι σε καλύτερη μοίρα για να ανταπεξέλθουν στην αβεβαιότητα των διεθνών πτήσεων.