Πώς έφτασαν τα €9 δισ. οι δαπάνες των Ελλήνων - Τα περιζήτητα προϊόντα
Σούπερ Μάρκετ

Πώς έφτασαν τα €9 δισ. οι δαπάνες των Ελλήνων - Τα περιζήτητα προϊόντα

Τα 9 δισ. ευρώ έφτασαν τα χρήματα που ξόδεψαν στο σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια του  εννεάμηνου του 2024, καταγράφοντας αύξηση 261 εκατ. ευρώ σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2023.

Ιδιαίτερα τον Σεπτέμβριο, οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά 31 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους, αναδεικνύοντας τη συνεχιζόμενη άνοδο των καταναλωτικών εξόδων σε καθημερινά είδη.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Circana, τα τυποποιημένα προϊόντα, τα οποία αναγνωρίζονται μέσω σταθερού barcode, κυριάρχησαν στην αγορά, φτάνοντας τις πωλήσεις τους στα 7,02 δισεκατομμύρια ευρώ από 6,81 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αντίθετα, τα προϊόντα που πωλούνται βάσει βάρους ή ζύγισης, όπως φρούτα και λαχανικά, σημείωσαν χαμηλότερη αύξηση, με αποτέλεσμα το μερίδιο τους να περιοριστεί στο 22% του συνολικού τζίρου.

Τα προϊόντα καθημερινής χρήσης (fast-moving consumer goods) παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 3,1% σε αξία και 3,2% σε όγκο. Η τιμή ανά τεμάχιο μειώθηκε ελαφρώς κατά 0,1%, υποδεικνύοντας ότι η αύξηση των πωλήσεων οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης. Ειδικότερα, η κατανάλωση τροφίμων αυξήθηκε κατά 3,2%, προϊόντων προσωπικής υγιεινής κατά 3,4% και καθαριστικών κατά 2,1%.

Σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα αλκοολούχα ποτά, τα αναψυκτικά, τα γαλακτοκομικά και τα κατεψυγμένα τρόφιμα, οι πωλήσεις σημείωσαν ακόμα υψηλότερες αυξήσεις, με ποσοστά 7,5%, 5,7%, 7,1% και 4,8% αντίστοιχα. Αυτή η τάση συνδέεται εν μέρει με την αυξημένη τουριστική κίνηση και τη μετατόπιση της κατανάλωσης από την εστίαση στα σούπερ μάρκετ.

Περιφερειακά, η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Βόρεια Ελλάδα παρουσίασαν τη μεγαλύτερη άνοδο στις πωλήσεις, φτάνοντας το 5,7%, 3,7% και 5,2% αντίστοιχα. Στην Αττική, οι πωλήσεις αυξήθηκαν μόνο κατά 2,2%, ενώ στη Θεσσαλονίκη κατά 2,9% και στην Κεντρική Ελλάδα κατά 2,4%.

Όσον αφορά τους τύπους καταστημάτων, τα μικρά σούπερ μάρκετ έως 400 τετραγωνικά μέτρα κατέγραψαν την υψηλότερη αύξηση πωλήσεων, αγγίζοντας το 5,8% και διατηρώντας μερίδιο 11,9% της συνολικής αγοράς.

Τα υπερμάρκετ, που αντιπροσωπεύουν το 11,5% των συνολικών πωλήσεων, σημείωσαν αύξηση 3,9%, ενώ τα καταστήματα μεσαίου μεγέθους (1.000-2.500 τ.μ.) κατέγραψαν αύξηση 3%, ελέγχοντας το 43,5% της αγοράς. Τέλος, τα καταστήματα 400-1.000 τ.μ. είχαν μια ελαφρά αύξηση 1,9% στις πωλήσεις τους.

Αυτά τα δεδομένα επιβεβαιώνουν την αυξημένη τάση κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ, παρά τις οικονομικές πιέσεις, με τα τυποποιημένα προϊόντα να ηγούνται της αγοράς και τις περιφερειακές περιοχές να δείχνουν ιδιαίτερη δυναμική, πιθανώς λόγω και της τουριστικής δραστηριότητας.