Κίνα: Υπολειτουργούν κατασκευαστικός κλάδος και επιχειρήσεις λόγω αύξησης των κρουσμάτων
AP
AP

Κίνα: Υπολειτουργούν κατασκευαστικός κλάδος και επιχειρήσεις λόγω αύξησης των κρουσμάτων

Καθώς το μαζικό κύμα μολύνσεων COVID-19 στην Κίνα αρχίζει να σαρώνει τη χώρα  που έχει περίπου το μέγεθος της Ευρώπης, οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις επιταχύνονται.

Από το αρχικό του επίκεντρο στο βορρά, συμπεριλαμβανομένης της πρωτεύουσας Πεκίνο, οι λοιμώξεις COVID-19 εξαπλώνονται σε όλη τη χώρα και τα κρούσματα μειώνουν το εργατικό δυναμικό σε ζώνες παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου του Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ, κοντά στη Σαγκάη.

Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών έχουν πληγεί σκληρά από την έλλειψη προσωπικού, ενώ οι κατασκευαστές δεν έχουν μείνει αλώβητοι, σύμφωνα με μια διεθνή επιχειρηματική οργάνωση που δραστηριοποιείται στην Κίνα.

"Οι τομείς του λιανικού εμπορίου και της εξυπηρέτησης πελατών αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα. Προφανώς, έχουν περιορισμένο προσωπικό που είναι διαθέσιμο να εργαστεί λόγω ασθενειών, οπότε πολλοί από τους μεγάλους λιανοπωλητές μας δεν ανοίγουν καν", δήλωσε ο Νόα Φρέιζερ, διευθύνων σύμβουλος του Επιχειρηματικού Συμβουλίου Καναδά-Κίνας.

Με τη μαζική διενέργεια τεστ να έχουν σταματήσει μετά την απότομη κατάργηση της πολιτικής μηδενικού ελέγχου της Κίνας αυτό το μήνα, τα επίσημα στοιχεία δεν καταγράφουν πλέον αξιόπιστα τον αριθμό των νέων κρουσμάτων. Από την Τετάρτη, η χώρα έχει αναφέρει μόνο 5.241 θανάτους από το COVID-19 από την έναρξη της πανδημίας.

Ορισμένες εκτιμήσεις, ωστόσο, προβλέπουν ότι το κύμα που σαρώνει σήμερα τη χώρα θα μπορούσε να μολύνει έως και το 60% του πληθυσμού της Κίνας που αριθμεί 1,4 δισεκατομμύρια άτομα.

"Οι αριθμοί των κρουσμάτων αρχίζουν να ανεβαίνουν εκτός των μεγάλων πόλεων, κάτι που φυσικά σημαίνει ότι ο ιός μετακινείται και θα δούμε περαιτέρω αναστάτωση στην πορεία", δήλωσε ο Φρέιζερ.

Ακόμα και πριν οι λοιμώξεις από τον COVID-19 αρχίσουν να δυσχεραίνουν τις επιχειρήσεις στην Κίνα, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου είχε ήδη υποχωρήσει από τη φάση των προσπαθειών της  να πατάξει τις λοιμώξεις, καθώς οι αυστηροί έλεγχοι μετακίνησης και τα επανειλημμένα λουκέτα εμπόδιζαν την κατανάλωση και την παραγωγή.

Η εργοστασιακή παραγωγή και οι λιανικές πωλήσεις της Κίνας σημείωσαν τις χειρότερες τιμές των τελευταίων έξι μηνών τον Νοέμβριο, πριν από την άρση της πλειοψηφίας των περιορισμών για την COVID στις αρχές Δεκεμβρίου.

Οι λιανικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 5,9% σε ετήσια βάση εν μέσω ευρείας αδυναμίας στον τομέα των υπηρεσιών, ενώ η παραγωγή αυτοκινήτων υποχώρησε κατά 9,9%, μετά από αύξηση 8,6% τον Οκτώβριο.

Μπλοκάρισμα στα logistics 

Η κορυφαία κατασκευάστρια εταιρεία τσιπ αυτοκινήτων, Renesas Electronics ανέστειλε την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Πεκίνο την περασμένη Παρασκευή λόγω λοιμώξεων από το COVID-19, αλλά δήλωσε ότι θα ανοίξει ξανά την Τρίτη.

"Σε μερικές περιπτώσεις εταιρείες έχουν κλείσει είτε εντελώς τα εργοστάσιά τους είτε έχουν μειώσει μέρος της παραγωγής", δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κίνα Γκέργκ Βίτκε.

Το σύστημα "κλειστού κυκλώματος" της Κίνας, όπου οι εργαζόμενοι είναι απομονωμένοι από τον ευρύτερο κόσμο, και στο οποίο είχαν βασιστεί πολλά εργοστάσια στην Κίνα καθ' όλη τη διάρκεια της εποχής της μηδενικής Covid άρχισε να καταρρέει καθώς οι λοιμώξεις εισέρχονται στα εργατικά χέρια, πρόσθεσε ο Βίτκε.

"Πρέπει να προετοιμάσετε τους ανθρώπους σας για να το κλείσετε πριν πάθουν αυτόν τον πυρετό, ο οποίος ουσιαστικά θολώνει την κρίση τους αν βρίσκονται στα μηχανήματα, για παράδειγμα", αναφέρει. 

Ένα ανώτερο στέλεχος μεγάλου κατασκευαστή αυτοκινήτων δήλωσε ότι η διατήρηση των εργαζομένων με εξειδικευμένες δεξιότητες στο εργοστάσιο εν μέσω της έξαρσης των κρουσμάτων είναι μόνο ένα από τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν.

"Αν οι οδηγοί φορτηγών έχουν προβλήματα, τότε τα εμπορεύματα δεν μπορούν να παραδοθούν στα εργοστάσια, τα εργοστάσια δεν μπορούν να μεταφέρουν τα αυτοκίνητα στα καταστήματα και επηρεάζεται ολόκληρη η αλυσίδα της βιομηχανίας", είπε.

Ένας ανώτερος διευθυντής, που εργάζεται στον τομέα των βαρέων φορτηγών, δήλωσε ότι οι έμποροι με τους οποίους μίλησε είτε είχαν ήδη μολυνθεί είτε φρόντιζαν άρρωστα μέλη της οικογένειάς τους.

"Βασικά, όλα έχουν σταματήσει και δεν μπορείς να κάνεις καμία δουλειά στην πραγματικότητα", είπε. Και τα δύο στελέχη αρνήθηκαν να κατονομαστούν, καθώς δεν είναι εξουσιοδοτημένα να μιλούν στα μέσα ενημέρωσης.

Η θέση της Κίνας ως βασικό γρανάζι στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς και ως σημαντικός μοχλός πωλήσεων για πολλές παγκόσμιες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, σημαίνει ότι περαιτέρω πλήγματα στην παραγωγή και τη ζήτηση των καταναλωτών θα γίνουν αισθητά πολύ πέρα από τα σύνορά της.

Το παρατεταμένο λουκέτο της Σαγκάης τον Απρίλιο και τον Μάιο προκάλεσε διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού πολυεθνικών εταιρειών όπως η Apple, η Tesla , η Adidas  και η Estée Lauder

Προς το παρόν, ωστόσο, ο αντίκτυπος αυτός περιορίζεται εν μέρει από τις οικονομικές δυσχέρειες σε άλλες περιοχές του κόσμου που πλήττουν τη ζήτηση για προϊόντα από την Κίνα.

"Η μειωμένη ζήτηση στις ΗΠΑ και την Ευρώπη για καταναλωτικά αγαθά πιθανώς κρύβει μέρος του αντίκτυπου", δήλωσε ο Jonathan Chitayat, το αφεντικό της Ασίας της Genimex Group με έδρα τη Σαγκάη, ενός εργολαβικού κατασκευαστή για μια σειρά καταναλωτικών προϊόντων.

Υπέρ των κατασκευαστών, καθώς ένα αυξανόμενο ποσοστό του εργατικού δυναμικού πλήττεται από λοιμώξεις τους επόμενους μήνες, λειτουργεί η αργία της Κινεζικης Πρωτοχρονιάς, όπου πολλά εργοστάσια κλείνουν για τουλάχιστον ένα μήνα, καθώς οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στις πόλεις τους.

Παρόλο που οι χειρότερες επιπτώσεις του κύματος δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί, ορισμένες επιχειρήσεις στην Κίνα παραμένουν σχετικά αισιόδοξες για το μέλλον, μόλις υποχωρήσει το αρχικό κύμα λοιμώξεων.

"Οι περισσότεροι από τους πελάτες μου είναι βουτηγμένοι μέχρι το λαιμό στα χρέη αυτή τη στιγμή, οπότε όλοι τους θα είναι έξω προσπαθώντας να διασκεδάσουν τον κόσμο και προσπαθώντας να προωθήσουν συμφωνίες", δήλωσε ο Ντίλον Κινγκ, συνιδρυτής μιας εταιρείας τροφίμων και ποτών με βάση τις εισαγωγές.