Το σχέδιο για μία συνολική στρατηγική εξωστρέφειας ανέπτυξε ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και πρόεδρος της Enterpise Greece του υπουργείου Εξωτερικών, Ιωάννης Σμυρλής, σε συνέντευξή του σήμερα στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ.
Μετά από τις τηλεδιασκέψεις που είχε τόσο με το ΕΒΕΑ όσο και με τον ΣΕΒΕ, εξήγησε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με όλους του φορείς για τον συντονισμένο σχεδιασμό μιας συνολικής στρατηγικής της χώρας, «με σκοπό να βρούμε όλους τους εξαγωγείς και μέσα από ένα πρόγραμμα συγκεκριμένο, να τους εκπαιδεύσουμε, να τους βοηθήσουμε». Ο στόχος, όπως διευκρίνισε, είναι διττός: αφενός η αύξηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων και αφετέρου η αύξηση των αγορών, στις οποίες θα απευθύνονται.
«Έχουμε πολύ καλή πρώτη ύλη» τόνισε ο κ. Σμυρλής, αποσαφηνίζοντας ότι «μέσα στην πανδημία, το 2020, οι ελληνικές εξαγωγές, εάν εξαιρέσουμε τα πετρελαιοειδή, σημείωσαν αύξηση του 1%, και αυτό δείχνει την αξία τους, την δυναμική και τις δυνατότητές τους».
Βασικό θέμα, όπως επισήμανε, αποτελεί η διεύρυνση των εξαγωγέων σε νέες κατηγορίες. «Αυτό που έχει σημασία είναι το πώς θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε κάποια τοπικά, δικά μας clusters, να μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα ειδικό κλάδο εξαγωγέων, με σκοπό να οργανωθούμε όλοι μαζί και να μπορούμε να προωθούμε και να εξάγουμε το προϊόν, είτε με επιχειρηματική αποστολή, είτε με εκθέσεις, είτε με απευθείας σύνδεση με τα Γραφεία ΟΕΥ σε ολόκληρο τον κόσμο, ώστε να δημιουργούνται συνεργασίες. Αυτό είναι που έχει αξία και φέρνει αποτελέσματα για τη χώρα και τους εξαγωγείς».
Την επιτυχία του εγχειρήματος, όπως είπε ο γγ ΔΟΣ, «εξασφαλίζουν οι βασικοί άξονες που έθεσε εξαρχής η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, για μία σύγχρονη οικονομική διπλωματία, στα πρότυπα των ανεπτυγμένων χωρών, όπου θα συγκεντρώνονταν όλα τα εργαλεία, όπως και έγινε». Τόνισε δε, ότι «έχουν συγκεντρωθεί δυνάμεις, για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς μας να φθάσουμε σε όποια χώρα απαιτείται και με όποιο τρόπο απαιτείται».
Ερωτηθείς σχετικά με τα ελληνικά προϊόντα εξαγωγής, ο κ. Σμυρλής ανέφερε ότι «πέρα από τα νωπά προϊόντα, στρέφουμε το βλέμμα μας και στην εξαγωγή τεχνογνωσίας, όσον αφορά τις κατασκευές και βεβαίως προσπαθούμε να γίνουμε και ένα hub, που σημαίνει ότι θα επηρεάζουμε όλες τις γειτονικές χώρες, αποτελώντας έναν περιφερειακό παίχτη, στον οποίο θα βασίζονται όλα τα clusters σε όλους τους κλάδους».
Η ουσία, όμως, όπως επισήμανε, είναι να πηγαίνουν τα προϊόντα μας στις σωστές αγορές «στο πώς δηλαδή να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς να είναι έτοιμοι να κάνουν εξαγωγές, να συμμετέχουν σε εκθέσεις, να βρίσκουν χώρες-στόχους».
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Σμυρλής και στην επιτυχία προσαρμογής της οικονομικής διπλωματίας και της Enterprise Greece. Κατά την περίοδο της πανδημίας «ενεργοποιήσαμε πολλά διαδικτυακά εργαλεία, διοργανώνοντας webinars, virtual B2B meetings, με αποτέλεσμα να συντηρούμε ζωντανό το δίκτυο των Ελλήνων εξαγωγέων και να τους βρίσκουμε συνομιλητές στις ξένες χώρες». Γεγονός που θα σημαίνει ετοιμότητα, όπως είπε, όταν τα πράγματα πάνε καλύτερα προς το καλοκαίρι και αφού ανοίξει πρώτα ο τουρισμός και στη συνέχεια οι εξαγωγές μας «να είμαστε έτοιμοι, ώστε να φθάσουμε σε όλες τις χώρες-στόχους και να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς να προσφέρουν με πιο αποτελεσματικό τρόπο τα προϊόντα τους στο εξωτερικό».