Του Γιώργου Φιντικάκη
Το υψηλό πολιτικό κόστος που συνεπάγεται η επιβολή διοδίων και μάλιστα στη Βόρεια Ελλάδα, όπου ο ΣΥΡΙΖΑ καταποντίζεται δημοσκοπικά λόγω της Συμφωνίας των Πρεσπών, βρίσκεται πίσω από την παγωμένη αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού, και όχι το ΤΑΙΠΕΔ ή η ΝΔ, όπως είπε χθες ο αρμόδιος υπ. Μεταφορών και Υποδομών Χρ. Σπίρτζης.
Δίχως διόδια ο αυτοκινητόδρομος δεν έχει αξιόλογα έσοδα, και χωρίς έσοδα δεν μπορεί ούτε λειτουργία ούτε συντήρηση να γίνει, επομένως το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι ανύπαρκτο, όπως γνωρίζουν καλά τόσο ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ που διενεργεί το διαγωνισμό, και φυσικά η αγορά.
Αυτοί είναι οι λόγοι που παραμένει παγωμένο ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα για την εκταμίευση προς την Ελλάδα του 1 δισ. ευρώ, και όχι οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ ή η αξιωματική αντιπολίτευση στους οποίους οποίους επιχείρησε χθες να χρεώσει τις καθυστερήσεις ο αρμόδιος υπ. Μεταφορών και Υποδομών Χρ. Σπίρτζης.
Αρκεί μια απλή ματιά, για του λόγου το αληθές, στο πρόσφατα επικαιροποιημένο σχέδιο αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, που δημοσιεύθηκε το Φεβρουάριο, όπου για να προχωρήσει η βαλτωμένη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, επισημαίνεται ότι χρειάζεται να επιλυθεί ένας κατάλογος από… 13 εκκρεμότητες, οι περισσότερες από κάθε άλλη ιδιωτικοποίηση.
Από τους σταθμούς διοδίων που θα έπρεπε μέχρι σήμερα να έχουν κατασκευασθεί, έως εκείνους που θα έπρεπε να έχουν αδειοδοτηθεί (οι άδειες δίνονται με μεγάλη καθυστέρηση), και από την αδειοδότηση των 33 σηράγγων της Εγνατίας - εκ των οποίων πολλές δεν είναι πιστοποιημένες καθώς είχαν κατασκευαστεί στα πρώτα χρονικά στάδια του έργου, όταν δεν υπήρχε η σχετική ανάγκη - έως τη συντήρηση του άξονα, τίποτα δεν έχει γίνει, κανένα χρονοδιάγραμμα δεν έχει τηρηθεί.
Εδώ και καιρό ο επικεφαλής του ΥΠΟΜΕΔΙ, Χρ. Σπίρτζης καθυστερεί συστηματικά λόγω πολιτικού κόστους να επιλύσει τις εκκρεμότητες, με πρώτη και καλύτερη την έναρξη κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για τη λειτουργία των έτοιμων σταθμών διοδίων σε Ωραιόκαστρο, Ασπροβάλτα παρ' ότι αυτή έπρεπε να είχε εκδοθεί εντός μιας εβδομάδας από την ολοκλήρωσή τους, τον Οκτώβριο και Νοέμβριο αντίστοιχα.
Εκκρεμεί επίσης η υποβολή των φακέλων για την αδειοδότηση των σηράγγων, η έκδοση των απαιτούμενων αδειών από το ΥΠΕΝ για την έναρξη των έργων στο σταθμό διοδίων Καβάλας, ενώ αγνοείται η νέα τιμολογιακή πολιτική διοδίων, καθώς η DG Move έχει εδώ και καιρό επιστρέψει πίσω την πρόταση του ΥΠΟΜΕΔΙ, το οποίο και είχε αποστείλει καινούργια, δίχως ωστόσο ουδείς να γνωρίζει τελικά τι απέγινε.
Ανάμεσα στις εκκρεμότητες είναι ο ακριβής υπολογισμός του κόστους βαριάς συντήρησης του οδικού άξονα (δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι σήμερα), το οποίο αποτιμάται σε 5-6 δισ. ευρώ, δηλαδή όσο σχεδόν κόστισε η κατασκευή της Εγνατίας Οδού. Αν και ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί από το Νοέμβριο του 2017, και παρ' ότι στο δεύτερο στάδιο έχουν περάσει επτά όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εντούτοις αυτός βρίσκεται στον αέρα. Σε αντίθεση με πολλά άλλα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού δεν αναφέρεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στο ADP.
Εσχάτως μόνο, λέγεται ότι συγκροτήθηκε τελικά μια επιτροπή μεταξύ υπουργείου Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ και της Εγνατίας Οδού Α.Ε, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι εκκρεμότητες.
Βέβαια η Εγνατία Οδός, είναι μία μόνο από τις περιπτώσεις όπου ο υπουργός δίνει τη δική του μάχη για να μη χάσει τις μεταφορές από τη σφαίρα επιρροής του. Εδώ και καιρό του χρεώνεται ακόμη και από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ότι στην αγωνία του να μην απωλέσει κρίσιμη κυβερνητική ύλη μέσω της οποίας ασκεί εξουσία, επιχειρεί να κάνει κουμάντο στα εσωτερικά των αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), εξαγγέλλει νέους διαγωνισμούς για αεροδρόμια, ενώ κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να μη χάσει τον έλεγχο τομέων που έχουν μεταφερθεί στο υπερ-Ταμείο.
Παλαιότερα, και εν αγνοία του υπερΤαμείου, είχε προαναγγείλει ότι προχωρά σε διεθνή διαγωνισμό για τη παραχώρηση του αερολιμένα της Καλαμάτας, ένα από τα 23 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που παραμένουν στον έλεγχο του Δημοσίου, και για τα οποία το υπερ-Ταμείο εξέταζε να κάνει διαγωνισμούς σε «πακέτα».
Επίσης τον περασμένο Οκτώβριο είχε ψηφίσει τροπολογία στη Βουλή για την επιβολή υψηλών προστίμων στον ΟΑΣΑ αν δεν εκτελούνται στην ώρα τους τα δρομολόγια, με το Ταμείο να ενημερώνεται εκ των υστέρων, από τα μέσα ενημέρωσης.
Προ μερικών επίσης μηνών, κατά τη διάρκεια συζήτησης του με στελέχη της ΣΤΑΣΥ και συνδικαλιστές, ο κ. Σπίρτζης είχε δηλώσει ότι κάνει προσπάθειες προκειμένου ο έλεγχος των συγκοινωνιών να περάσει ξανά στο υπουργείο του.