Οι συμφωνίες που κλείστηκαν στα Ποσειδώνια 2016

Οι συμφωνίες που κλείστηκαν στα Ποσειδώνια 2016

Σημαντικές επιχειρηματικές συμφωνίες για την ελληνόκτητη ναυτιλία που βρέθηκε στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος περιελάμβανε το μενού της έκθεσης «Ποσειδώνια 2016» που σήμερα ρίχνει αυλαία.

Τα Ποσειδώνια στάθηκαν για άλλη μια φορά η αφορμή ώστε να επιβεβαιωθεί η πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας στον παγκόσμιο χάρτη καθώς συγκέντρωσαν συμμετοχές και βλέμματα από όλο τον κόσμο.

"Η έκθεση μιλά από μόνη της. Είναι επιβεβαίωση της πρωτοκαθεδρίας της ελληνικής ναυτιλίας. Είναι το μόνο μήνυμα που πρέπει να καταλάβει όλη η Ελλάδα και όλη η Ευρώπη: ότι οι Έλληνες ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε πρώτοι", τόνισε κατά την διάρκεια της καθιερωμένης επίσκεψης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο πρόεδρος κ. Θεόδωρος Βενιάμης, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση.

"Η ελληνική ναυτιλία διατηρεί τον δυναμισμό της και στέλνει μηνύματα μέσω των Ποσειδωνίων, κάτι που κάνει και η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα δεσμευόμενη για την ποιοτική ναυτιλία, το σεβασμό στον άνθρωπο, την ναυτική παράδοση, το περιβάλλον και την τήρηση των διεθνών κανόνων από όλους. Πρέπει να επισημάνουμε ότι το δυναμικό κλάδο της παγκόσμιας ναυτιλίας τον υποδέχεται η Ελλάδα σε συνθήκες δύσκολες και αντίξοες, ωστόσο η χώρα μας διατηρεί την πρωτοπορία μιας διεθνούς δραστηριότητας που έχει πολύ μεγάλη σημασία τόσο για την ελληνική όσο και για την παγκόσμια οικονομία", δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας.

Δύο project LNG από ελληνικής πλευράς

Στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων παρουσιάστηκε άλλωστε το πρώτο πρακτικό και εφικτό σχέδιο για την κατασκευή του πρώτου φορτηγού πλοίου ξηρού φορτίου που θα έχει τη δυνατότητα για υπερατλαντικά ταξίδια και θα τροφοδοτείται από LNG.

Πρόκειται για το "Project Forward" που αφορά τη δημιουργία καινοτόμου εξοπλισμού για την πλεύση των φορτηγών πλοίων LNG και στο οποίο έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους η ARISTA (συμφερόντων Αλέξανδρου Παναγόπουλου) η εταιρεία ταξινομήσεων ABS, καθώς και οι εταιρείες Deltamarin (σχεδιασμός), GTT (σύστημα αποθήκευσης LNG) και Wartsila (μηχανές), με στόχο σε ένα χρονικό ορίζοντα ακόμη και 2 ετών το πρώτο μεγάλο φορτηγό πλοίο ξηρού φορτίου με καύσιμο LNG να αποτελέσει πραγματικότητα. 

Την ίδια ώρα το Poseidon MED II, είναι ένα πρόγραμμα που αφορά τις υποδομές LNG, καθώς και τις μετατροπές των πλοίων ώστε να «καίνε» και LNG. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με 53.279.405 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι Βρυξέλλες ενέκριναν τη χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών.

Πιο συγκεκριμένα το έργο στοχεύει στον σχεδιασμό ενός συστήματος μεταφοράς, διανομής και προμήθειας (συμπεριλαμβανομένου του ανεφοδιασμού) LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, καθώς και στην ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. Το πρόγραμμα αφορά την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία καθώς και μια σειρά λιμάνια, με πρώτο το λιμάνι του Πειραιά. 

Η πρόσκληση από το City

Προσκλητήριο προς τους Έλληνες εφοπλιστές να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχει το χρηματιστήριο του Λονδίνου για χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας, απηύθυνε η διοίκηση του βρετανικού χρηματιστηρίου σε ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων, από τη βρετανική πρεσβεία και τη Norton Rose Fulbright. Όσον αφορά στην  απουσία ελληνικών εταιρειών από το βρετανικό χρηματιστήριο, τονίστηκε  ότι η αγορά είναι διαθέσιμη, ώστε ελληνικές εταιρείες να χρησιμοποιήσουν το χρηματιστήριο του Λονδίνου και να συγκεντρώσουν κεφάλαια. 

Τα ναυπηγεία, οι συμφωνίες και το πακέτο Γιούνκερ

Ιδιαίτερα εμφανής ήταν η συμμετοχή ναυπηγείων στα Ποσειδώνια, στα οποία υπήρξαν και σημαντικές συμφωνίες.

Ναυπηγεία από την Τουρκία και την Πορτογαλία έκλεισαν επιχειρηματικές συμφωνίες από τις πρώτες κιόλας ημέρες της έκθεσης, η οποία προσελκύει κάθε δύο χρόνια την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα στην Ελλάδα, τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως. «Κλείσαμε τρεις σημαντικές συμφωνίες μέσα στις πρώτες δύο ημέρες διεξαγωγής των Ποσειδωνίων. Οι δύο από αυτές αφορούν σε έργα επισκευής ενός πετρελαιοφόρου και ενός πλοίου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και η τρίτη αφορά σε ένα σημαντικό έργο μετατροπής ενός πλοίου τύπου ROPAX, ιταλικής ιδιοκτησίας», δήλωσε η κα Nedime Ozoglu, Marketing Manager, Repair Division Marketing & Estimating της Besiktas Shipyard. «Τα Ποσειδώνια μας έφεραν νέους πελάτες και είναι η μεγαλύτερη εκδήλωση στην οποία συμμετέχουμε. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες αποτελούν το 80 τοις εκατό της πελατείας μας, τόσο λόγω της γειτνίασης των δύο χωρών όσο και της σημαντικής αύξησης της τεχνογνωσίας και του αριθμού καταρτισμένων στελεχών στα ναυπηγεία της Τουρκίας τα τελευταία χρόνια», πρόσθεσε.

Την ίδια επιτυχία είχαν τόσο η εταιρεία Lisnave από την Πορτογαλία όσο και η Gemak από την Τουρκία, οι οποίες έκλεισαν συμφωνίες για επισκευές με πλοιοκτήτες από τις πρώτες κιόλας ημέρες των Ποσειδωνίων 2016.

Συνολικά δέκα τουρκικά ναυπηγεία συμμετέχουν στα Ποσειδώνια 2016 και όλα αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Ουκρανία σε επίπεδο τιμής. Τα δυτικοευρωπαϊκά ναυπηγεία όμως, λόγω των διαφορετικών δομών κόστους και των συνθηκών αγοράς, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές της Τουρκίας.

Πάνω από 200 ναυπηγεία και επιχειρήσεις επισκευών από όλο τον κόσμο συμμετέχουν στα Ποσειδώνια 2016 τα οποία ολοκληρώνονται αύριο. Για άλλη μια φορά, ο τομέας εκπροσωπήθηκε δυναμικά από τα μεγάλα ναυπηγικά κράτη, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα.

«Τα Ποσειδώνια έχουν εδραιωθεί ως ένα παγκόσμιο φόρουμ για κλείσιμο νέων επιχειρηματικών συμφωνιών και σύσφιξη σχέσεων ειδικά για τους προμηθευτές εξοπλισμού και παρόχους υπηρεσιών που απευθύνονται στους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι διακινούν τον μεγαλύτερο όγκο του παγκόσμιου εμπορίου. Για εμάς, τους διοργανωτές των Ποσειδωνίων, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι πέρα από μία σημαντική πλατφόρμα προβολής τω εκθετών, αυτή η έκθεση μπορεί να τους παρέχει μετρήσιμα οφέλη με τη μορφή επιχειρηματικών συμφωνιών και γνωριμιών που μπορούν να οδηγήσουν στην προσέλκυση νέων πελατών», δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής, Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.

Στην Ελλάδα, η πολιτεία ετοιμάζεται για μια μεγάλη μάχη με αντίπαλο το χρόνο, προκειμένου να καρπωθεί η χώρα μας ένα σημαντικό μέρος της υπεραξίας που θα δημιουργήσει το πακέτο Γιούνκερ, αξίας 1,5 δισ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό του στόλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στον ευρωπαϊκό νότο.

Το project που στοχεύει στο κτίσιμο πλοίων eco έχει ξεκινήσει ήδη από τις χώρες της ευρωπαϊκού νότου με μπροστάρη την Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και ακούει στο όνομα Europa Ship Plan. H χώρα μας όμως δεν είναι έτοιμη ακόμα να «υποδεχθεί» τις εργασίες αυτές, με δεδομένο ότι η επισκευαστική βιομηχανία ουσιαστικά σήμερα υπολειτουργεί. Για την ενίσχυση αυτής της βιομηχανίας η  υφυπουργός Βιομηχανίας, Θεοδώρα Τζάκρη, ανακοίνωσε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά ότι προτίθεται να συστήσει Ειδική Γραμματεία Ναυπηγοεπισκευής στο υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού. Όπως τόνισε: «Πρέπει να αξιοποιήσουμε τη διεθνή συγκυρία και το πακέτο Γιούνκερ, ώστε να πάρει ο Πειραιάς μεγάλη ώθηση. Οι συνέργειες οπωσδήποτε βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Οι ιδέες όσο καλές κι αν είναι, πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να παραμείνουν μόνο ιδέες και όχι να μετουσιωθούν σε πράξεις. Γι' αυτό, έχουμε συγκροτήσει μία ''Task Force'' στελεχών, που πιστεύουμε ότι μπορούν να υλοποιήσουν τη συγκρότηση επιχειρηματικών συστάδων».

Σήμερα στα Ποσειδώνια η Ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών

Να σημειωθεί ότι σήμερα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, επιβεβαιώνοντας τον ηγετικό της ρόλο στην ευρωπαϊκή και διεθνή ναυτιλία υποδέχεται στα Ποσειδώνια την Ευρωπαία επίτροπο Μεταφορών Violetta Bulc, η οποία ετοιμάζεται να ανακοινώσει το επόμενο διάστημα το περιεχόμενο αυτής της στρατηγικής. Η κα Bulc και ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης θα δώσουν κοινή συνέντευξη Τύπου, γεγονός που αναδεικνύει το ιδιαίτερο ειδικό βάρος που έχει η ελληνική ναυτιλία στην ευρωπαϊκή οικονομία.

Η κα Bulc αναμένεται να αναφερθεί στις βασικές κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής στρατηγικής.

Ο ηγετικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας αλλά και η ισχυρή θεσμική θέση της ΕΕΕ επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι στην πορεία προς το 2017, το Ευρωπαϊκό Ναυτιλιακό Έτος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολόγησε ευρείες διαβουλεύσεις στις οποίες συμμετείχε στο πλαίσιο της Ένωσης Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (European Community Shipowners' Associations - ECSA). Σημειώνεται δέ ότι οι απόψεις της σχετικά με την ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική περιελήφθησαν στο τελικό κείμενο που παρουσιάστηκε στην επίτροπο Μεταφορών Bulc.

Αντιόπη Σχοινά