Κανείς δεν θα παραδώσει στον τουρίστα τον κλειστό φάκελο με τον λογαριασμό του παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας ζητώντας του όχι μόνο να τον ανοίξει αλλά και να το εξοφλήσει. Στην πραγματικότητα βέβαια, η συνδρομή του επισκέπτη από το εξωτερικό στην επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας που θα εκδοθούν από εδώ και στο εξής θα είναι πολύ μεγάλη.
Να και το σκεπτικό: ο μόνιμος μηχανισμός στήριξης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας που ουσιαστικά έχει ενεργοποιηθεί από τον Ιούλιο, κοστίζει γι’ αυτό τον μήνα περίπου 720 εκατ. ευρώ. Είναι χρήματα που θα καταβληθούν με πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης αλλά και με χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό το κόστος υπολογίστηκε με την τιμή της μεγαβατώρας στα 240 ευρώ. Τώρα που η τιμή έχει εκτοξευτεί στα 317 ευρώ, το συνολικό κόστος της επιδότησης θα ξεπερνά το 1 δις. ευρώ τον μήνα. Και από αυτά, περίπου τα 250 εκατ. ευρώ θα πρέπει να τα βάλει ο κρατικός προϋπολογισμός. Και από πού θα βρεθούν αυτά τα λεφτά αφού δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος; Προφανώς, από τον… τουρίστα.
Ο οικονομικός συλλογισμός έχει ως εξής: Ο κρατικός προϋπολογισμός στηρίχτηκε στην πρόβλεψη ότι τα έσοδα από τον τουρισμό θα ανέλθουν περίπου στα 16-17 δις. ευρώ δηλαδή περίπου στο 80% των εσόδων του 2019. Φαίνεται όμως ότι ο στόχος θα ξεπεραστεί και τελικώς θα φτάσουμε να έχουμε μια χρονιά εξίσου καλή με το 2019 αν όχι καλύτερη. Αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα θα ανέβουν στα 19-20 δις. ευρώ δηλαδή τρία δις. ευρώ πάνω από τον στόχο.
Για κάθε επιπλέον δις. ευρώ που προστίθεται στο ΑΕΠ (σ.σ τα τουριστικά έσοδα βελτιώνουν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών άρα και το ΑΕΠ) μπαίνουν στα κρατικά ταμεία περίπου 350-400 εκατ. ευρώ. Και μιλάμε για τα «φανερά» έσοδα του τουρισμού καθώς τα «μαύρα» μπορεί να μην αποτυπώνονται στα στοιχεία του ισοζυγίου αλλά κάποια στιγμή μπορεί να αποτυπωθούν στα φορολογικά έσοδα μέσω του ΦΠΑ.
Αν λοιπόν η υπέρβαση εσόδων φτάσει στα 3 δις. ευρώ, τότε έχουμε και 1 δις. ευρώ επιπλέον στα έσοδα από χέρι. Αυτά τα λεφτά φτάνουν για να καλυφθεί το αυξημένο δημοσιονομικό κόστος για τον μηχανισμό στήριξης, για να δοθεί ένα ακόμη fuel pass αλλά και για να αυξηθεί το διαθέσιμο κονδύλι για το επίδομα θέρμανσης. Να λοιπόν γιατί το τουρίστας, είναι ο πρωταγωνιστής φέτος στην πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού.