Σε πρόσφατη έκθεση της η Goldman Sachs παρουσίασε τον κλάδο των διυλιστηρίων της Κεντρικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής ως το επόμενο δυνατό επενδυτικό στοίχημα για το re-opening της Ευρώπης μετά από μήνες lockdown προκειμένου να περιοριστεί η μετάδοση του SARS COV 2.
Έκανε δε ειδική μνεία για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια τα οποία αναμένει να σημειώσουν μεσοπρόθεσμα σημαντική αύξηση κερδών και ελεύθερων ταμειακών ροών λόγω της ανάκαμψης των περιθωρίων διύλισης.(σ.σ: περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Η στήλη δεν συμφωνεί απλά με την έκθεση, αλλά και επαυξάνει για τους λόγους που θα επαναλάβουμε για όσους διάβασαν το άρθρο τη Δευτέρα με τίτλο: Βροχή «πράσινων» δισεκατομμυρίων -Πρώτο όνομα η Γερμανία-Στους βασικούς συντελεστές η Ελλάδα και θα επεξηγήσουμε ξανά από την αρχή αν και με συντομία για όσους δεν το διάβασαν.
Χορός δισεκατομμυρίων για τον ενεργειακό μετασχηματισμό
Η Eυρώπη όχι μόνο οδηγεί την κούρσα της ενεργειακής μετάβασης αλλά και αναπτύσσει νέες τεχνολογίες όπως το ανανεώσιμο υδρογόνο, τα πλωτά υπεράκτια αιολικά κ.α.
Τον φετινό Ιούλιο η Επιτροπή της ΕΕ θα παρουσιάσει το επόμενο βαρύ της πυροβολικό, το λεγόμενο πακέτο «Fit for 55» στο οποίο θα περιέχονται διεξοδικά οι προτάσεις για την αναθεώρηση των οδηγιών για την ενεργειακή απόδοση και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Σε μια δεύτερη φάση τον Νοέμβριο, θα καθοριστούν οι κανόνες για την ταξινόμηση του πράσινου υδρογόνου και η μεθοδολογία για την πιστοποίησή του για όλες τις χρήσεις πέραν της μεταφοράς, με την Γερμανία να οδηγεί την μετάβαση αυτή.
Είναι επόμενο η Γερμανία ως ο μεγαλύτερος εκπρόσωπος της βαριάς βιομηχανίας της Ευρώπης να δίνει πρώτη τον ρυθμό της μετάβασης σε καθαρότερες μορφές ενέργειας, θέτοντας μάλιστα ως χρονικό ορόσημο της κλιματικής της ουδετερότητας το 2045 και όχι το 2050.
Προκειμένου να πετύχει τους στόχους της έχει αυξήσει τον στόχο μείωσης των εκπομπών από το 55% στο 65% έως το 2030, σχεδιάζει η παραγωγή αιολικής ενέργειας στην ξηρά να φτάσει τα 145 GW έως το 2045 από τα55 GW σήμερα, η παραγωγή ηλιακής ενέργειας να φτάσει τα 385 GW από τα 54 GW που είναι σήμερα, ενώ η υπεράκτια χωρητικότητα θα δεκαπλασιαστεί, στα 70 GW.
Όσον αφορά την μετάβαση της βιομηχανίας σε ένα μοντέλο λειτουργίας με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα, το υδρογόνο αλλά και η βιομάζα θα αποτελέσουν τα βασικά εργαλεία, ενώ προβλέπεται η χώρα να εγκαταλείψει τον λιγνίτη ήδη από το 2030, 8 χρόνια νωρίτερα από τους αρχικούς στόχους.
Για τον σκοπό αυτό το υπουργείο Οικονομίας και Μεταφορών ανακοίνωσε ότι η χώρα θα επενδύσει περισσότερα από 8 δισ. ευρώ με στόχο τη χρηματοδότηση έργων υδρογόνου μεγάλης κλίμακας.
Πρόκειται για τη συμμετοχή της Γερμανίας στο περίφημο project Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος Hydrogen-IPCEI. Η Γερμανία έχει καταθέσει 62 γερμανικά έργα που θα υποστηρίξουν την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας των χημικών, του χάλυβα και των μεταφορών.
Τα πράσινα σχέδια των ελληνικών διυλιστηρίων
Στο Πρόγραμμα IPCEI όμως θα συμμετέχει και η Ελλάδα η οποία έχει ήδη καταθέσει 23 προτάσεις.
Οι ελληνικές εταιρείες επιταχύνουν τους «πράσινους» ρυθμούς τους, με τους μεγάλους ενεργειακούς ομίλους της χώρας να έχουν λάβει ήδη θέσεις τόσο στις ΑΠΕ όσο και στην τεχνολογία του πράσινου υδρογόνου.
Οι εισηγμένες Τέρνα Ενεργειακή, Mytilineos, Cenergy, ΔΕΗ, ΕΛΠΕ και MOTOR OIL χτίζουν με γοργούς βηματισμούς την επόμενη μέρα της ενεργειακής μετάβασης, με έμφαση μεταξύ άλλων στην αποθήκευση ενέργειας αλλά και στην τεχνολογία του πράσινου υδρογόνου.
Όσον αφορά ειδικότερα τα διυλιστήρια, ακολουθώντας τις συστάσεις του ΙΕΑ φροντίζουν με ταχύ βηματισμό για την ενεργειακή τους μετάβαση. Τα ΕΛΠΕ σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε στους αναλυτές ο διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του α’ τριμήνου του 2021, ο όμιλος σχεδιάζει την επόμενη δεκαετία να πραγματοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 3,5-4 δισ. ευρώ.
Από αυτά τα 1,7-2 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν στο «πρασίνισμα» της διυλιστικής δραστηριότητας, ενώ αντίστοιχο ποσό θα διατεθεί για επενδύσεις στις ΑΠΕ και θα αφορούν τεχνολογίες όπως το μπλε/πράσινο υδρογόνο, η αποθήκευση και τα καθαρότερα καύσιμα.
Μέσα στους στόχους είναι η ανάπτυξη σημαντικού χαρτοφυλακίου ΑΠΕ, 600 MW μέχρι το 2025 και 2 GW έως το 2030. Αρχικά θα αφορούν φωτοβολταϊκά πάρκα και χερσαία αιολικά, αλλά μελλοντικά θα επεκταθούν σε θαλάσσια αιολικά και εφαρμογές αποθήκευσης. Στην έκτακτη Γενική Συνέλευση το φθινόπωρο μάλιστα θα ανακοινωθεί η νέα εταιρική «πράσινη» δομή και ταυτότητα των ΕΛΠΕ.
Σημαντικές επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση υλοποιεί και η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ. Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν τον Απρίλιο στην ετήσια ενημέρωση των αναλυτών, σε ένα εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα έχει αναπτυχθεί ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ, το οποίο διευρύνεται συνεχώς.
Τον Μάρτιο η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ ανακοίνωσε την συμφωνία απόκτησης χαρτοφυλακίου ένδεκα εν λειτουργία αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 220 MW και ενός επιπλέον υπό κατασκευή αιολικού πάρκου δυναμικότητας 20 MW.
Τα εν λόγω αιολικά πάρκα, τα περισσότερα εκ των οποίων εντοπίζονται στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, αποτελούν περιουσιακό στοιχείο έξι υπό εξαγορά εταιρειών. Η αξία της συναλλαγής εκτιμάται σε 123,5 εκατ. ευρώ και οι υπό εξαγορά εταιρείες εκτός από τα δώδεκα αιολικά πάρκα, διαθέτουν χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW. (σ.σ: Η ολοκλήρωση της ανωτέρω συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού).
Στον τομέα του φυσικού αερίου εξετάζεται η κατασκευή μιας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που θα συμβάλει στην ενίσχυση του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου.
Η στήλη έχει ξεχωρίσει όμως άλλα δύο projects:
-Ο Όμιλος εξετάζει το σχεδιασμό μιας μονάδας παραγωγής βιοκαυσίμων, ενώ παράλληλα, μελετά δύο έργα για την αποθήκευση, μεταφορά και ανεφοδιασμό υδρογόνου. Στόχος είναι η συμμετοχή σε όλη την αλυσίδα αξίας πράσινης ενέργειας, αξιοποιώντας τις εμπορικές δυνατότητες μέσω των δραστηριοτήτων της NRG.
-Σχεδιάζει και υλοποιεί το πρατήριο καυσίμων του μέλλοντος, το οποίο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει διαφοροποιημένα προϊόντα, συμπιεσμένο φυσικό αέριο και, αργότερα, διανομή υδρογόνου.
Μάλιστα ο Όμιλος έχει εκπονήσει μελέτη για τη χρήση του υδρογόνου ως ναυτιλιακού καυσίμου ενώ η στήλη δεν αποκλείει και περαιτέρω συνέργειες στα αεροπορικά καύσιμα νέας γενιάς λόγω της Shell &Moh Aviation fuels. (σ.σ: Περισσότερα για την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Τέλος η εταιρεία επεκτείνει συνεχώς το δίκτυο σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ενώ έχει σημαντική παρουσία στον τομέα της κυκλικής οικονομίας και αξιοποίησης αποβλήτων για παραγωγή ενέργειας, δεδομένου ότι μέσω της θυγατρικής LPC, λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο τεχνολογικά προηγμένα εργοστάσια επαναδιύλισης λιπαντικών στην Ευρώπη.
*Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.