Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η κρίση στις ναυτιλιακές αγορές καλά κρατεί. Καθ' όλη την διάρκεια του 2015 ο βασικός ναυλάριθμος ξηρού φορτίου (BDI), δύο φορές βρέθηκε στο ιστορικό χαμηλό του.
Το 2016 κανείς δεν περιμένει πως τα πράγματα θα βελτιωθούν και όλοι στη ναυτιλία έχουν στραμμένο το βλέμμα στην Κίνα, αναμένοντας κάποιες κινήσεις που θα λειτουργήσουν ως ανάχωμα στην πλήρη κατάρρευση των αγορών ξηρού και χύδην φορτίου.
Την ίδια ώρα όμως που οι ναυλαγορές φλερτάρουν με το ναδίρ, κάποιοι στη ναυτιλία συνεχίζουν ακάθεκτοι είτε να αγοράζουν συνεχώς μεταχειρισμένα πλοία άριστης όμως κατάστασης τα οποία αδυνατούν να κρατήσουν οι ιδιοκτήτες τους, είτε να τοποθετούν νέες παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων με ιδιαίτερα ανταγωνιστές τιμές, μιας και η κρίση – μεταξύ των άλλων – έχει επηρεάσει δυναμικά και το ναυπηγικό τομέα.
Αυτοί οι κάποιοι δεν είναι άλλοι από τους Έλληνες διαχειριστές πλοίων που πιστεύουν ακράδαντα πως η κρίση προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για την απόκτηση σύγχρονου τονάζ από δεύτερο χέρι, αλλά και εξίσου μοναδικές ευκαιρίες για ναυπήγηση νέων πλοίων.
Η κρίση λοιπόν...
Το τυχερό αστέρι των Ελλήνων εφοπλιστών λάμπει ξανά, όπως έλαμπε πάντα εδώ και περισσότερο από 60 χρόνια κάθε φορά που ο κύκλος της ναυτιλίας βρίσκονταν λίγο πιο κάτω από τον πάτο του βαρελιού των ναυλαγορών.
Το ποιο αστείο ; Η πεποίθηση αρκετών Ελλήνων διαχειριστών πως υπάρχουν περιθώρια για ακόμη μεγαλύτερη κρίση, κάτι που κατά τη γνώμη τους, πρακτικά σημαίνει ακόμη πιο χαμηλές τιμές για καλά πλοία από δεύτερο χέρι, αλλά ακόμη πιο χαμηλές τιμές και για να νέες ναυπηγήσεις...
Τι λένε τα νούμερα του 2015
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του Ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, στη διάρκεια του 2015 οι Έλληνες αγόρασαν συνολικά το 14,18% της χωρητικότητας σε τόνους dw που άλλαξε χέρια στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, έναντι του 12,8% που είχαν αγοράσει το 2014.
Επίσης, σε ό,τι αφορά νέες ναυπηγήσεις, οι Έλληνες στην διάρκεια του 2015 ήλεγχαν το 29,6% του συνόλου της παγκόσμιας υπό ναυπήγηση χωρητικότητας φορτηγών πλοίων σε τόνους dw, έναντι 26,2% πριν από έναν χρόνο.
Και στις δύο κύριες κατηγορίες πλοίων, τα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια, οι Έλληνες το έτος που πέρασε υπήρξαν περισσότερο δραστήριοι από τον ανταγωνισμό τους.
Αναλυτικά το 2015 αγόρασαν το 38,18% της μεταχειρισμένης χωρητικότητας σε τόνους dw στα φορτηγά πλοία έναντι του 34,13% που είχαν αγοράσει το 2014. Στα δεξαμενόπλοια αγόρασαν το 25,11% της χωρητικότητας που άλλαξε χέρια έναντι του 22,4% που είχαν αγοράσει πέρυσι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Allied Shipbroking, το 2015 πωλήθηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων 1.343 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 89,67 εκατ. dwt, έναντι 1.523 πλοίων, χωρητικότητας 93,82 εκατ. dwt, που είχαν πουληθεί το 2014.
Σε αξία εκτιμάται ότι τα πλοία που άλλαξαν χέρια το 2015 ξεπερνούσαν των τα 28 δισ. Δολάρια, έναντι 25,8 δισ. δολαρίων πέρυσι, αν και δεν είναι γνωστή η αξία όλων των αγοραπωλησιών που σημειώθηκαν.
Σε ελληνικά χέρια πέρασαν 286 πλοία, χωρητικότητας 26 εκατ. dwt, έναντι 307 πλοίων, χωρητικότητας 24,68 εκατ. dwt το 2014.
Οι Έλληνες επένδυσαν περίπου 6,89 δισ. δολάρια για αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι έναντι 7,31 δισ. δολαρίων το 2014.
Τι έγινε στις νέες ναυπηγήσεις
Οι Έλληνες εξάλλου ήταν η κυρίαρχη δύναμη στις νέες ναυπηγήσεις.
Ειδικότερα, το 2015 ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα παρήγγειλαν τη ναυπήγηση 135 πλοίων, χωρητικότητας 15,52 εκατ. dwt, έναντι 160 πλοίων χωρητικότητας 16,50 εκατ. dwt το 2014.
Παγκοσμίως οι παραγγελίες πλοίων μειώθηκαν στις 2.184, με χωρητικότητα 107,13 εκατ. dwt, έναντι 3.483 πλοίων, χωρητικότητας 128,1 εκατ. dwt το 2014.