Του Απόστολου Σκουμπούρη
Εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία που - σε πολλές περιπτώσεις – πιστοποιούν ότι το... αυτομαστίγωμα και ο εθισμός στη μιζέρια ίσως οδηγούν σε διαιώνιση της κρίσης στην Ελλάδα, δείχνει η έρευνα που έκαναν οι ξενοδόχοι της Αττικής. Μια έρευνα που δείχνει ότι οι ξένοι που έρχονται στην Αθήνα για τουρισμό, όχι μόνο δεν αποκομίζουν την εικόνα που εμείς ίσως πιστεύουμε, αλλά σε ποσοστό 95% μένουν ικανοποιημένοι και θα σύστηναν την πρωτεύουσα της χώρας μας ως τουριστικό προορισμό. Πρόκειται για την «Έρευνα Ικανοποίησης Πελατών Ξενοδοχείων» και την απόδοση της ξενοδοχειακής βιομηχανίας Αττικής, που διενήργησε η GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών- Αττικής & Αργοσαρωνικού.
Έγινε σε δείγμα 1.500 ατόμων μέσω ερωτηματολογίου, την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2015, μέσα στα capital controls αλλά και τη γενικότερη περυσινή αναταραχή με το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου και τις Εθνικές εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου.
Κεντρικά συμπεράσματα της μελέτης είναι ότι οι ξένοι δεν αποκομίζουν την ίδια «εικόνα» που έχουν οι Έλληνες για την Αθήνα, ενώ η πόλη φέρεται να έχει σημειώσει σημαντική αύξηση σε επίπεδο ζήτησης και οι τουρίστες παραμένουν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους.
Παρ'' όλα αυτά, η αλήθεια είναι ότι η Αθήνα ξεκινάει από πολύ... χαμηλά στάνταρ, δεδομένου ότι σε σύγκριση με άλλες ανταγωνιστικές πόλεις της Μεσογείου η επισκεψιμότητα είναι σημαντικά υποδεέστερη και η απόδοση των ξενοδοχείων θα μπορούσε να βελτιωθεί ιδιαίτερα όσον αφορά τις τιμές. Και φυσικά, η Αθήνα υστερεί τα μέγιστα σε σχέση με το... εύρος της τουριστικής σεζόν. Οι επισκέπτες «συμπυκνώνονται» σε ελάχιστους μήνες, αντιθέτως με άλλες πρωτεύουσες. Αυτό άλλωστε, δείχνει και τα περιθώρια ανάπτυξης ως τουριστικός προορισμός που έχει η πρωτεύουσα της χώρας μας.
Κεντρικά συμπεράσματα
Ανάμεσα στα κεντρικά συμπεράσματα της έρευνας είναι:
• Σταθερά υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών της Αθήνας με βαθμολογία 8,0 από 7,8 την περυσινή χρονιά.
• Το 95% των τουριστών θα σύστηνε την Αθήνα.
• Χαμηλότερη ικανοποίηση από την δημόσια καθαριότητα με βαθμολογία 6,1.
• Υψηλό ποσοστό επαναλαμβανόμενου τουρισμού.
• Το 62% των διεθνών επισκεπτών είχε καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία από ότι προσδοκούσε, ενώ το 33% η εμπειρία ήταν ίδια με τις προσδοκίες.
• Κουλτούρα, Συμπεριφορά κατοίκων, διασκέδαση & αναψυχή πήραν υψηλό βαθμό από 8,1 έως 9%, όμως κακό βαθμό από 7,1% έως 6,1% πήραν κατηγορίες όπως Πάρκα & Πράσινο, Ατμοσφαιρική ρύπανση, Πλατείες Πεζοδρόμια, Ηχορύπανση και... ουραγός η Δημόσια Καθαριότητα (6,1%)!
• Το 14% των επισκεπτών συνδυάζει την αναψυχή με την δουλειά (“bleisure”) και συχνά συνοδεύεται από τον / την σύντροφό της / του.
• Το 54% των τουριστών της Αθήνας προέρχονται από την Ευρώπη, το 20% από την Αμερική, το 10% από την Αυστραλία, το 6% από την Ασία, το 4% από τη Μέση Ανατολή και τη Νότια Αμερική και το 1% από την Αφρική.
• Το 58% των τουριστών έρχεται για πρώτη φορά, ενώ το 40% έχει ξανάρθει. Αυτό, έχει μεγάλη σημασία, καθώς δείχνει ότι ένα τεράστιο ποσοστό ανθρώπων, έμειναν ευχαριστημένοι και επανέρχονται.
• Η μέση δαπάνη ανά τουρίστα είναι 109 ευρώ ημερησίως. Όσοι έχουν ξανάρθει δαπανούν 124 ευρώ την ημέρα, ενώ όσοι έρχονται για πρώτη φορά 93 ευρώ.
• Περίπου το 58% της ηλικιακής ομάδας άνω των 50, έχει ξανάρθει στην Αθήνα. Είναι πολύ δραστήριοι, επισκέπτονται σημαντικά αξιοθέατα, είναι ενήμεροι για τα νησιά του Αργοσαρωνικού, ενώ αυτοί δαπανούν τα περισσότερα ημερησίως, περί τα 162 ευρώ, με τη συνολική βαθμολογία αξιολόγησης εμπειρίας στο 8,1 με άριστα το 10.
Στους κυριότερους λόγους επιλογής της Αθήνας είναι οι Αρχαιολογικοί χώροι & Πολιτισμός σε ποσοστό 76%, Γαστρονομία & διασκέδαση 33%, Εμπορικό κέντρο – Σύγχρονη Ζωή 12%, δελεαστικό τουριστικό πακέτο 6%.
Οι Ασιάτες και οι ταξιδιώτες από τη Μέση Ανατολή θέλουν σε ποσοστό 81% ανοικτά τα καταστήματα την Κυριακή, ενώ οι Ευρωπαίοι ψήφισαν κατά 68% σ'' αυτό το «αίτημα».
Σημαντική η... αγορά των «baby boomers»
Η έρευνα έδειξε ότι το λεγόμενο τμήμα της αγοράς «baby boomers» (μεταπολεμική γενιά) παραμένει σημαντικό για την Αθήνα. Οι «baby boomers» είναι ιδιαίτερα δραστήριοι, επισκέπτονται τα περισσότερα αξιοθέατα, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες αποτελούν την ομάδα, που γνωρίζει τα νησιά του Αργοσαρωνικού τα οποία και επισκέπτονται. Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα έχει την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύει συχνά, είναι πρόθυμη να πληρώσει για την ποιότητα, έχει ταξιδέψει πολύ, αλλά αναζητά νέες εμπειρίες, έχει χρόνο για ταξίδια, είναι υγιής και θέλει να διασκεδάσει. Τέλος, δαπανούν 2,4 φορές περισσότερο από τους «millenials», οι οποίοι επισκέπτονται λιγότερα αξιοθέατα από τους «baby boomers» και επικεντρώνονται στη διασκέδαση.
Επιπλέον, από πλευράς γεωγραφικής ανάλυσης φαίνεται ότι οι απευθείας αφίξεις από τις ΗΠΑ στο αεροδρόμιο της Αθήνας με βάση τα στοιχεία του αεροδρομίου σημείωσαν αύξηση κατά 38% το 2015, κατατάσσοντας τις ΗΠΑ ανάμεσα στις 15 κορυφαίες διεθνείς αγορές για την Αθήνα.
Οι βόρειοι Αμερικανοί είναι οι πιο ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στην Αθήνα και έχουν δώσει την υψηλότερη βαθμολογία στη σχέση ποιότητας / τιμής για τα ξενοδοχεία σε σύγκριση με επισκέπτες από άλλες ηπείρους. Οι Αμερικανοί επισκέπτες είναι μέσοι καταναλωτές στην Αθήνα, ενώ οι τουρίστες από την Μέση Ανατολή και την Αυστραλία δαπανούν περισσότερο, κυρίως σε ψώνια. Οι Αμερικανοί δαπανούν λιγότερα σε ψώνια επειδή αξιολογούν τη σχέση ποιότητας / τιμής χαμηλότερα σε σχέση με άλλες εθνικότητες. Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες δαπανούν συνολικά τα λιγότερα χρήματα και μαζί με τους Ασιάτες δίνουν την χαμηλότερη βαθμολόγια για την συνολική τους εμπειρία στην Αθήνα.
Αναντιστοιχία αφίξεων με πληρότητα ξενοδοχείων
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας κατά 23% πέρυσι, παρατηρείται ότι τα επίπεδα αύξησης της πληρότητας των ξενοδοχείων ήταν χαμηλά, 3,6%, φτάνοντας στο 74,9% το 2015 (ο αριθμός των διαθέσιμων δωματίων παρέμεινε σταθερός το 2015 σε σχέση με το 2014), οι τιμές των ξενοδοχείων παρέμειναν χαμηλές σχεδόν 14% λιγότερο από τα επίπεδα του 2008, παρά την αύξηση των τιμών της τάξης του 4,7% το 2015. Η Αθήνα είχε Μέση Τιμή Δωματίου (ARR) 90 ευρώ το 2015 και βρισκόταν στα ίδια επίπεδα με τις μεσογειακές πόλεις της Μαδρίτης και της Λισαβόνας που είχαν 94 και 92 ευρώ αντίστοιχα.
Η πληρότητα το διάστημα Μαΐου – Σεπτεμβρίου στα αθηναϊκά ξενοδοχεία έφτασε στο 89% - συμπεριλαμβανομένου του Αυγούστου που το συγκεκριμένο διάστημα αποτέλεσε τον μήνα με την χαμηλότερη πληρότητα – ενώ την περίοδο Οκτωβρίου – Απριλίου η πληρότητα ήταν 65% το 2015.
Τέλος, πρόκληση μπορεί να αποτελέσει για τα ξενοδοχεία της Αθήνας η αύξηση της πληρότητας την συγκεκριμένη περίοδο, πιθανόν με την περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση του Συνεδριακού Τουρισμού (MICE).