Μειωμένο ΦΠΑ, κατάργηση τελών και φόρου πολυτελείας, αλλά και ελεύθερη κίνηση και στάθμευση στο κέντρο προβλέπει μεταξύ άλλων το κυβερνητικό σχέδιο της ΝΔ για την ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας στην Ελλάδα, η οποία εκτός από τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, μπορεί μεσοπρόθεσμα να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Επίσης προβλέπει άμεση επιδότηση 3500 ευρώ για την αντικατάσταση και αγορά νέων ηλεκτροκίνητων ταξί.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο της Ν.Δ. έχει ως κεντρικό άξονα τη διεύρυνση της χρήσης της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές μέσω της παροχή κινήτρων για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και την παράλληλη ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών υποστήριξης.
Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός απαιτείται σταδιακή αντικατάσταση των σημερινών Ι.Χ. και των παλαιών μέσων μεταφοράς από φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Ήδη άλλωστε στην Ευρωπαική Ένωση βρίσκεται σε εξέλιξη η πρακτική αυτή που θεωρείται μάλιστα και άμεσης προτεραιότητας στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, αλλά και της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Τα μέτρα που ανακοινώνει η Ν.Δ. θεωρούνται κοινή πρακτική σε πολλές χώρες της Ε.Ε., εν τούτοις η Ελλάδα έχει καθυστερήσει δραματικά και σε αυτόν τον τομέα εξ αιτίας της «παροιμιώδους αδυναμίας της Κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να παρακολουθήσει τις εξελίξεις και σε αυτόν τον τομέα». Και αυτό τη στιγμή που εκτιμάται ότι μέχρι το 202 θα κυκλοφορούν στην Ευρώπη 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μέχρι το 2040 θα ξεπεράσουν τα 150 εκατομμύρια.
Μεταξύ των μέτρων που δεσμεύεται να λάβει η Ν.Δ. αμέσως μόλις αναλάβει τη διακυβέρνηση είναι τα εξής:
- Καθολική μείωση του συντελεστή Φ.Π.Α. από το 24% που είναι σήμερα στο 13%, για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίκυκλα, προκειμένου να δοθεί αμέσως ένα ισχυρό κίνητρο για την αντικατάσταση του σημερινού στόλου.
- Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες και δωρεάν στάθμευση στο κέντρο της πόλεων.
- Οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα έχουν σημαντική έκπτωση στα διόδια όλης της χώρας, ενώ εξυπακούεται ότι δεν θα πληρώνουν ούτε τέλη κυκλοφορίας, ούτε φόρο πολυτελείας.
Για τις εταιρείες:
Τα εν λόγω κίνητρα εννοείται ότι θα ισχύσουν και για τις εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων, οι οποίες επιπλέον θα κινητροδοτηθούν με κατάργηση του φόρου χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων από τα στελέχη τους και διευκόλυνση της φορολογικής απόσβεσης, είτε για την αγορά, είτε για τη μηνιαία μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Για τα ταξί:
Ειδικότερα για τα ταξί η Ν.Δ. δεσμεύεται να επιδοτήσει με 3.500 ευρώ την αγορά νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στο σχέδιό της προβλέπεται επίσης η άμεση εγκατάσταση δικτύου ταχυφορτιστών στα οργανωμένα σημεία επιβίβασης πολιτών, ενώ οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων ταξί θα έχουν προτεραιότητα στις σειρές αναμονής στις πιάτσες τους, (αεροδρόμια, λιμάνια κλπ), όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες της Ε.Ε.
Για το Δημόσιο και τους Ο.Τ.Α.:
Δεσμευτικός στόχος της Ν.Δ. είναι μέχρι το 2025, το 30% του στόλου των αυτοκινήτων και των λεωφορείων του κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχουν αντικατασταθεί με ηλεκτροκίνητα.
Ισχυρά κίνητρα θα δοθούν και για τη διάδοση των φορτιστών που χρειάζονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Θα υπάρξει έκπτωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις που θα εγκαθιστούν φορτιστές για δημόσια χρήση στις εγκαταστάσεις τους (σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, εμπορικά κέντρα, supermarkets κλπ). Τέλος, θα υπάρξει πρόβλεψη να εγκατασταθούν σταθμοί επαναφόρτισης σε όλα τα εθνικά οδικά δίκτυα, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και εκτός πόλεων.
Το πλήρες σχέδιο της Ν.Δ. για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα παρουσιαστεί σύντομα από τον ίδιο τον Πρόεδρο του Κόμματος κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς η Αξιωματική Αντιπολίτευση θεωρεί μείζονος σημασίας την πολιτική της σε αυτόν τον τομέα που στοχεύει σε τρεις μεγάλες προκλήσεις:
1. Να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων των μεγάλων αστικών κέντρων, μειώνοντας τις στάθμες ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου και τις δαπάνες στη δημόσια υγεία λόγω του προβληματικού περιβάλλοντος στην πρωτεύουσα και τις μεγάλες πόλεις.
2. Να μειώσουμε τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και ταυτόχρονα να αυξήσουμε τη χρησιμοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με προφανή οικονομικά αποτελέσματα.
3. Να δημιουργήσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης νέων μορφών επιχειρηματικών δράσεων στους τομείς της ενέργειας, των τεχνολογικών κατασκευών, της πληροφορικής και των υπηρεσιών με σημαντική προστιθέμενη αξία. Έλληνες μηχανικοί, νέοι σε ηλικία, κατέχουν υψηλές θέσεις ευθύνης σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ άλλοι ετοιμάζονται να βγουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Έχουμε ευθύνη να τους δώσουμε την ευκαιρία να εργαστούν στην Ελλάδα.