Ημιαγωγοί: Το σίγουρο στοίχημα μέχρι το 2030

Ημιαγωγοί: Το σίγουρο στοίχημα μέχρι το 2030

Αν υπάρχει ένας κλάδος στην παγκόσμια οικονομία, που θα συνεχίσει να αυξάνεται με ρυθμούς από 6% έως 8% ετησίως μέχρι και το 2030, είναι ο κλάδος των ημιαγωγών. Υπολογίζεται ότι ο ετήσιος κύκλος εργασιών στον χώρο των ημιαγωγών από 600 δισ. δολάρια που είναι σήμερα, θα προσεγγίσει το 1 τρισ. δολάρια μέχρι το 2030. Το 70% της αύξησης αυτής θα οφείλεται στη ζήτηση από την αυτοκινητοβιομηχανία, από την αποθήκευση δεδομένων (data storage), τις ασύρματες επικοινωνίες, καθώς και από τις υπολογιστικές ανάγκες των ψηφιακών συστημάτων. Μόνο στα αυτοκίνητα, οι ημιαγωγοί που χρησιμοποιούνται ανά αυτοκίνητο (στο δρόμο προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα), κοστίζουν 4.000 δολάρια από 500 δολάρια στα συμβατικά αυτοκίνητα.

Στο ακόλουθο διάγραμμα της McKinsey, παρουσιάζεται η ανάπτυξη της αγορά των ημιαγωγών ανά κλάδο, μέχρι το 2030.

Αν αναλογιστούμε, ότι τα περιθώρια του ΕΒΙΤΑ των κατασκευαστών ημιαγωγών είναι της τάξης του 25%-30%, η ετήσια αύξηση της αγοράς που προαναφέραμε, υπόσχεται θεαματικές αποτιμήσεις. Στον ακόλουθο πίνακα παρατηρούμε τη μετατόπιση της κερδοφορίας των κατασκευαστών ημιαγωγών, έναντι άλλων κλάδων της παγκόσμιας οικονομίας, από τη 15η θέση την τετραετία 2000-2004, στη 4η θέση από το 2016 μέχρι το 2020, με στόχο την τρίτη θέση μέσα στην επόμενη 4ετία.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος της παραγωγής ημιαγωγών, έχουν μεταβληθεί τόσο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όσο κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία.

Υπάρχει μια υπερβάλλουσα ζήτηση, στην οποία αδυνατεί να ανταποκριθεί ο προσφορά. Και η αιτία δεν είναι η χαμηλή παραγωγή, αλλά η στρεβλότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τέλος, παρά την αύξηση του κόστους παραγωγής, τα περιθώρια κέρδους δε συμπιέζονται.

Στο ακόλουθο γράφημα παρατηρούμε την κατανομή των κερδών της βιομηχανίας ημιαγωγών ανά γεωγραφική ενότητα, με πρωταγωνιστικό ρόλο να κατέχουν οι ΗΠΑ και η Ανατολική Ασία, για την περίοδο 2015 – 2019, σε δισ. δολάρια.

H σημερινή έλλειψη ημιαγωγών στην αγορά, δε φαίνεται ότι θα ομαλοποιηθεί, μέσα στο κοντινό μέλλον, κυρίως λόγων της πολυπλοκότητας στην κατασκευή τους. Αν για παράδειγμα σήμερα αποφασιστεί να κτιστεί μια νέα μονάδα κατασκευής ημιαγωγών, το λιγότερο 40 μήνες μέχρι να υπάρξει το τελικό προϊόν, όπως φαίνεται και στο ακόλουθο γράφημα. Για αυτό και είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνεται μεταφορά των μονάδων που βρίσκονται στην Κίνα. Η πραγματικότητα αυτή απεικονίζεται στο ακόλουθο γράφημα.

H μαγική λέξη πίσω από τους ημιαγωγούς, είναι το πυρίτιο. Και ευτυχώς το πυρίτιο δεν αποτελεί μέρος του «εμπορικού και τεχνολογικού» πολέμου που κλιμακώνεται σήμερα. Εκείνο που αποτελεί μέρος του τεχνολογικού πολέμου, είναι η κατασκευή των “AI semiconductors”, δηλαδή των ημιαγωγών που υποστηρίζουν την Τεχνητή Νοημοσύνη. Και εδώ ο πόλεμος διεξάγεται ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, με τις ΗΠΑ να διατηρούν το προβάδισμα χάρη στην Intel και την NVIDIA.

Στον ακόλουθο πίνακα, βλέπουμε τις μεγαλύτερες 20 εισηγμένες εταιρείες που κατασκευάζουν ημιαγωγούς. Η σειρά που εμφανίζονται στηρίζεται στο μέγεθος της κεφαλαιοποίησης τους, δηλαδή της χρηματιστηριακής τους αξίας. Σε αυτήν κρύβονται οι νικητές της επόμενης 8ετίας.