Από σήμερα μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2022. Ενός προϋπολογισμού που προβλέπει ελλείμματα για 3η διαδοχική χρονιά έστω και αισθητά συρρικνωμένα σε σχέση με αυτά του 2021 και του 2020 αλλά και ανάπτυξη άνω του 4,5% που θα φέρει το ΑΕΠ της χώρας αισθητά πάνω από τα επίπεδα του 2019 ώστε να ολοκληρωθεί το… recovery της πανδημίας και σε επίπεδο εθνικού πλούτου.
Πριν όμως λάβει καλά-καλά την ψήφο της Βουλής το κορυφαίο νομοθέτημα για κάθε κυβέρνηση, «φουντώνει» και πάλι η φημολογία για τα επόμενα μέτρα στήριξης. Και ξανά στο προσκήνιο τα σενάρια για την πλήρη κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και ξανά στο προσκήνιο η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης όχι μόνο για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα αλλά και για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους.
Το… κοκτέιλ της σεναριολογίας συμπληρώνεται από τα πρόσθετα μέτρα στήριξης για την αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης η οποία «φούντωσε» ακόμη περισσότερο χθες με το φυσικό αέριο να εκτοξεύεται στα 116 ευρώ για πρώτη φορά ύστερα από πολλούς μήνες φλερτάροντας με τα ιστορικά υψηλά. Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά στην πράξη; Ότι σε περίπτωση εφαρμογής αυτών των μέτρων μέσα στο 2022, στο έλλειμμα θα προστίθετο επιπλέον 1 δις. ευρώ τουλάχιστον την ώρα που οι αγορές και οι θεσμοί έχουν στραμμένα τα βλέμματα στην Ελλάδα.
Μπορεί λοιπόν η παροχολογία να είναι συνδεδεμένη με τα σενάρια περί πρόωρης προσφυγής στην κάλπη -παρά τη ρητή διάψευση για μια ακόμη φορά από τον πρωθυπουργό στην συνέντευξή του την Κυριακή- όμως στην κυβέρνηση και στο οικονομικό επιτελείο γνωρίζουν ότι το 2022 δεν είναι η κατάλληλη χρονιά για να γίνουν «ακτιβισμοί» με την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Άλλο είναι το σενάριο με το οποίο δουλεύουν στο οικονομικό επιτελείο.
Τι προβλέπει; Ανακοίνωση της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης από την 1/1/2023 για όλους κάτι που σημαίνει ότι για την χρηματοδότηση του μέτρου θα χρησιμοποιηθεί δημοσιονομικός χώρος που προβλέπεται να παραχθεί στον προϋπολογισμό του 2023. Και αν υπάρξουν πρόσθετα δημοσιονομικά περιθώρια, τότε θα εξαγγελθεί -πιθανότατα στο β’ εξάμηνο της επόμενης χρονιάς- η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και μια σειρά παρεμβάσεων στην έμμεση φορολογία, το τελευταίο κεφάλαιο από τις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης το 2019 που ακόμη δεν έχει ανοίξει. Η επιχειρηματολογία γύρω από αυτό το σενάριο (που προβλέπει και εκλογές στον προγραμματισμένο από το Σύνταγμα χρόνο) συμπυκνώνεται στα εξής:,
1.Το 2023, το ΑΕΠ θα προσεγγίζει τα 200 δις. ευρώ, περίπου 15 δις. ευρώ πάνω από εκεί που το «παρέλαβε» η σημερινή κυβέρνηση το 2019.
2. Ο προϋπολογισμός του 2023 θα αντέξει τα πρόσθετα μέτρα στήριξης ενώ ταυτόχρονα θα κλείσει και με πρωτογενή πλεονάσματα κλείνοντας την 3ετή παρένθεση των πρωτογενών ελλειμμάτων που προκάλεσε η πανδημία.
3. Οι εξαγγελίες μπορούν να γίνουν μέσα στο 2022 και να εφαρμοστούν μέσα στο εκλογικό 2023. Η εισφορά αλληλεγγύης θα φέρει αύξηση καθαρών αποδοχών σε εκατομμύρια συνταξιούχους και εκατοντάδες χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους ενώ η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος θα μειώσει την επιβάρυνση στο εκκαθαριστικό του 2023 κατά 650-1000 ευρώ
Γιατί το 2022 εκτιμάται ότι δεν είναι έτος για ριψοκίνδυνες κινήσεις όσον αφορά στην εκτέλεση του προϋπολογισμού; Πρώτον διότι το μέλλον είναι αβέβαιο. Ουδείς γνωρίζει αυτή τη στιγμή πώς θα εξελιχθεί η πανδημία, η κλιματική κρίση και η ενεργειακή κρίση. Δεύτερον διότι το 2022 είναι χρονιά σκληρών διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας. Τρίτον διότι το 2022 είναι έτος εξόδου της χώρας από την μεταμνημονιακή εποπτεία. Δεν έχουμε βγει ακόμη. Θα βγούμε. Και 4ον διότι η χώρα δεν έχει επενδυτική βαθμίδα για τα ομόλογά τους που σημαίνει ότι χρειάζεται ακόμη προσπάθεια για να φτάσουμε και σε αυτό τον στόχο.
Θα ήθελαν τα στελέχη των οίκων αξιολόγηση να δουν πολιτικές αποφάσεις που θα οδηγούσαν σε εκτόξευση του ελλείμματος πριν… υπογράψουν την αναβάθμιση της επενδυτικής κατηγορίας της χώρας