Ο στόχος των 2,4 δισ. και τα προγνωστικά της υπερκάλυψης
Αποκρατικοποιήσεις

Ο στόχος των 2,4 δισ. και τα προγνωστικά της υπερκάλυψης

Χρονιά ορόσημο θα είναι το 2020 για το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς στη διάρκειά της θα κριθεί ο στόχος για έσοδα 2,4 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις με τις προοπτικές να δείχνουν κάτι περισσότερο από ευοίωνες. Ήδη το Ταμείο «τρέχει» την πώληση της συμμετοχής του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» με τις ενδείξεις να συνηγορούν ότι από αυτό θα καλύψει περισσότερο από το 50% του φετινού εισπρακτικού στόχου, ενώ ακολουθούν η πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες Κρήτης, η πώληση ή και αξιοποίηση των 10 μεγάλων λιμανιών της χώρας και τα δύο μεγάλα «φιλέτα» της ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας, με την ιδιωτικοποίηση των οποίων αναμένεται ο στόχος να υπερκαλυφθεί.

Σε ότι αφορά τον ΔΑΑ, η είδηση και μόνη ότι οι 9 από τους 10 ενδιαφερόμενους που είχαν εκδηλώσει την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στη διαδικασία, πέρασαν στη δεύτερη φάση, καταγράφει το υψηλό διεθνές ενδιαφέρον για την επένδυση στον αερολιμένα της Αθήνας. Όπως επίσης ενισχύσει και τις προσδοκίες για ένα υψηλό τίμημα που ίσως ξεπεράσει και τις αρχικές εκτιμήσεις για 1,2 δις ευρώ. Η αποτύπωση, δεν είναι τυχαία, μια και το «Ελ. Βενιζέλος» παραμένει τα τελευταία χρόνια μια από τις πιο προσοδοφόρες «μπίζνες» στην Ελλάδα, καταγράφοντας αλλεπάλληλα ρεκόρ στην επιβατική κίνηση αλλά και τα έσοδα. Με τις εξελίξεις στο αεροδρόμιο και ενδιαφέρον σε υψηλά επίπεδα, οι εκτιμήσεις μεταθέτουν την προσδοκία για το τίμημα ακόμη και στο 1,5 δις. ευρώ.

Έτσι το επενδυτικό περιβάλλον υπόσχεται μια «δυνατή» διαδικασία με ορίζοντα υποβολής των δεσμευτικών προσφορών στο δεύτερο τρίμηνο και κατά πληροφορίες περί τον Μάιο. Εφόσον η διαδικασία ολοκληρωθεί βάσει του σχεδιασμού, η πώληση του 30% αναμένεται να κλείσει πριν τα τέλη της χρονιάς.

Όπως προκύπτει από τις συμμετοχές, στη «μάχη» της επόμενης φάσης αναμένεται να κυριαρχήσουν η (σημερινή μεγαλομέτοχος του αεροδρομίου) AviAlliance η οποία προφανώς κινείται να κλειδώσει τον πλήρη έλεγχο του ΔΑΑ, όπως και η Vinci Airports που είχε ενδιαφερθεί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά έχασε τη μάχη από τη Fraport. Στους δυνατούς διεκδικητές περιλαμβάνεται η Aeroports de Paris (ADP) που παλαιότερα είχε ενδιαφερθεί για το Καστέλι, αλλά και η ισπανική Ferrovial που για χρόνια μετείχε στην κοινοπραξία κατασκευής της Ιονίας Οδού.

Στο μέτωπο των λιμένων το χαρτοφυλάκιο του δημοσίου περιλαμβάνει 10 λιμάνια με τη μορφή ανωνύμων εταιρειών: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας. Αντίστοιχα, το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιριών οι οποίες έχουν την διαχείριση των λιμένων αυτών μέχρι το 2042. Το εν λόγω project του ΤΑΙΠΕΔ, αφορά την αξιοποίηση έως και 4 λιμένων με τη μορφή πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, και την αξιοποίηση των υπολοίπων, με άλλους τρόπους. Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προσλάβει συμβούλους για την αξιοποίηση λιμανιών μέσω παραχωρήσεων.

Για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου (όπως συνέβη στις περιπτώσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ), είναι έτοιμη και αναμένεται να κατατεθεί το επόμενο διάστημα νομοθετική ρύθμιση η οποία θα προβλέπει μια τέτοια εξέλιξη (σε αντίθεση με το καθεστώς υποπαραχωρήσεων που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση), ενώ αλλαγές θα υπάρξουν και στις αντίστοιχες ρυθμίσεις για το ανταποδοτικό τέλος που προέβλεπε η ίδια νομοθεσία. Με τις εξελίξεις αυτές, οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται να προχωρήσουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο, ιδιαίτερα, καθώς υπάρχει καταγεγραμμένο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Οι σύμβουλοι που έχουν ήδη προσληφθεί για την αξιοποίηση των λιμένων έχουν καταρτίσει μελέτες για τις δυνατότητες, όσο και τις μελλοντικές προοπτικές κάθε ενός Οργανισμού Λιμένα, ώστε να αναδειχθεί το επενδυτικό τους προφίλ. Με βάση τις μελέτες αυτές, αλλά και σχετικές πληροφορίες στην «πρώτη γραμμή» για την αξιοποίηση μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, βρίσκονται τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, ενώ ακολουθούν ο Βόλος και η Καβάλα.

Παράλληλα, όμως, τρέχει και το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση της έκτασης της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, σε ένα project που θα περιλαμβάνει και καζίνο. Η Επικαιροποιημένη Στρατηγική Μελέτη (ΣΜΠΕ) «τρέχει» ήδη από το Ταμείο σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης, και αμέσως μετά το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού, για το οποίο υπάρχει ήδη ισχυρό ενδιαφέρον. Άλλωστε στην περιοχή του Ηρακλείου αναπτύσσονται ήδη μεγάλα τουριστικά συγκροτήματα που διασφαλίζουν την επιτυχία της ανάπτυξης, η οποία γίνεται σε ένα από τα λίγα πλέον αναξιοποίητα παραθαλάσσια «φιλέτα» του νομού και μάλιστα με «μέτωπο» 600 μέτρων.

Αυτό που «κάνει τη διαφορά» για τη διαδικασία είναι βέβαια η προσθήκη της δυνατότητας διαμόρφωσης καζίνο, που δεν υπήρχε στον προηγούμενο διαγωνισμό. Κάτι που άλλαξε με τον νόμο 4512 που πέρασε για το Ελληνικό, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα αδειοδότησης καζίνο (στην ευχέρεια του Υπ. Οικονομικών) και σε άλλες περιοχές, μεταξύ, αυτών και στην Κρήτη. Έτσι το ΤΑΙΠΕΔ, με το πράσινο φως της νέας κυβέρνησης για το καζίνο, έστησε έναν σχεδιασμό στις προδιαγραφές του Ελληνικού.

Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει την αξιοποίηση 350 από τα 738 στρέμματα της έκτασης (σε δύο ζώνες) και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα κατασκευής έως και δύο πολυτελών ξενοδοχείων και περίπου 80 παραθεριστικών κατοικιών όπως και άλλων τουριστικών υποδομών (μαρίνα) και εμπορικών και συνεδριακών χρήσεων.

Για την Κρήτη που το 2018 δέχθηκε 5.228.000 τουρίστες με ταξιδιωτικές εισπράξεις της τάξης των 3,13 δις ευρώ, η προοπτική διαμόρφωση ενός μικρού IRC αναμένεται να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά. Κατ’ αρχήν αυξάνοντας το τουριστικό ρεύμα (κάτι που θα ενισχυθεί και από τη δυνατότητα του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι) αλλά κυρίως την προσέλκυση περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.

Στο μεταξύ, το ΤΑΙΠΕΔ, μετέθεσε για την ερχόμενη Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου την προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ Υποδομών. Πληροφορίες, που δεν μπορούν ακόμη να επιβεβαιωθούν συνδέουν την παράταση με το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί για την εταιρεία των υποδομών και δικτύων φυσικού αερίου και ειδικότερα με το ενδεχόμενο σε αυτό να περιληφθούν τελικά και οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ, μέσω της κοινοπραξίας Senfluga. Σημειώνεται ότι στην «μάχη» για τη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να δώσουν το «παρών» μεγάλα ξένα ονόματα που περιλαμβάνουν την Italgas, σημαντικά funds που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και ενεργειακοί κολοσσοί όπως η Engie και η E.ON.

Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, στην οποία αναμένεται να εμπλακούν και οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί «παίκτες» της Ελλάδας, η γραμμή αφετηρίας έχει τεθεί για τις 6 Μαρτίου, οπότε και οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος.