Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Στα «χέρια» της COSCO περνά το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η νέα βελτιωμένη πρόταση που κατέθεσε ο κινεζικός «κολοσσός» καλύπτει τις απαιτήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, και έτσι ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους του κόσμου στον κλάδο των ναυτιλιακών μεταφορών και logistics αναλαμβάνει πλέον το «τιμόνι» του ΟΛΠ, αποκτώντας το πλειοψηφικό πακέτου του 67% των μετοχών του Οργανισμού.
Υπενθυμίζεται ότι η COSCO είναι μία από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές διεθνώς και η μεγαλύτερη της Κίνας. Διαθέτει ή ελέγχει έναν στόλο που αριθμεί περισσότερα από 800 πλοία, με συνολική χωρητικότητα 56 εκατ. DWT και ετήσια μεταφορική δυναμικότητα 400 εκατ. τόνων, ενώ οι γραμμές της καλύπτουν περισσότερα από 1.600 λιμάνια σε 160 χώρες του κόσμου.
Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι αποκτά μια ξεχωριστή θέση στον «χάρτη» των παγκόσμιων δραστηριοτήτων ενός τέτοιου κολοσσού, συνοδεύεται από προφανή οφέλη όχι μόνο για τον ΟΛΠ, αλλά και για την ελληνική οικονομία συνολικά.
Οφέλη που προκύπτουν όχι μόνο από το γεγονός ότι το brand της εταιρείας είναι ένα από τα κορυφαία στην Κίνα και μεταξύ των πιο αναγνωρίσιμων διεθνώς (και άρα η εξαγορά του 67% αποτελεί ηχηρή ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας), ούτε μόνο από τη δέσμευση της εταιρείας να δαπανήσει (πέραν του τιμήματος που προσφέρει για το πλειοψηφικό πακέτο του Οργανισμού), επενδύσεις της τάξης των 350 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο, ίσως, όφελος, είναι ότι η Ελλάδα μέσα από το συγκεκριμένο deal μετατρέπεται σε πύλη εισόδου κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη. Σε μία περίοδο κατά την οποία οι ανησυχίες για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας αναζωπυρώνονται, και με δεδομένο ότι η ελληνική οικονομία παραμένει εξαιρετικά ευάλωτη και ανοχύρωτη απέναντι σε ενδεχόμενη επιδείνωση της κατάστασης διεθνώς, κάθε άλλο παρά αμελητέο είναι το γεγονός ότι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου επιλέγει τη χώρα μας προκειμένου μέσω αυτής να τροφοδοτεί με τον τεράστιο όγκο των προϊόντων της μία από τις μεγαλύτερες αγορές διεθνώς, την ευρωπαϊκή.
Τα μεγέθη είναι τεράστια, τέτοια που από μόνα τους προσδίδουν στρατηγική σημασία στο συγκεκριμένο deal, το οποίο αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση συμφωνίας win-win.
Από τη μία πλευρά η Κίνα αποκτά τη δυνατότητα να διοχετεύει ανεμπόδιστα τα προϊόντα της στην ευρωπαϊκή αγορά, μέσω μιας χώρας-μέλους της Ευρωζώνης, και από την άλλη η Ελλάδα βάζει στα ταμεία της ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για την πώληση του 67% του ΟΛΠ (σε μία χρονική συγκυρία που και το… τελευταίο ευρώ «μετράει»), προσελκύει τις επενδύσεις της COSCO που μοιάζουν με «μάννα εξ ουρανού» μετά από μια πολυετή περίοδο επενδυτικής ξηρασίας, κυρίως όμως «σφραγίζει» και αιτιολογεί, έμπρακτα πλέον, τον χαρακτηρισμό «στρατηγική» στη σχέσης της με την Κίνα.
Τα επόμενα βήματα
«Κάναμε αυτό που έπρεπε και τώρα αναμένουμε πως η όλη διαδικασία ολοκλήρωσης της παραχώρησης των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, θα πρέπει να προχωρήσει γρήγορα, σωστά και κυρίως με βάσει όλες τις πρόνοιες της κείμενης νομοθεσίας», αναφέρουν πηγές του Liberal από την πλευρά της COSCO, επιβεβαιώνοντας ότι στις 15.00 μ.μ. υπέβαλαν τη νέα βελτιωμένη και δεσμευτική προσφορά τους.
Ήδη η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ συνεδριάζει προκειμένου στις 18.00 μ.μ. ώρα Ελλάδος, να προβεί σε ανακοινώσεις με τις οποίες θα επιβεβαιώνει πως η COSCO είναι πλέον οριστικά και τυπικά ο νέος κάτοχος του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, ανοίγοντας έτσι μια νέα σελίδα για το πρώτο λιμάνι της χώρας.
Πηγές του Liberal από το λιμάνι του Πειραιά, εξηγούν πως, αν και υπάρχει μια μακρά διαδικασία ώστε να φτάσουμε στο σημείο της παράδοσης – παραλαβής του λιμανιού, εντούτοις σήμερα λήγει τυπικά μια πολυετής προσπάθεια της κινεζικής πλευράς να ολοκληρώσει, μέσο του ελέγχου της ΟΛΠ Α.Ε., ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πλάνο ανάπτυξης της COSCO στην Ανατολική Μεσόγειο.
«Το λιμάνι του Πειραιά», αναφέρουν, «αποτελούσε βασικό κομβικό σημείο αυτού του πλάνου το οποίο ολοκληρώνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προς όφελος και των δύο πλευρών».
Εφόσον λοιπόν όλα εξελιχθούν ομαλά το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σε λίγη ώρα από τώρα θα ανακηρύξει την COSCO προτιμητέο επενδυτή, με αποτέλεσμα να αρχίσει η διαδικασία υπογραφής τριών κείμενων και συγκεκριμένα της σύμβασης πώλησης μετοχών, της συμφωνίας μετόχων και της σύμβασης παραχώρησης ελληνικού Δημοσίου.
Η τελευταία σύμβαση θα πρέπει να εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των μετόχων, η οποία αναμένεται να συγκληθεί εντός Φεβρουαρίου.
Η σύμβαση παραχώρησης πρέπει να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, ενώ οι άλλες δύο συμβάσεις θα πρέπει να περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μια διαδικασία η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την εκπνοή του Απριλίου.
Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί ότι με το πέρας της μεταβίβασης των μετοχών στην COSCO θα ξεκινήσει η διαδικασία ορισμού νέας διοίκησης στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά. Πριν όμως την συγκρότηση νέας διοίκησης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί τάχιστα και πάντα με βάσει την κείμενη νομοθεσία η διαδικασία των πρωτοκόλλων παράδοσης – παραλαβής.