Παρ’ όλο που ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, ακολουθούν δυο διαφορετικά μοντέλα στρατηγικής, η μεγέθυνση των δραστηριοτήτων τους συμβαδίζει με το μοντέλο της εξωστρέφειας και της ανάπτυξης της χώρας. Η επάνοδος της κανονικότητας τόσο στο διεθνές εμπόριο όσο και στις διακρατικές μεταφορές, μαζί με τις γενναίες επενδύσεις που θα γίνουν στο χώρο των υποδομών μέσω του Ταμείου Ανάπτυξης, μόνο θετικά θα λειτουργήσουν στα οικονομικά δεδομένα των εταιρειών και στην πορεία των μετοχών τους.
Η άνοδος των μετοχών των οργανισμών λιμένων του Πειραιά (ΟΛΠ) και της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), δεν είναι τόσο εκρηκτική, όσο των υπόλοιπων μετοχών του χρηματιστηρίου. Η μετοχή του ΟΛΠ παρουσίασε άνοδο της τάξης του +12,93% και η μετοχή του ΟΛΘ κινήθηκε ανοδικά κατά +8,10%.
Οι επενδυτές έχουν επηρεαστεί σε σημαντικό βαθμό από όλα όσα διαβάζουν για την ύφεση και για τη μείωση του μεταφορικού έργου της διεθνούς ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να είναι διστακτικοί απέναντι και στις δυο εταιρείες. Βέβαια, τα αποτελέσματα του πρώτου 6μήνου του 2020 θεωρούνται ικανοποιητικά, όμως το μεγάλο ερώτημα που υπάρχει είναι αυτό που αφορά την πορεία των μεγεθών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020. Ένα χρονικό διάστημα, που χαρακτηρίζεται από κλιμάκωση της κρίσης.
Τα βασικά μεγέθη
Ο κύκλος εργασιών του ΟΛΠ, μειώθηκε κατά -5,8%, υποχωρώντας από τα €70,6 εκατ. στα €66,5 εκατ. Η μείωση αυτή οφείλεται στη μείωση των εσόδων από την Κρουαζιέρα κατά -83,9%, από την Ακτοπλοϊα κατά -32,8% και από τη Διακίνηση Αυτοκινήτων (Car Terminal) κατά -28,3%.
Αντίθετα τα έσοδα από τη Ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα αυξήθηκαν κατά +21,8% και από τον Σταθμό των Εμπορευματοκιβωτίων (Containers) κατά +17,8%
Τέλος τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα €15,5 εκατ., μειωμένα κατά -2,2% σε σχέση με τα €15,9 εκατ. του αντίστοιχου πρώτου εξάμηνου του 2019.
Ο κύκλος εργασιών του ΟΛΘ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 παρουσίασε αύξηση της τάξεως του +5,3%, ανερχόμενος στα €34,69 εκατ. έναντι €32,95 εκατ. του πρώτου εξαμήνου του 2019.
Η άνοδος αυτή, οφείλεται στην αύξηση των εσόδων από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (Containers) 14,3%. Αντίθετα τα έσοδα από τον Σταθμό Συμβατικού Φορτίου μειώθηκαν κατά 10,3%.
Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €7,8 εκατ., μειωμένα κατά -2,4% αυξημένα, σε σχέση με τα €8,0 εκατ. το αντίστοιχου πρώτου εξάμηνου του 2019.
Οι στρατηγικές
Με δεδομένο ότι τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2020 αποτελούν πλέον παρελθόν, η επενδυτική κοινότητα εστιάζει στα μελλοντικά σχέδια και την στρατηγική που ακολουθούν οι δύο εταιρείες, έτσι ώστε να τα ενσωματώσει στις νέες αποτιμήσεις των μετοχών τους.
Οργανισμός Λιμένος Πειραιά
Ο ΟΛΠ εστιάζει την προσοχή του, στις υποδομές της ναυπηγοεπισκευής. Στοχεύοντας στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στη Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης του Περάματος. Εκτός από τις δυο μικρές πλωτές δεξαμενές που αποκατέστησε λειτουργικά, ο ΟΛΠ επένδυσε περισσότερα από €32 εκατ. σε μια προσπάθεια να προσελκύσει την επισκευή μεγάλων πλοίων της ακτοπλοΐας και τύπου Panamax, που εξυπηρετούντο από άλλες εγκαταστάσεις της ΝΑ Μεσογείου και ειδικότερα της Τουρκίας.
Τα επισκευαζόμενα πλοία στις δεξαμενές αυξήθηκαν από 69 το 2016 σε 108 το 2019 και αναμένεται φέτος ο αριθμός τους να υπερβεί τα 130. Σήμερα τρέχει ένας διαγωνισμός έργου προϋπολογισμού άνω των €20 εκατ., με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση των υποδομών και των εγκαταστάσεων της ζώνης επισκευής πλοίων.
Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης
Ο ΟΛΘ εστιάζει την προσοχή του, στην διείσδυση του επιχειρηματικού βεληνεκούς του, στις βορειότερες χώρες της βαλκανικής χερσονήσου. Σε αυτά τα πλαίσια της επέκτασης σε άλλες αγορές και της εξωστρέφειας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ο ΟΛΘ δημιουργεί 3 dry ports, στη Βουλγαρία, στη Σερβία και στη Βόρεια Μακεδονία. Ειδικά το dry port της θυγατρικής ThPA Sofia EAD, στη Σόφια, θα συνδέεται σιδηροδρομικά, με μια σειρά αντίστοιχων υποδομών στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, συμβάλλοντας έτσι στην ενίσχυση της δραστηριότητας του ΟΛΘ.
Επιπλέον, μέχρι το τέλος του 2020, αναμένεται να έχει «κλείσει» και το θέμα της οριοθέτησης για την πλήρη λειτουργία της ελεύθερης ζώνης στο λιμάνι. Μια εξέλιξη που θα επιτρέψει στον ΟΛΘ, μέσω της διακίνηση προϊόντων transit, να γίνει κόμβος των θαλάσσιων και συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Παράλληλα τρέχει και ο διαγωνισμός για τον 6ο Προβλήτα, που , αποτελεί μέρος των Υποχρεωτικών Επενδύσεων που έχει αναλάβει η ΟΛΘ Α.Ε. στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ Α.Ε. και πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα αναβαθμίσει τη θέση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη λιμενική βιομηχανία, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία εμπορευματοκιβωτίων τύπου (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEUs.
Τέλος προωθείται και η συνδεσιμότητα του λιμανιού με την Εγνατία Οδό, την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.