Made in China το success story του Τσίπρα

Made in China το success story του Τσίπρα

Βαφτίσια στο δικό του "success story" υπέρ των επενδύσεων και της επιχειρηματικότητας κάνει σήμερα ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από το Ζάππειο με όχημα τη συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ στη κινεζική Cosco.

Σε μια στιγμή όπου η κοινωνία πρόκειται να βρεθεί σύντομα αντιμέτωπη με ένα πρωτοφανές μπαράζ από νέους φόρους, ο Πρωθυπουργός θα επιχειρήσει να στρέψει τα φώτα στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, χρησιμοποιώντας για το σκοπό αυτό την πραγματικά πολύ σημαντική συμφωνία της παραχώρησης για 40 χρόνια του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στον όμιλο της Cosco.

Πρώτα, παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στο Μαξίμου υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ του ισχυρού άνδρα της China COSCO Shipping Corporation, Xu Lirong και του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Σ.Πιτσιόρλα, και εν συνεχεία διοργανώνεται πανηγυρική τελετή στο Ζάππειο, με τη συμμετοχή του μισού υπουργικού συμβουλίου.

Μέσα στην αίθουσα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, πολέμιο της ιδιωτικοποίησης του Πειραιά, αλλά και στο συναδέλφό του Χρήστο Σπίρτζη που επίσης κρατά ακόμη ψηλά τις προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ κατά των ιδιωτικοποιήσεων. Παρόντες αναμένεται να είναι επίσης οι Ν.Παπάς, Π. Καμμένος, Ε.Κουντουρά, Ευ.Τσακαλώτος, Γ.Σταθάκης, Αλ. Φλαμπουράρης, κ.ά.

Εξω από το Ζάππειο, θα διαδηλώνουν οι εργαζόμενοι στα λιμάνια της χώρας που εναντιώνονται στην αποκρατικοποίηση, πιθανότατα μαζί με στελέχη της Λαικής Ενότητας υπό τον Παναγιώτη Λαφαζάνη, τα σημαντικότερα πολιτικά ερείσματα του οποίου βρίσκονται στον Πειραιά όπου και η εκλογική του περιφέρεια.

Η πανηγυρική μορφή της τελετής, παρουσία του Πρωθυπουργού, σίγουρα περιορίζει τη δυνατότητα σε συγκεκριμένους υπουργούς να συνεχίσουν το ατέρμονο κατενάτσιο με τις αποκρατικοποιήσεις. Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι τα "αντάρτικα" θα σταματήσουν, αφορμές άλλωστε υπάρχουν, και μελλοντικά θα δοθούν ακόμη περισσότερες. Πόσο μάλλον εφόσον στο πλαίσιο δημιουργίας του νέου υπερ-Ταμείου για τον Πλούτο, ενταχθούν προς ιδιωτικοποίηση η πλειονότητα των 23 assets που ελέγχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ.

Δίχως να σημαίνει ότι το Μαξίμου και ο ΣΥΡΙΖΑ μετέβαλαν ξαφνικά την ιδεολογική τους στάση απέναντι στις αποκρατικοποιήσεις, ο Πρωθυπουργός θα επιχειρήσει από το Ζάππειο να δώσει μέσω της συμφωνίας ΟΛΠ- Cosco ένα πρώτο στίγμα μιας στροφής του υπέρ της επιχειρηματικότητας. Αυτό που καίει άλλωστε τη κυβέρνηση, αφού κλείσει η αξιολόγηση, είναι να προσελκύσει επενδυτές. Η συλλογιστική αυτή κρύβεται και πίσω από τη πρόσφατη στροφή του Π. Σκουρλέτη για την επένδυση στις Σκουριές, τις δηλώσεις Παπά ότι "έρχεται έκρηξη επενδύσεων", κλπ.

Ο φόβος ωστόσο του Μαξίμου είναι μη τυχόν το τρένο των επενδύσεων δεν εμφανιστεί τελικά στην ώρα του στην αποβάθρα. Διότι εκτός από την επίπτωση των υφεσιακών μέτρων, και το Προσφυγικό, η κυβέρνηση έχει να διαχειριστεί και μια διεθνή κρίση εμπιστοσύνης απέναντι στις αγορές και το τραπεζικό σύστημα, καθώς το κίνδυνο ενός καλοκαιρινού Brexit, τα οποία προφανώς την ξεπερνούν.

Οπως και να έχει πάντως, η παραχώρηση του ΟΛΠ στη Cosco συνεπάγεται μια αλλη ημέρα για το μεγάλο λιμάνι, που γίνεται και επισήμως τμήμα του θαλασσίου δρόμου που προωθεί το Πεκίνο.

Η στρατηγική του Πεκίνου δεν περιορίζεται μόνο στην ανάπτυξη ενός σιδηροδρομικού ή θαλάσσιου άξονα μεταφοράς προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να "σπρώξει" τους κινεζικούς ομίλους προς τις αγορές του εξωτερικού, ώστε να αναζητήσουν νέες επενδύσεις κατά μήκος του νέου "Δρόμου του Μεταξιού". Ο τελευταίος θα αποτελείται από οδικούς άξονες, σιδηροδρομικά δίκτυα που θα προσφέρουν υψηλές ταχύτητες, αλλά και δίκτυα μεταφοράς ενέργειας, οπτικών ινών και διανομής προϊόντων. Οι πόλεις και τα λιμάνια από τα οποία θα διέρχεται, αναμένεται να αποτελέσουν το επίκεντρο ταχείας οικονομικής ανάπτυξης, υποστηρίζει η κινεζική πλευρά.

Επί ελληνικού εδάφους, μετά τον Πειραιά, οι Κινέζοι διεκδικούν το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, οι προσφορές για το οποίο εκπνέουν στις 31 Μαίου, πιθανώς να δώσουν το παρών τους και στο διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ενδιαφέρονται σίγουρα για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Μόνο αν αναβαθμιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, και δούμε τρένα σε διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή, θα επιτραπεί στον Πειραιά να αυξήσει τον όγκο των διακινούμενων εμπορευματικών φορτίων προς την Κεντρική Ευρώπη.

Μελανό σημείο των παραπάνω προσδοκιών, συνιστά προς το παρόν τουλάχιστον η έκρυθμη κατάσταση λόγω του προσφυγικού στην Ειδομένη. Οσο, η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει το θέμα, η γραμμή παραμένει κλειστή, και οι πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τη παράκαμψη μέσω Βουλγαρίας, τόσο πλήττεται η αξιοπιστία του ελληνικού δικτύου ως μέρους του "Δρόμου του Μεταξιού". Τα νεύρα των Κινέζων δοκιμάζονται σκληρά τις τελευταίες εβδομάδες, κρατούν όμως σκόπιμα χαμηλούς τόνους, αφού όσο σηκώνουν από μόνοι τους το θέμα, τόσο στρώνουν οι ίδιοι το χαλί στις πολυεθνικές- πελάτες τους για να αναζητήσουν άλλες οδούς, εκτός Ελλάδος.

Γ. Φ.