Έρχονται πρόστιμα για τις εταιρείες ταχυμεταφορών. Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) πρόκειται σύντομα να καλέσει σε ακρόαση τις εταιρείες ταχυμεταφορών -τουλάχιστον τις μεγαλύτερες από αυτές- προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις σχετικά με καταγγελίες που έχουν υποβληθεί στην Επιτροπή.
Στελέχη της ΕΕΤΤ αναφέρουν ότι καθημερινά η Επιτροπή δέχεται 70-80 καταγγελίες, αριθμός πολύ μεγαλύτερος πριν το lockdown. Τότε οι καταγγελίες για τις υπηρεσίες ταχυμεταφοδων δεν ξεπερνούσαν τις 4-5 ημερησίως. Και θεωρείται δεν είναι μοναδικές καταγγελίες που πραγματοποιούν καταναλωτές, καθώς υπάρχουν και άλλες καταγγελίες που φτάνουν στο Συνήγορο του Καταναλωτή, όπως επίσης και στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΕΤΤ ετοιμάζεται να επιβάλει κυρώσεις εξαιτίας της πλημμελούς συμμόρφωσης των επιχειρήσεων στις αρχές διαθεσιμότητας της υπηρεσίας, βάσει των όρων της άδειας που τους έχει χορηγήσει η Αρχή. Βάσει των όρων της άδειας παροχής ταχυμεταφορών, οι επιχειρήσεις του είδους έχουν υποχρέωση να πραγματοποιούν δεύτερη κοινοποίηση εφόσον δεν βρέθηκε ο παραλήπτης του ταχυδρομικού αντικειμένου. Οι εταιρείες ταχυμεταφορών λόγω των έκτακτων συνθηκών, ζήτησαν με επιστολή τους την κατάργηση της σχετικής υποχρέωσης. Η ΕΕΤΤ ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες δεν ενέδωσε. Διατήρησε την υποχρέωση και τώρα με βάση αυτή τη παραβίαση αλλά και άλλες, ετοιμάζεται να επιβάλει πρόστιμα.
Σημειώνεται ότι λόγω του lockdown, οι παραδόσεις αντικειμένων επιτυγχάνονται σε πολύ υψηλό ποσοστό έναντι του παρελθόντος, κατά την πρώτη επίδοση. Ετσι το κόστος της δεύτερης επίδοσης, στην οποία είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών είναι πολύ μικρότερο απ’ ότι σε φυσιολογικές συνθήκες.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, ορισμένες επιχειρήσεις ενώ φτάνουν μέχρι την πόρτα του παραλήπτη, δεν πραγματοποιούν την επίδοση. Για να μην χάσουν χρόνο αφήνουν το σημείωμα αναγκάζοντας τον αποδέκτη του, ο οποίος έχοντας ήδη να αντιμετωπίσει μια μεγάλη καθυστέρηση στην παράδοση του σημειώματος, να απευθυνθεί στο τοπικό γραφείο για την παραλαβή του δέματος. Συνήθως πολλοί αναγκάζονται να το πράξουν, καθώς επιθυμούν να αποσοβήσουν το ενδεχόμενο μιας δεύτερης πολυήμερης καθυστέρησης.
Με τον τρόπο αυτό, οι εταιρείες καταργούν την έννοια της ταχυμεταφοράς παραβιάζοντας τους όρους της άδειας. Δημιουργούν έτσι ένα μοντέλο εξυπηρέτησης του πελάτη από τα γραφεία τους. Το χειρότερο είναι ότι ο πελάτης, μετά την πολυήμερη καθυστέρηση, αντιμετωπίζει πολύωρη αναμονή στο γκισέ του γραφείου διανομής της εταιρείας ταχυμεταφοράς.
Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι οι εταιρείες ταχυμεταφορών πιάστηκαν στον ύπνο από το νέο lockdown και ότι τώρα αδυνατούν να ικανοποιήσουν την αυξημένη ζήτηση. «Η περίοδος ούτως ή άλλως είναι ιδιαίτερα απαιτητική λόγω black Friday, cyber Monday και Χριστουγέννων. Ήρθε και το lockdown για να επιδεινώσει τα πράγματα», παραδέχεται στέλεχος της ΕΕΤΤ.
Ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχουν και άλλοι λάθος χειρισμοί από την πλευρά των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών, πέρα από το γεγονός ότι δεν προετοιμάστηκαν κατάλληλα. Το τελευταίο εντάσσεται και στο πλαίσιο ανταγωνισμού και εξυγίανσης της αγοράς, μεταξύ εκείνων που προετοιμάζουν το μέλλον κι εκείνων που μένουν στο σήμερα. Ενώ οι εταιρείες ταχυμεταφορών (όπως επίσης και πολλά e-shops) έβλεπαν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο έργο, δεν έλεγαν όχι σε νέες παραγγελίες.
Το ακόμη χειρότερο, όπως αναφέρουν πρόσωπα που έχουν επιληφθεί το θέματος, είναι ότι οι εταιρείες δεν ενημέρωναν καν τους καταναλωτές για τυχόν καθυστερήσεις στις παραδόσεις των αντικειμένων, δεμάτων κ.λπ. Μόνον μετά τις παραινέσεις της ΕΕΤΤ, οι τέσσερις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου ανάρτησαν μηνύματα ή/και προειδοποιήσεις στους δικτυακούς τους τόπους, ότι ενδεχομένως να υπάρξουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Στελέχη κοντά στην υπόθεση τωρα αναμένουν ένα «ρίξιμο ευθυνών» ο ένας στον άλλον και αντίστροφα, μεταξύ εταιρειών ταχυμεταφορών και e-shops. Επίσης σημειώνουν ότι λίγοι ήταν εκείνοι που φάνηκαν συνεπείς με τους καταναλωτές κατά την απότομη αύξηση της ζήτησης ηλεκτρονικών αγορών, μεταφοράς αντικειμένων κ.λπ. Μεταξύ αυτών η Jumbo η οποία έκλεισε δύο φορές το ηλεκτρονικό της κατάστημα, αναφέροντας ότι αδυνατεί να εξυπηρετήσει τη ζήτηση. Την πρώτη φορά το ηλεκτρονικό κατάστημα έμεινε κλειστό μέχρι 26 Νοεμβρίου και τη δεύτερη έκλεισε επ’ αόριστο.
Επίσης μια σειρά άλλων επιχειρήσεων, βλέποντας την κίνηση στα δίκτυα ταχυμεταφορών, επέλεξαν να μην εξυπηρετήσουν όλη την αγορά, στερώντας οι ίδιες πωλήσεις, πλην μιας περιορισμένης γεωγραφικά αγοράς που ήταν εύκολο να εξυπηρετηθεί ταχυδρομικά (π.χ. μια πόλη, μια περιφέρεια κ.λπ.).
Τώρα ορισμένες εταιρείες κατήργησαν τις βασικές υπηρεσίες διανομής και προσφέρουν VIP υπηρεσίες διανομής, δηλαδή με αυξημένο κόστος διάθεσης. Όλα αυτά, και πολλά άλλα, αναμένεται να εξεταστούν κατά τις ακροάσεις που θα γίνουν τις επόμενες ημέρες.