Του Γιώργου Φιντικάκη
Έπειτα από την Κομισιόν, τώρα και η κυπριακή ηγεσία στέλνει μήνυμα προς την ελληνική πλευρά ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής πρέπει να γίνει με τους όρους που επιβάλλουν οι Βρυξέλλες, και όχι με αυτούς των Αθηνών.
«Κατανοούμε τις ευαισθησίες της Ελλάδας ότι επείγει η ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης και άρα η διασύνδεσή της με την Αττική, ωστόσο πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στις δύο εταιρείες, την Αριάδνη του ΑΔΜΗΕ και τον επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου, δηλαδή την κυπριακή Eurasia Interconnector», δήλωσε χθες με νόημα ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Γ. Λακκοτρύπης, στο περιθώριο της τετραμερούς ενεργειακής διάσκεψης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ-ΗΠΑ.
Χρησιμοποιώντας διπλωματική γλώσσα, ο Κύπριος υπουργός έστειλε το δικό του μήνυμα, λέγοντας ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση συμβατή που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές, παραπέμποντας για λεπτομέρειες στον ομόλογό του Κ. Χατζηδάκη με τον οποίο έχει συζητήσει, όπως είπε, το θέμα, και προσθέτοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενήμερη, εννοώντας την πρόσφατη επιστολή που αυτή απέστειλε στο υπουργείο Ενέργειας.
Στη συγκεκριμένη επιστολή που υπογράφει ο ισχυρός άνδρας της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας (DG Energy) Κλάους Μπόρχαρτ, και την οποία αποκάλυψε ο «Φιλελεύθερος», το μήνυμα είναι ότι το έργο Κρήτη-Αττική είτε θα προχωρήσει όπως ορίζουν οι Βρυξέλλες, είτε θα συνεχίσει να σέρνεται, με κίνδυνο να μην υλοποιηθεί ποτέ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις ευθύνες που θα επωμισθεί η ελληνική κυβέρνηση.
«Είναι ένα θέμα που έχω συζητήσει με τον Κ. Χατζηδάκη, και πολλά θα εξαρτηθούν από τις συζητήσεις μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του επίσημου φορέα υλοποίησης, οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε επαφές», σημείωσε ο κ. Λακκοτρύπης. Κληθείς μάλιστα να σχολιάσει το γεγονός ότι ο διαγωνισμός της Αριάδνης, της θυγατρικής δηλαδή του ΑΔΜΗΕ, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς έχουν υποβληθεί οι προσφορές, αντέτεινε ότι ανάλογο διαγωνισμό, και μάλιστα για όλη την διαδρομή Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ, προυπολογισμού 3,5 δισ ευρώ, «τρέχει» και ο επίσημος φορέας του έργου, η Eurasia Interconnector, και σύντομα αναμένονται οι προσφορές.
Προ μερικών ημερών πάντως, η Κομισιόν επανήλθε στο θέμα, μέσω της επιστολής Μπόρχαρτ, σύμφωνα με την οποία φορείς όπως η εταιρεία Αριάδνη δεν είναι επιλέξιμοι για το συγκεκριμένο έργο από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό. Τούτο σημαίνει ότι η ελληνική εταιρεία δεν μπορεί να διεκδικήσει τη λειτουργία της κάτω από το καθεστώς των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), κατ΄επέκταση πρόκειται να χαθεί η προβλεπόμενη για το έργο, κοινοτική χορηγία, ύψους 335 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα στην επιστολή τους οι Βρυξέλλες, προειδοποιούν για μια ακόμη φορά την ελληνική κυβέρνηση, όπως είχαν κάνει και επί ΣΥΡΙΖΑ, ότι η διασύνδεση Αττικής - Κρήτης που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ, θα απενταχθεί από τα επιχορηγούμενα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος και θα μπορεί να κατασκευαστεί μόνο ως εθνικό έργο, εφόσον η ελληνική πλευρά επιμείνει να εφαρμόζει την απόφαση της ΡΑΕ, που το 2018, παρά τις κοινοτικές ενστάσεις, είχε προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση του project στην εταιρεία Αριάδνη.
Καλεί δε ο κ. Μπόρχαρτ την ελληνική πλευρά να εφαρμόσει τον περίφημο «Οδικό Χάρτη» του έργου που έχει καταρτίσει η Κομισιόν, με όλα τα τεχνικά, χρηματοδοτικά και θέματα διασυνδεσιμότητας μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του έργου, δηλαδή των Αττικής - Κρήτης, Κρήτης - Κύπρου και Κύπρου - Ισραήλ. Σημειώνει μάλιστα πως αν η ελληνική πλευρά δεχόταν να υπογράψει τον Χάρτη, τότε αυτό θα επέτρεπε στην εταιρία Αριάδνη να αποτελέσει το ειδικό όχημα για το Κρήτη - Αττική ως τμήμα φυσικά του ευρύτερου έργου, δηλαδή του διευρωπαϊκού project Ελλάδα - Κύπρος - Ισραήλ.