Την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξασφάλισε η επένδυση της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του κέντρου διανομής και αποθήκευσης στο Θριάσιο της Ελευσίνας από την κοινοπραξία Goldair - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ.
Κατά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας, το ανώτατο δικαστήριο ενέκρινε τη σύμβαση παραχώρησης με διάρκεια 60 χρόνων με αποτέλεσμα τα δύσκολα για το έργο που έχει περάσει από 40 κύματα να βρίσκονται πίσω, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στην αγορά. Τα επόμενα βήματα της μεγάλης αυτής επένδυσης περιλαμβάνουν την κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης ώστε στη συνέχεια ο ανάδοχος να προχωρήσει στην έναρξη της κατασκευής του project που θα βάλει την Ελλάδα στο διεθνή χάρτη των logistics.
Το κονσόρτσιουμ εκτιμάται ότι τις επόμενες ημέρες θα ολοκληρώσει τη χρηματοδοτική συμφωνία του έργου της οποίας η αξίας τοποθετείται σε 55 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια θα πρέπει να προχωρήσει στην εξασφάλιση των αναγκαίων αδειών δόμησης με στόχο μέσα σε έξι μήνες από την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες. Υπενθυμίζεται ότι η Μυτιληναίος έχει αναλάβει την κατασκευή του project με την αξία της σύμβασης να είναι 109 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εικόνα που εμφάνιζε η επένδυση αρχές του 2021 ήταν τελείως διαφορετική. Κι αυτό επειδή τότε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έκανε γνωστό στην ελληνική πλευρά ότι η σύμβαση παραχώρησης, που είχε ψηφίσει το 2018 η Βουλή, θα πρέπει να αλλάξει ριζικά για να εγκριθεί, γεγονός που άλλαξε τότε, ριζικά, τα δεδομένα για τους επενδυτές.
Όχι άδικα, μιας και η DG Comp είχε ζητήσει το διπλασιασμό του αρχικού τιμήματος ύψους 31 εκατ. ευρώ, σε 62 εκατ. ευρώ και τη μείωση του χρόνου παραχώρησης σε 37 από 60 έτη. Όπως και την αύξηση της προβλεπόμενης ελάχιστης επένδυσης από τα 35 στα 55 εκατ. ευρώ. Η ανατροπή αυτή πυροδότησε την έναρξη διαπραγματεύσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή και της κοινοπραξίας Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Εάν το έργο κατέρρεε, θα έπρεπε η χώρα να επιστρέψει στην Κομισιόν κονδύλια περίπου 220 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στη χρηματοδοτική συμβολή της στο έργο. Για να μη χαθεί όμως, το έργο και παρά την πλήρη ανατροπή των δεδομένων, ο Καλλίνικος Καλλίνικος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair αποφάσισε αυξήσει το μερίδιό του στη ΘΕΚ, στο 40%, από 20% μέχρι πρότινος. Αυτό σημαίνει ότι έβαλε περισσότερα κεφάλαια, σε σχέση με όσα, αρχικά, υπολογίζονταν, ενώ, όπως είναι φυσικό, η Goldair θα έχει και περισσότερα μέλη στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας ειδικού σκοπού.
Θα κατασκευαστούν 120 χιλ. τ.μ., την πρώτη περίοδο (Τ1) κατασκευής και ακόμη 120 χιλ. τ.μ., τη δεύτερη περίοδο (Τ2). Για την ολοκλήρωση της κατασκευής των περιόδων Τ1 και Τ2 υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν δύο και ένας χρόνος, αντίστοιχα.
Το Θριάσιο ΙΙ
Την ίδια στιγμή, μέχρι το τέλος του μήνα, αν δεν δοθεί νέα παράταση, θα φανούν οι ενδιαφερόμενοι για το Θριάσιο ΙΙ τον εμπορευματικό σιδηροδρομικό σταθμό και σταθμό διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) που έχει αναπτυχθεί σε έκταση 1.450 στρεμμάτων - παρακείμενη στα 588 στρέμματα που έχουν παραχωρηθεί στο σχήμα Goldair - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ.
Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα είναι 30 έτη από τα οποία ενάμιση έτος (18 μήνες) θα αντιστοιχούν στις εργασίες μελέτης και κατασκευής. Προβλέπεται εφάπαξ οικονομικό αντάλλαγμα, ύψους κατ’ ελάχιστον 20 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εισπράξει ο ΟΣΕ ως κύριος του έργου. Ο Οργανισμός θα εισπράττει και ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα (ΕΕΑ) για όλη την περίοδο της παραχώρησης του οποίου η αξία θα υπολογίζεται ως ποσοστό 60% επί του εκάστοτε ετήσιου μεταβλητού οικονομικού ανταλλάγματος που θα προσδιορίσει κάθε διαγωνιζόμενος στην οικονομική προσφορά του.