Ως τη χειρότερη χρονιά στην ιστορία της Aegean, λόγω της επιπτώσεων της πανδημίας, υπολογίζει το 2020 ο πρόεδρος της εισηγμένης Ευτύχης Βασιλάκης, ο οποίος μιλώντας πριν λίγο στους αναλυτές και τους επενδυτές υπογράμμισε ότι θα χρειαστούν θυσίες για την επιβίωση στην επόμενη ημέρα, αλλά και ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο.
Ο ίδιος σημείωσε ότι η αεροπορική θεωρεί την «επιχειρησιακή ευελιξία» ως τη σημαντικότερη συνιστώσα της νέας εξίσωσης που προκύπτει για τις επιχειρήσεις του τομέα των αερομεταφορών, σημειώνοντας παράλληλα, ότι από την εξίσωση αυτή δεν μπορεί να απουσιάζει η στήριξη του κράτους, στο πλαίσιο πάντοτε των σχετικών οδηγιών της Ευρώπης, αλλά και των εργαλείων που διατίθενται.
Ο κ. Βασιλάκης υπογράμμισε στην ανάλυσή του για τα δεδομένα του πρώτου τριμήνου, ότι ενώ αυτό ξεκίνησε πολύ καλά με ισχυρότατο Ιανουάριο και Φεβρουάριο (+11% στα έσοδα) η κακή πορεία του Μαρτίου, με τη σταδιακή καθήλωση των αεροσκαφών σε όλο τον κόσμο, τελικά έφερε ζημιές 80 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο. Για το δεύτερο τρίμηνο ο κ. Βασιλάκης σημείωσε πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο, καθώς η εταιρεία θα συνεχίσει να έχει σταθερά έξοδα χωρίς να έχει πρακτικά έσοδα. Σαν συνέπεια η αεροπορική έχει υπολογίσει ότι θα «καίει» κεφάλαιο 40 εκατ. ευρώ κάθε μήνα, σημείωσε ο ίδιος καταλήγοντας ότι καθώς η θερινή περίοδος είναι παραδοσιακά η καλύτερη για την εταιρεία σε επίπεδο εσόδων, οι υγειονομικές εξελίξεις δημιουργούν πρόβλημα για το σύνολο της χρονιάς.
Η Aegean θεωρεί ως το καλύτερο σενάριο για το 2020, να ξεκινήσουν οι διεθνείς πτήσεις, σε επίπεδο 25% για τον Ιούλιο, ώστε α φτάσουν στο 45-50% της προηγούμενης δραστηριότητας την περίοδο του Σεπτεμβρίου. Και για το διάστημα αυτό, με πολύ πιεσμένα περιθώρια κέρδους, η εταιρεία δεν μπορεί παρά να επιχειρήσει να λειτουργήσει ακόμη και με ζημιές.
Απέναντι σε ένα τέτοιο περιβάλλον, στο οποίο τα έσοδα καθηλώθηκαν στο μηδέν και οι προϋποθέσεις της εξόδου δεν είναι ξεκάθαρες σημείωσε ο κ. Βασιλάκης η ευελιξία είναι το «κλειδί». Προσθέτοντας ότι θα απαιτηθεί ένα νέο μοντέλο, προσαρμοσμένο στα δεδομένα της νέας εποχής.
Στο πλαίσιο των επιμέρους αποφάσεων που θα λάβει το προσεχές διάστημα η Aegean, ένα μέρος αφορά την «προσαρμογή» του στόλου αεροσκαφών. Όπως εξήγησε ο CEO της αεροπορικής Δημήτρης Γερογιάννης, η Aegean εξετάζει τόσο την είσοδο όσο και την έξοδο αεροσκαφών, από το στόλο της. Κάτι που όπως ανάλυσε στη συνέχεια ο κ. Βασιλάκης σημαίνει ότι ανάλογα από τα αποτελέσματα των επαφών και διαπραγματεύσεων της τόσο με τον κατασκευαστή της πρόσφατης παραγγελίας – μαμούθ για 42 αεροσκάφη (Airbus) όσο και τους lessors, ενδέχεται να προκύψει ένα νέο μίγμα για τον στόλο της αεροπορικής τα επόμενα χρόνια.
Για τους εργαζομένους, μεγάλο ποσοστό των οποίων έχει ενταχθεί στον σχεδιασμό της αναστολής, η αεροπορική θα λάβει τις αποφάσεις της ανάλογα με την δραστηριότητα που θα προκύψει το επόμενο διάστημα (με την επανέναρξη των πτήσεων) αλλά και την επόμενη φάση του κυβερνητικού σχεδιασμού. Σημειώνεται πάντως, ότι από την περίοδο εκδήλωσης της υγειονομικής κρίσης, η Aegean, ανέστειλε ορισμένα από τα προγράμματα πρόσληψης έκτακτων (εποχιακών) εργαζομένων για να μην επιβαρύνει το κόστος.
Στο ερώτημα αν και με ποιο τρόπο η Aegean θα «λάβει» κρατική υποστήριξη ο κ. Βασιλάκης σημείωσε ότι η Αεροπορία Αιγαίου ήταν από τις λίγες αεροπορικές στην Ευρώπη και τον κόσμο, που αντιμετώπισαν την πρώτη φάση της κρίσης χωρίς βοήθεια, όταν εταιρείες κολοσσοί ζήτησαν αι έλαβαν. Ωστόσο προσέθεσε ότι η Aegean πρέπει να στηριχθεί στο πλαίσιο μια συνολικής προσπάθειας, καθώς η βαρύτητα της κρίσης «μας οδηγεί» να συνεργαστούμε με το κράτος και να λάβουμε τη στήριξή του. Σε αντίθθετη περίπτωση, το δίκτυο της Aegean θα συρρικνωθεί.
Ο ίδιος απέκλεισε κάθε σενάρια κρατικής συμμετοχής στον όμιλο και εξήγησε πως ήδη στο πλαίσιο της ΕΕ, έχουν αναπτυχθεί σχετικά «εργαλεία» τα οποία αφορούν είτε δανεισμό με κρατική εγγύηση, είτε και προγράμματα ενίσχυσης και επιδότησης των εργαζομένων ώστε να διατηρούνται οι θέσεις εργασίας.
«Βλέπουμε τα πάντα με νέο τρόπο», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης.