Ενδεχομένως για τους απλούς παρατηρητές που παρακολούθησαν την ενημέρωση των αναλυτών από τη διοίκηση της Aegean την περασμένη εβδομάδα, η αναφορά του Ευτύχη Βασιλάκη στην επιτυχημένη εκ νέου επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας με την Airbus για την επίσπευση των παραλαβών των νέων Airbus A320neo, να «πέρασε» ως ένα ποιοτικό δεδομένο.
Από τους ειδικούς των αερομεταφορών, ωστόσο, καταγράφεται ως μία σημαντική είδηση. Ένα game changer που καταδεικνύει την ευελιξία της αεροπορικής, τη δυνατότητά της να ανταποκρίνεται ταχύτατα στα νέα δεδομένα και τη στρατηγική προετοιμασία της για την επόμενη κρίσιμη διετία στην αγορά των αιθέρων. Άλλωστε η παραγγελία των 46 Airbus της οικογένειας neo (new engine option) είναι για την Aegean ταυτόχρονα μια επένδυση στο μέλλον, αλλά και ένα «όπλο» πολλών παραμέτρων. Το οποίο όπως έδειξε η επαναδιαπραγμάτευση, η ίδια προτίθεται να χρησιμοποιήσει άμεσα.
Με την ίδια ταχύτητα και ευελιξία, με την οποία η Aegean προχώρησε τις πρώτες κιόλας εβδομάδες της πανδημίας, σε επαναδιαπραγμάτευση με την Airbus για να επιμηκύνει τους χρόνους παραδόσεων των νέων αεροσκαφών (και άρα των σχετικών πληρωμών), κινήθηκε πρόσφατα προς μία νέα.
Τώρα, ο στόχος που επιτεύχθηκε μέσα από αυτήν, είναι ένα «εμπροσθοβαρές» πρόγραμμα παραδόσεων ώστε να παραλάβει 12 νέα αεροσκάφη το 2022 και άλλα 10 το 2023. Έτσι, όχι μόνο θα αντισταθμίσει τις καθυστερήσεις παραλαβών της περιόδου 2020-21 (μέχρι σήμερα και μέσα στην κρίση παρέλαβε 9), αλλά θα φτάσει το 2023 να έχει διαμορφώσει μία κρίσιμη μάζα 30 αεροσκαφών (τόσο 320 όσο και των μεγαλύτερης χωρητικότητας 321), με την οποία θα εισέλθει στην «επόμενη ημέρα» της μάχης των αερομεταφορών με ευμενέστερους όρους.
Οι παραλαβές για τα συνολικά 46 αεροσκάφη θα ολοκληρωθούν το 2026 όπως αρχικά τροποποιήθηκε η συμφωνία, αλλά η δυνατότητα της Aegean να έχει στη διάθεσή της από το 2023 την κρίσιμη αυτή μάζα, θα της προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα απέναντι στον ανταγωνισμό.
Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η διοίκηση της Aegean κινήθηκε ταχύτατα στις αρχές της έκρηξης του κορoνοϊού, επιμηκύνοντας τις παραλαβές, προκειμένου να θωρακίσει το ταμείο της και να προστατευθεί απέναντι σε ένα άγνωστο περιβάλλον που έφερε σε δυσχερέστατη θέση εκατοντάδες αεροπορικές ανά τον κόσμο.
Σε αντίθεση με πολλές από αυτές όμως δεν ακύρωσε την παραγγελία για τα νέα αεροσκάφη. Κι έτσι, στη νέα επαναδιαπραγμάτευση, που ήρθε ως αποτέλεσμα των πρώτων θετικών μηνυμάτων από την επαναφορά της ζήτησης τους θερινούς μήνες του φετινού καλοκαιριού, βρέθηκε σε θέση υπεροχής.
Η σταθερά διατηρήσιμη ρευστότητα της εταιρείας, αλλά και οι εκτιμήσεις για τα μελλοντικά έσοδα από την επαναφορά των προκρατήσεων αποτέλεσαν το πρώτο «κλειδί» που της έδωσε τη δυνατότητα να επιταχύνει το πρόγραμμα παραλαβών (και πληρωμών) των νέων αεροσκαφών. Θα πρέπει δε να σημειωθεί ότι αν αυτή δεν επιτυγχανόταν, ο συνολικός αριθμός των αεροπλάνων που θα παραλάμβανε μέχρι το 2022 διαμορφωνόταν σε 15 έναντι των 26, που προγραμματιζόταν στην αρχική συμφωνία για την ίδια περίοδο.
Το δεύτερο «κλειδί» της επαναδιαπραγμάτευσης, ήταν η πρόνοια του management να «περιφρουρήσει» τη συμφωνία, διατηρώντας μία εξαιρετική σχέση με τον κατασκευαστή. Και τώρα, σε μία περίοδο που οι συνθήκες φαίνεται σταδιακά να βελτιώνονται (αν και όχι ακόμη ομαλοποιηθεί) για τη ζήτηση και την κίνηση στις αεροπορικές μεταφορές, η Aegean προχώρησε στην κίνησή της, με προφανή στόχο να είναι σε πλήρη ετοιμότητα για την περίοδο 2022-23.
Γιατί, όμως η Aegean δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στην επιτάχυνση των παραλαβών των Airbus A320neo;
Το Airbus A320neo, είναι το αεροσκάφος που θα «περάσει» την Aegean σε μια νέα εποχή, τεχνολογικά αναβαθμισμένων υπηρεσιών για τον επιβάτη (πλατφόρμα υπηρεσιών) και σίγουρα περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον. Τα Airbus neo συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2 (κατά 19-23% από την προηγούμενη γενιά και 50% από την πρώτη) καθιστώντας τα τον πιο φιλικό περιβαλλοντικά τύπο αεροσκάφους που έχει εντάξει στον στόλο της. Μια πορεία που ήδη είχε ξεκινήσει να προδιαγράφεται στα τέλη του 2019 με την παραλαβή των πρώτων νέων αεροσκαφών αλλά και την αλλαγή της εταιρικής ταυτότητας (rebranding).
Με τον νέο τύπο, η Aegean ανανεώνει το στόλο της, του προσφέρει μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία ενώ κατεβάζει δραστικά και το μέσο όρο ηλικίας του. Πρόκειται για μια παράμετρο που «μετράει» και στο επιβατικό κοινό, προς το οποίο μπορεί παράλληλα, μέσα από τη νέα πλατφόρμα, να προσφέρει μία σύγχρονη, ψηφιακά αναβαθμισμένη ταξιδιωτική εμπειρία.
Καθώς είναι εξοπλισμένα με τη νέα γενιά κινητήρων GTFTM της Pratt & Whitney, τα νέα αεροσκάφη συμβάλλουν όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών CO2 και NOx, ανά πτήση και ανά επιβάτη, αλλά περιορίζουν εξίσου το αποτύπωμα θορύβου ενώ είναι εξοπλισμένα, με επαναχρησιμοποιούμενα ή πλήρως ανακυκλωμένα υλικά εξυπηρέτησης.
Την ίδια στιγμή, αν και εξωτερικά δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τις δύο προηγούμενες γενιές Airbus A320, η οικογένεια neo προσφέρει μεγάλα επιχειρησιακά πλεονεκτήματα. Που για την Aegean έχουν και οικονομική ερμηνεία:
Χάρη στον νέο κινητήρα, το A320neo προσφέρει εξοικονόμηση καυσίμου της τάξης του 15%, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, και κατά 17% στα πιο μακρινά δρομολόγια.
Επίσης μπορεί να προσφέρει 15% μεγαλύτερη εμβέλεια, της τάξης των 500 nm (άρα και πρόσβαση σε νέους προορισμούς), αλλά και κατά 15% μεγαλύτερο φόρτο, ενισχύοντας συνολικά την παραγωγικότητα της αεροπορικής κατά 15%.
Πρόκειται για ένα ποσοστό που μπορεί να ενισχύσει δραστικά την ανταγωνιστικότητά της. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Airbus, o συνδυασμός όλων αυτών των παραγόντων μπορεί να μεταφραστεί σε μία σημαντική εξοικονόμηση, ανά αεροσκάφος, σε μία περίοδο 15 ετών. Αλλάζοντας με τον τρόπο αυτό τα δεδομένα κόστους ιδιαίτερα για έναν μεγάλο στόλο.
Όλα αυτά εξηγούν με τον καλύτερο τρόπο γιατί η Aegean κινήθηκε να επιταχύνει τις παραδόσεις του νέου τύπου, μέσω της εκ νέου διαπραγμάτευσης της συμφωνίας με την Airbus. Μια συμφωνία η οποία όμως δεν θα ήταν δυνατή, εάν η εταιρεία, με το προνοητικό management, δεν είχε φροντίσει να θωρακίσει το ταμείο και το προϊόν της, τους πρώτους μήνες της πανδημίας, αλλά και να επιδείξει συστηματική ευελιξία και προσαρμοστικότητα σε κάθε καμπή της κρίσης του κορονοϊού.
Ξεκίνησε και το rebranding…
Η ένταξη των νέων αεροσκαφών της Aegean στο στόλο της συνδυάζεται και με την αλλαγή του σήματος της εταιρείας, όπως πρωτοπαρουσιάστηκε με την επίσημη παραλαβή του πρώτου A320neo, τον Φεβρουάριο του 2020, σηματοδοτώντας τη νέα εποχή, αλλά και ένα rebranding που συνεχίζεται την περίοδο αυτή.
Τόσο με το ανανεωμένο λογότυπο και τον διάκοσμο στο κάθετο σταθερό, όσο και τις αλλαγές στην καμπίνα που ήδη παρατηρούν οι επιβάτες, αλλά και το νέο lounge στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης που άνοιξε ήδη τις πόρτες του με σαφή στόχευση να αναβαθμίσει την ποιότητα των επαγγελματικών ταξιδιών.
Πρόκειται για μία πρόσθετη διάσταση στις «επιχειρήσεις» της Aegean για το επόμενο διάστημα, για την οποία όπως σχετικά επεσήμανε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης: «όπως ολόκληρος ο κλάδος, έτσι και εμείς στην Aegean, εργαζόμαστε ήδη εντατικά για να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο την εμπειρία του επαγγελματικού ταξιδιού. Το νέο Business Lounge της Θεσσαλονίκης, αποτελεί απλώς ένα πρώτο δείγμα.»