Στις χθεσινές ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους δημοσιονομικούς σχεδιασμούς των επόμενων ετών, οι αναφορές στα επιδόματα και στα μέτρα στήριξης ήταν πολλές και σαφείς.
Pass… τέλος
Shutterstock
Shutterstock

Pass… τέλος

Στις χθεσινές ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους δημοσιονομικούς σχεδιασμούς των επόμενων ετών, οι αναφορές στα επιδόματα και στα μέτρα στήριξης ήταν πολλές και σαφείς.

Διαφόρων τύπων… Pass από την επόμενη χρονιά δεν θα υπάρχουν εκτός και αν μας βρει άλλο… κακό αντίστοιχο με αυτό της πανδημίας ή της ενεργειακής κρίσης.

Το ζητάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το θέλει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που αισθάνεται να «απειλείται» η νομισματική της πολιτική από την δημοσιονομική, το υπονοούν και πολλοί αναλυτές οι οποίοι βλέπουν τους κινδύνους από την… επιδοματική κουλτούρα που έχει δημιουργηθεί να μεγαλώνουν.

Στις χθεσινές ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους δημοσιονομικούς σχεδιασμούς των επόμενων ετών, οι αναφορές στα επιδόματα και στα μέτρα στήριξης ήταν πολλές και σαφείς. Πρέπει να μπει «φρένο» προκειμένου να βελτιωθούν και οι δημοσιονομικές επιδόσεις καθώς θα μπαίνουμε σε νέα περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής με φρέσκους δημοσιονομικούς στόχους. Και αν κριθεί ότι θα χρειαστούν μέτρα -πχ διότι θα έχει ξεφύγει και πάλι η κατάσταση- αυτά θα πρέπει να είναι απολύτως στοχευμένα και εστιασμένα στους αδύναμους.

Το ότι το 2024 θα είναι έτος κατά το οποίο η Ελλάδα θα πρέπει να επιτύχει υψηλότερους δημοσιονομικούς στόχους, θα πρέπει να θεωρείται από τώρα δεδομένο. Δεν γνωρίζουμε ακόμη τον ακριβή στόχο όμως η χρονιά δεν θα είναι αντίστοιχη της φετινής και ο πήχης θα πρέπει να μπει (ή θα πρέπει να περιμένουμε ότι θα μπει) πάνω από το 2% όσον αφορά στο πρωτογενές πλεόνασμα.

Για να φτάσουμε σε αυτό τον στόχο -μιλάμε για δημοσιονομική προσαρμογή περίπου 3-4 δις. ευρώ και χωρίς να ξεχνάμε ότι πλέον έχουν νομοθετηθεί μέτρα μόνιμου χαρακτήρα συνολικού ύψους 8 δις. ευρώ- θα πρέπει να περιοριστούν οι έκτακτες ενισχύσεις όπως τα Market pass, τα power pass, τα fuel pass κλπ. Και αν προκύψουν πόροι μετά την διασφάλιση των δημοσιονομικών στόχων, αυτοί θα επιδιώκεται να κατευθύνονται κυρίως σε μέτρα με πιο μόνιμο χαρακτήρα που να αφήνουν και πιο έντονο αναπτυξιακό αποτύπωμα (π.χ επενδύσεις).

Αρνητική στα μέτρα στήριξης είναι και η ΕΚΤ βλέποντας το θέμα από τη δική της σκοπιά. Όταν προετοιμάζεται για νέο κύμα αυξήσεων επιτοκίων προκειμένου να περιορίσει την κατανάλωση και αντίστοιχα τον πληθωρισμό, μια επεκτατική δημοσιονομική πολιτική μπορεί να έρχεται σε πλήρη αντίθεση επιφέροντας το αντίθετο αποτέλεσμα. Άρα, πιέσεις στα… pass και από αυτό το μέτωπο.

Και τι γίνεται στο εσωτερικό; Η στάση της επόμενης κυβέρνηση θα αποκαλυφθεί μετά τις εκλογές. Ούτως ή άλλως τώρα, δεν υπάρχει πλέον χρόνος για άλλα μέτρα. Παρεμβάσεις πάντως «τακτοποίησης» της επιδοματικής πολιτικής θα δούμε σίγουρα ειδικά αν έχουμε επανεκλογή της σημερινής κυβέρνησης. Δύο από αυτές: περισσότερα επιδόματα σε κάρτα και λιγότερα σε τραπεζικό λογαριασμό είναι η μία. Εκτεταμένη βάση δεδομένων με κατανομή όλων των επιδομάτων ανά ΑΦΜ είναι η δεύτερη.