Σε μια ακόμη δεκαήμερη παράταση με καταληκτική ημερομηνία αυτή την φορά την 24 Ιουνίου οδηγείται η διαδικασία για την αξιοποίηση της μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts) στην Κέρκυρα, η οποία έχει συγκεντρώσει υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον και επρόκειτο να ολοκληρωθεί αύριο 16 Ιουνίου.
Για την παράταση της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναρτήσει σχετική ανακοίνωση στον διαδικτυακό του τόπο. Να σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη παράταση καθώς αρχικά η εκδήλωση ενδιαφέροντος ήταν προγραμματισμένη για 18 Απριλίου , η πρώτη παράταση όριζε την 16η Ιουνίου ως ημερομηνία υποβολής ενδιαφέροντος και πλέον πάει για την ερχόμενη Παρασκευή 24 Ιουνίου.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το Liberal, το ενδιαφέρον από τις διερευνητικές επαφές και το premarketing του έργου από το ΤΑΙΠΕΔ ήταν αυξημένο από ελληνικούς, ευρωπαϊκούς και Αμερικανούς επενδυτές, αλλά και εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους. Έτσι η παράταση δόθηκε μετά από αιτήματα των ενδιαφερόμενων επενδυτών, ώστε να έχουν τον χρόνο επίσκεψης του σημείου αλλά να μπορέσουν να σχηματιστούν οι κοινοπραξίες που θα κατέβουν στον διαγωνισμό. Η στρατηγική προσέγγιση του ταμείου όπως αυτή είχε παρουσιαστεί πρόσφατα και από τον διευθύνων σύμβουλο Δ. Πολίτη, εστιάζει πέρα από την επιτάχυνση των διαδικασιών σε μεγάλα έργα με ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα, σε έργα όπως η μαρίνα mega yacht της Κέρκυρας καθώς έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη και δη στις τοπικές κοινωνίες. Ο ίδιος είχε αναφερθεί δε εκτενώς στην συγκεκριμένη μαρίνα τονίζοντας με έμφαση την ανταγωνιστική της θέση καθώς η κοντινότερη μαρίνα mega-yacht, είναι στο Porto Montenegro που βρίσκεται στον κόλπο του Κότορ, και τις δυνατότητες ανάπτυξης.
H αδειοδοτημένη μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής μπορεί να εξυπηρετεί 98 γιωτ μέχρι 140 μ. και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., ενώ μέσω ενδεχόμενης επέκτασης η μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου 100.000 τ.μ.
Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, που μπορεί να λειτουργήσει βασικό σημείο τόσο για τη διέλευση mega yacht αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport).
Η νέα μαρίνα μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht βρίσκεται στο δυτικό άκρο του λιμένα Κέρκυρας (περιοχή «Κεφαλομάντουκο»), στη δυτική πλευρά του προσήνεμου μώλου κοντά στο νέο επιβατικό σταθμό.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η γεωγραφική θέση της νέας μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht στην Κέρκυρα είναι πλεονεκτική καθώς βρίσκεται στα δυτικά του υπάρχοντος εμπορικού λιμένα, σε γειτνίαση με το σταθμό κρουαζιερόπλοιων, δίπλα σε πόλη με πολλά τουριστικά αξιοθέατα, σε μικρή απόσταση από διεθνές αεροδρόμιο - απόσταση τριών (3) χιλιομέτρων.
Από πλευράς ναυσιπλοΐας, είναι σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περιοχή και συγκεκριμένα τις ακτές του Ιονίου Πελάγους, αποτελεί γέφυρα μεταξύ των ελληνικών και των λοιπών μεσογειακών προορισμών - διασυνδεδεμένη με εθνικά και διεθνή λιμάνια και περιοχές μεγάλης ζήτησης, συμπεριλαμβανομένου του Ιονίου, της Ελλάδας, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας, της Νότιας Ιταλίας και της Μέσης Ανατολής.
Η Ελλάδα «έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή των μεσογειακών χωρών και τη χαμηλότερη αναλογία αγκύρωσης 0,84 ανά χιλιόμετρο. Ήδη καταγράφεται στη χώρα μας αύξηση της δραστηριότητας του τουρισμού μέσω γιοτ. Η Boat International, το περιοδικό για super yacht, εντόπισε 834 super yacht (γιοτ άνω των 120 ποδιών ή 37 μέτρων) στα ελληνικά ύδατα τον Ιούλιο του 2021, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία με 945 και τα 1.353 της Ιταλίας».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων EY, μεταξύ των ανταγωνιστών της Ελλάδας στον τομέα της υποδοχής mega yachts, η επαρχία Λέτσε, το «ψηλό τακούνι» της μπότας της Ιταλίας, διαθέτει μια σειρά από αξιοπρεπείς, μεσαίου μεγέθους μαρίνες, καμία από τις οποίες ωστόσο δεν εξυπηρετεί την αγορά των super και των mega yachts. Πιο βόρεια, το Μπρίντιζι και το Τάραντο έχουν μεγάλα εσωτερικά λιμάνια με δυνατότητες για μεγάλες υποδομές γιοτ, αλλά είναι επίσης πολυσύχναστα εμπορικά λιμάνια και σίγουρα όχι τουριστικοί προορισμοί υψηλής ποιότητας. Οι νότιες περιοχές πιθανότητα δε διαθέτουν το αντίστοιχο τουριστικό προφίλ και ελκυστικές παράκτιες πόλεις για να αναπτύξουν με επιτυχία μαρίνες super ή mega yacht.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο teaser του ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχουν σχετικά λίγες και μόνο μικρές μαρίνες στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους. Ως εκ τούτου, επί του παρόντος υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μαρίνες στις οποίες μεγάλα σκάφη θα ήταν σε θέση να αγκυροβολήσουν και πολύ μικρή προσφορά. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει πλησίον ανταγωνισμός κοντά, επομένως αναμένεται υψηλή εκμετάλλευση των θέσεων ελλιμενισμού της Μαρίνας εξαρχής.
Η ζήτηση για super-yacht, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, σπάνια ήταν ισχυρότερη λόγω του ταχέως αυξανόμενου αριθμού των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως κατά την τελευταία δεκαετία, καθώς και της νέας πραγματικότητας, η οποία έχει οδηγήσει τους εύπορους να επανεκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο περνούν το χρόνο τους και να προσπαθήσουν να αποφεύγουν το συνωστισμό όταν κάνουν διακοπές.
Σύμφωνα με τις παρακάτω αναφερόμενες πηγές, η ιστορία επιτυχίας επαναλαμβάνεται από κατασκευαστές σκαφών αναψυχής σε όλη την Ευρώπη, με ρεκόρ 208 mega-yacht σκάφη να έχουν αγοραστεί στην αγορά μεσιτείας για περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο Ευρώ κατά τη διάρκεια του έτους (μέχρι τα μέσα Μαΐου 2021) και περισσότερα από 131 ένα χρόνο νωρίτερα. Σύμφωνα με τις πηγές που αναφέρθηκαν, το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς σκαφών αναψυχής αποτιμήθηκε στα 8,15 δισεκατομμύρια Δολάρια το 2020.
Αναμένεται δε να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης («CAGR») 5,2% από το 2021 έως το 2028. Με βάση τα παραπάνω εκτιμάται ότι οι χώρες της βορειοδυτικής Μεσογείου (Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) απορροφούν το 80% της συνολικής ζήτησης για τουρισμό με γιοτ στη Μεσόγειο, ενώ οι χώρες της βορειοανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα, Κροατία και Τουρκία) καλύπτουν το 14% της συνολικής μεσογειακής ζήτησης. Αυτό προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς mega-yacht στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή των μεσογειακών χωρών και τη χαμηλότερη αναλογία αγκύρωσης 0,84/χλμ. Η Ελλάδα έχει δει μια αύξηση της δραστηριότητας του τουρισμού μέσω γιοτ. Η Boat International, το περιοδικό για super-yacht, εντόπισε 834 super-yacht (γιοτ άνω των 120 ποδιών ή 37 μ.) στα ελληνικά ύδατα τον Ιούλιο του 2021, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία με 945 και τα 1.353 της Ιταλίας.