Όταν το οικονομικό επιτελείο ανακοινώνει ότι από το πρώτο κιόλας τετράμηνο η πορεία των φορολογικών εσόδων υπερβαίνει τις προβλέψεις κατά 1,8 δισ. ευρώ ή όταν γνωστοποιεί ότι ο Απρίλιος έχει φέρει 500 εκατ. ευρώ πρόσθετα φορολογικά έσοδα στο «ταμείο» είναι λογικό να πέφτει λάδι στη φωτιά της συζήτησης για τη λήψη πρόσθετων μέτρων στήριξης. Τόσο όμως από τις δημόσιες τοποθετήσεις όσο και από τις κατ’ ιδίαν συζητήσεις των στελεχών του οικονομικού επιτελείου, καθίσταται σαφές ότι το οικονομικό επιτελείο δεν θέλει σε αυτή τη φάση να ρίξει κι άλλο νερό στον μύλο της παροχολογίας. Είναι ουσιαστικοί ή πολιτικοί οι λόγοι; Τα δεδομένα αυτή τη στιγμή έχουν ως εξής:
1. Τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες, συγκρίνουν τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού με τις προβλέψεις που είχαν γίνει από τον περασμένο Νοέμβριο πριν δηλαδή ξεσπάσει ο πόλεμος για να αλλάξει άρδην το σκηνικό. Αυτό σημαίνει ότι και τα κονδύλια που έχουν προϋπολογιστεί για τα μέτρα στήριξης που έχουν ήδη ανακοινωθεί ή εφαρμοστεί (π.χ την επιταγή ακρίβειας, την επιδότηση των καυσίμων και την επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος) δεν ενσωματώνονται στους στόχους του προϋπολογισμού. Άρα, η υπεραπόδοση που καταγράφεται αυτή τη στιγμή στο σκέλος των φορολογικών εσόδων σε μεγάλο βαθμό προορίζεται για να χρηματοδοτήσει τα μέτρα στήριξης που έχουν ήδη ανακοινωθεί.
2. Ακόμη βρισκόμαστε στην αρχή της χρονιάς όσο και αν οι εβδομάδες φαίνονται ατελείωτες λόγω των πυκνών γεγονότων. Η διασφάλιση της υπεραπόδοσης των φορολογικών εσόδων δεν είναι δεδομένη καθώς παίζει είναι εξαιρετικά σημαντικό να φανεί πώς θα εξελιχθεί η κατανάλωση και ποια θα είναι η αντίδραση των νοικοκυριών στο πολύ ισχυρό κύμα ακρίβειας. Επίσης, η αισιοδοξία για την καλή πορεία του τουρισμού, πρέπει να αποτυπωθεί στο… ταμείο πριν καταρτιστούν τα επόμενα σχέδια.
3. Η ελληνική κυβέρνηση έκανε ήδη μια υπέρβαση ανεβάζοντας τον στόχο του πρωτογενούς ελλείμματος στο 2% από 1,4% που ήταν ο μέχρι τώρα στόχος. To να σταλεί το μήνυμα στις αγορές για νέα αλλαγή δημοσιονομικού στόχου σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, θα έθετε υπό αμφισβήτηση τους δύο βασικούς στόχους του επόμενου δωδεκαμήνου που είναι το κλείσιμο της μεταμνημονιακής εποπτείας (θα συζητηθεί τον Ιούνιο στο Eurogroup με στόχο η πολυετής περιπέτεια να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο) αλλά και η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.
4. Η Ευρώπη πιέζεται ήδη πάρα πολύ από τις εξελίξεις να αναλάβει δράση. Πέραν της αυτονόητης παράτασης της «ρήτρας διαφυγής» (που σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες δεν θα πιεστούν να επιστρέψουν σε πλεονάσματα μέσα στο 2023) υπάρχει και η ανοικτή συζήτηση για μια πανευρωπαϊκή παρέμβαση, ενδεχομένως και στην τιμή του φυσικού αερίου.
Πότε λοιπόν θα είναι ο κατάλληλος χρόνος να ανοίξει και πάλι η συζήτηση για πρόσθετη βοήθεια στα νοικοκυριά; Πέρα από παρεμβάσεις μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ όπως για παράδειγμα η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης και μετά το τέλος Ιουνίου, όλα δείχνουν ότι η συζήτηση θα γίνει επί της ουσίας προς τα μέσα ή τα τέλη του καλοκαιριού όταν το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει σε πολλά επίπεδα. Ακόμη και για πολιτικούς λόγους αυτό «βολεύει» καθώς παρά τις διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού ότι οι εκλογές θα γίνουν του χρόνου τον Μάιο, ένα «γεμάτο καλάθι» στη ΔΕΘ είναι πάντοτε ευπρόσδεκτο από τα στελέχη του κυβερνώντος κόμματος.