Ο Γιώργος Περιστέρης είναι μαθημένος στις προκλήσεις. Ανήκει στη σπάνια κατηγορία εκείνη των επιχειρηματιών που βλέπουν το μέλλον πριν από τους υπόλοιπους και προσπαθεί να το προσαρμόσει στα μέτρα της χώρας που επιχειρεί. Ας θυμηθούμε πως πρώτος εκείνος μαζί με τον Ρόκα πίστεψαν στην αιολική ενέργεια και επένδυσε σε αυτή. Εκείνος άνοιξε το θέμα της αποθήκευσης ενέργειας και της αντλησιοταμίευσης, επένδυσε σε υδροηλεκτρικά πάρκα και σήμερα βλέπει το προ δεκαετίας όραμά του για την εγκατάσταση θαλάσσιων αιολικών πάρκων να μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης.
Η νέα πρόκληση με την οποία βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπος o επιχειρηματίας, είναι ταυτόχρονα και μια μεγάλη ευκαιρία. Η εσπευσμένη απο-επένδυση των Ολλανδών της Reggeborgh από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την πώληση του 28,81% που ελέγχουν στην εταιρεία ώστε να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην ανταγωνίστρια Ελλάκτωρ, τον ώθησε να λάβει μια δύσκολη απόφαση. Η επιλογή του να απορροφήσει εκείνος το μεγαλύτερο μέρος των προς πώληση μετοχών της Reggeborgh σχεδόν διπλασιάζοντας το ποσοστό του από το 16% σε πάνω από 30% είναι μια κίνηση υψηλού χρηματικού κόστους αλλά ταυτόχρονα και μια ενέργεια υψηλού συμβολισμού καθώς αντικατοπτρίζει έμπρακτα την εμπιστοσύνη που έχει στις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας του.
Ο ίδιος βρέθηκε μπροστά στο δίλημμα είτε να διακινδυνεύσει να χάσει τον έλεγχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από κάποιον τρίτο επενδυτή με τον οποίο ενδεχομένως δε θα μοιράζονταν το ίδιο όραμα, είτε να επιλέξει να επενδύσει ένα τεράστιο ποσό (ενδεχομένως και αρκετά περισσότερα από 160 εκατ. ευρώ) ώστε να ανακτήσει την πλειοψηφία των μετοχών του ομίλου που με προσωπικό κόπο και κόστος έχει φέρει στην πρώτη θέση των επιχειρήσεων της χώρας σε κλάδους όπως η ενέργεια και οι ΑΠΕ, οι παραχωρήσεις, η διαχείριση απορριμμάτων και οι υποδομές, με το συνολικό αποτύπωμα των έργων και των επενδύσεων του ομίλου να φτάνει τα 5 δισ. ευρώ, καθιστώντας τον βασικό πυλώνα της εθνικής προσπάθειας για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Η είσοδος, επίσης, της Μαριάννας Λάτση στο μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ένα ποσοστό που θα κυμανθεί μεταξύ 7-8% αποτελεί μια κίνηση στρατηγικού αλλά και συμβολικού χαρακτήρα.
Η ίδια διατηρεί πολύ στενές σχέσεις εμπιστοσύνης με τον Γιώργο Περιστέρη, και η απόφασή της να επενδύσει το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων ύψους 84 εκατ. ευρώ που αποκόμισε από την πώληση της συμμετοχής της στην Lamda Development, στην ουσία οδηγεί σε μια στρατηγική σύμπραξη με μια εταιρεία η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με το project του Ελληνικού καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη αναλάβει το σημαντικό έργο κατασκευής του Καζίνο μαζί με τη Mohegan και στο μέλλον θα συμμετάσχει και σε άλλα μεγάλα αναπτυξιακά έργα.
Το σχέδιο του Γιώργου Περιστέρη είναι ξεκάθαρο σε ό,τι αφορά το μέλλον. Θέλει να κρατήσει ο ίδιος γερά το τιμόνι του ομίλου στα χέρια του, σε μια περίοδο που διανοίγονται μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τόσο στην αγορά ενέργειας όπου κυριαρχεί μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, όσο και στις μεγάλες υποδομές, τις κατασκευές και τα έργα παραχωρήσεων.
Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή διαθέτει ήδη ένα χαρτοφυλάκιο έργων σε λειτουργία ή υπό κατασκευή, συνολικής ισχύος περίπου 2.000 MW ενώ πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας ανέβασε τον πενταετή στόχο για τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ κατά 800 MW στα 2,8 GW. Στο μέτωπο της ενέργειας, ήδη ένα στα είκοσι ελληνικά νοικοκυριά αγοράζει ρεύμα από τη θυγατρική της ΗΡΩΝ στη λιανική ρεύματος, ενώ ο Όμιλος διαθέτει 600 MW ιδιόκτητες μονάδες παραγωγής με Φυσικό Αέριο.
Έχοντας επενδύσει μέχρι σήμερα περίπου 2 δισ. ευρώ, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά με νέες επενδύσεις άνω των 1,7 δισ. ευρώ στην παραγωγή και αποθήκευση καθαρής ενέργειας και σε έργα περιβάλλοντος και διαχείρισης απορριμμάτων. Είναι από τις πρώτες εταιρείες που μπήκαν στον κλάδο της απορριμμάτων και πρόσφατα υπέγραψε τη διαχείριση των απορριμμάτων όλης της Πελοποννήσου, μια επένδυση ύψους 152 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, στον τομέα των μεγάλων υποδομών και παραχωρήσεων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρωταγωνιστεί με σειρά νέων μεγάλων έργων, όπως ο Ε65, το νέο διεθνές αεροδρόμιο Κρήτης και φυσικά το καζίνο στο Ελληνικό.
Με την ολοκλήρωση του κύκλου εξαγοράς των μετοχών της Reggeborgh από τον Γιώργο Περιστέρη, ο επιχειρηματίας, που αντιλαμβάνεται πως η αξία της εταιρείας θα είναι στο μέλλον αισθητά μεγαλύτερη από τη σημερινή, δεδομένου ότι πολλοί αναλυτές την τοποθετούν σε επίπεδα τουλάχιστον 50% υψηλότερα από τα σημερινά επίπεδα, δεν αποκλείεται να αποκτήσει και άλλους συνοδοιπόρους επενδυτές, επιχειρηματίες και funds μεγάλου βεληνεκούς οι οποίοι μπορούν να διακρίνουν τις προοπτικές ανάπτυξης στις πολυσχιδείς δραστηριότητες της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όπως έχει ήδη επισημάνει το Liberal Markets οι τομείς των κατασκευών και των παραχωρήσεων θα μοιραστούν τη σκυτάλη της ανάπτυξης με τον τομέα των ΑΠΕ, με την αγορά μόλις το τελευταίο διάστημα να έχει αρχίσει να αποτιμά στην αξία της ΓΕΚΤΕΡΝΑ την επόμενη μέρα καθώς διέκρινε ότι παρά την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών παγκοσμίως, οι επιδόσεις του ομίλου χαρακτηρίστηκαν από την αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας, την περαιτέρω ενίσχυση της συμβολής των λειτουργικών τομέων καθαρής ενέργειας και παραχωρήσεων, τη διατήρηση υψηλού κατασκευαστικού ανεκτέλεστου και πάνω από όλα την απρόσκοπτη υλοποίηση του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου.
Μετά από μία μεγάλη περίοδο στασιμότητας τα έργα που έχουν περιληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο νέο πακέτο έργων του Υπουργείου Υποδομών αναμένεται να δώσουν μεγάλη ώθηση στον τομέα των δημοσίων έργων και κατ’επέκταση στους κατασκευαστικούς ομίλους. Οι δημοπρατήσεις έχουν ήδη επιταχυνθεί, με το Υπουργείο Υποδομών να έχει αναγνωρίσει ώριμα έργα ύψους 13 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες. Δεδομένων των υψηλών ταμειακών ροών και του ισχυρού ισολογισμού του ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να διεκδικήσει με αξιώσεις ένα πολύ μεγάλο μερίδιο αυτής της πίτας και θα μπορούσε να υπερδιπλασιάσει το μέγεθός του τα επόμενα 2-3 χρόνια.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά, η ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος, είναι μερικά μόνο από τα μεγάλα έργα υποδομών που αναμένεται να ξεκινήσουν να υλοποιούνται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
Να υπενθυμίσουμε ότι οι εταιρείες Νέα Οδός και Κεντρική Οδός ελέγχονται σε ποσοστό 100% από τον Όμιλο, ενώ κατά το 17% συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό. Εν ολίγοις, της ανήκει ένα μεγάλο ποσοστό του Εθνικού Δικτύου και οι υφιστάμενες ροές από τους οδικούς άξονες που εκμεταλλεύεται ήδη εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Αν δε, υπολογιστούν και οι ροές από τη συμμετοχή της στο υπό κατασκευή νέο αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, όπου ο όμιλος έχει εξασφαλίσει ποσοστό συμμετοχής 32,5%, η ορατότητα των ταμειακών ροών ξεπερνάει τα 90 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στον κατασκευαστικό κλάδο - ο οποίος στο 9μηνο είχε κύκλο εργασιών πέριξ των 367 εκατ. ευρώ και προσαρμοσμένα EBITDA πέριξ των 14 εκατ. ευρώ, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ και οι νέες συμβάσεις εν αναμονή είναι αξίας άνω του 1,2 δισ. ευρώ (σ.σ: 450 εκατ. ευρώ για την επέκταση του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας συν τη σύμβαση για το καζίνο στο Ελληνικό), ενώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει εκφράσει ενδιαφέρον για διαγωνισμούς άνω των 2 δισ. ευρώ.