Μετά τις χθεσινές εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τη «γενναία» αύξηση του κατώτατου μισθού -τη δεύτερη μέσα στο 2022- αλλά και την παροχή της δυνατότητας στις πληττόμενες επιχειρήσεις από την πανδημία να θέσουν ακόμη και το 25% του προσωπικού τους σε καθεστώς αναστολής, οι επόμενες εβδομάδες θα εξελιχθούν σε ένα ιδιότυπο «μπρα ντε φερ» ανάμεσα στην κυβέρνηση και στις επιχειρήσεις. Είναι πολλά τα επίπεδα στα οποία θα χρειαστεί εξαντλητικός διάλογος.
Οι επιχειρήσεις-εργοδότες, θα πρέπει να «πειστούν» να σηκώσουν τη δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022 (αυτές είναι που θα επωμιστούν το μεγαλύτερο οικονομικό βάρος από τη συγκεκριμένη εξαγγελία) χωρίς να μειώσουν θέσεις εργασίας. Την ίδια ώρα, και επειδή ο πληθωρισμός δεν έχει δείξει ακόμη το πιο σκληρό του πρόσωπο, θα πρέπει να βάλουν πλάτη και στην απορρόφηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μέρους των πληθωριστικών πιέσεων.
Η αύξηση του κατώτατου μισθού εν μέρει επηρεάζει τον κρατικό προϋπολογισμό και αυτό επειδή επηρεάζονται το ύψος του επιδόματος ανεργίας, του επιδόματος μητρότητας αλλά και σειράς άλλων επιδομάτων. Σε πολύ μεγάλο βαθμό όμως, αυτές οι επιβαρύνσεις αντισταθμίζονται από την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κάτι που απορρέει από την αύξηση του ονομαστικού κατώτατου μισθού. Ποιος σηκώνει τον κύριο όγκο της επιβάρυνσης; Οι επιχειρήσεις. Διότι αν ο κατώτατος μισθός αυξηθεί κατά 6%, ο εργοδότης θα πρέπει να καταβάλλει 47 ευρώ τον μήνα επιπλέον ή 658 ευρώ σε ετήσια βάση.
Προφανώς, το ερώτημα που θα τεθεί είναι το αν οι επιχειρήσεις θα σηκώσουν αυτό το πρόσθετο οικονομικό βάρος ή αν θα βάλουν μπροστά το επιχείρημα είτε ότι θα χαθούν θέσεις εργασίας είτε ότι θα ανακοπεί ο ρυθμός δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Και εκεί, η κυβέρνηση θα πρέπει να προβάλλει τα δικά της επιχειρήματα:
1. Ότι το επιχειρείν βοηθιέται και το 2022 με τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 24% στο 22%
2. Ότι ο νέος χαμηλότερος συντελεστής φόρου θα συνδυαστεί και μόνιμα χαμηλότερο συντελεστή υπολογισμού της προκαταβολής φόρου.
3. Ότι από τον Ιανουάριο ενεργοποιήθηκε έμπρακτη στήριξη και για τις επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν το αυξημένο ενεργειακό κόστος.
4. Ότι τα μέτρα στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας δεν σταμάτησαν: παρατάθηκε η περίοδος χάριτος για την καταβολή των επιστρεπτέων προκαταβολών, δόθηκε η δυνατότητα συμψηφισμού φόρων και εισφορών με τα «κουπόνια» του προγράμματος επιδότησης δαπανών και μέσα στο 2022
5. Ότι θα συνεχιστούν οι μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών καθώς για το β’ εξάμηνο είναι δρομολογημένη η μείωση των εισφορών για την επικουρική ασφάλιση κατά 0,25% (και άλλο 0,25% για τον εργαζόμενο).
6. Ότι το 2022 θα εφαρμοστεί το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας από τον ΟΑΕΔ (συνολικά για 86.000 θέσεις) από το οποίο θα ωφεληθούν και οι επιχειρήσεις.
7. Ότι όσοι πλήττονται από την πανδημία και σε αυτή τη φάση, θα συνεχίσουν να στηρίζονται για να αντιμετωπίσουν το μισθολογικό κόστος μέσα από την δυνατότητα να θέτουν έως και το 25% των εργαζομένων σε αναστολή.
Για να ανακοινωθεί ο νέος κατώτατος μισθός, αυτό το μπρα ντε φερ θα πρέπει να είναι σύντομο χρονικά. Και σαφώς συντομότερο όσον αφορά στο σκέλος των διαπραγματεύσεων που θα αφορά στην απορρόφηση των ανατιμήσεων.