Ο κόσμος μας βρίσκεται σε ένα σημαντικό σημείο καμπής. Αν δεν δράσουμε σήμερα δημιουργώντας λύσεις που προσφέρουν ουσιαστική πρόοδο στην αποκλιμάκωση των εκπομπών άνθρακα, πολύ σύντομα ο πλανήτης θα έχει περάσει το «σημείο χωρίς επιστροφή».
Ένα από τα πιο δύσκολα στοιχήματα της διάσωσης της ανθρωπότητας από την κλιματική αλλαγή, είναι τα «πράσινα» αεροπορικά καύσιμα που θα απαλλάξουν τους ουρανούς από τις εκπομπές ρύπων. Πρόκειται για ένα μεγάλο στοίχημα πάνω στο οποίο «εργάζονται» πυρετωδώς και επενδύουν κάποιοι από τους μεγαλύτερους ομίλους του κόσμου.
Διαβάζοντας τα πρακτικά της ετήσιας διαδικτυακής γενικής συνέλευσης της Royal Dutch Shell, μιας εταιρείας που κατά καιρούς έχει δεχτεί πιέσεις από ακτιβιστές αλλά και από επενδυτές για «πράσινη» προσαρμογή, κατανοεί κανείς ότι οι πιέσεις αυτές σε ορισμένες περιπτώσεις αρχίζουν να αποδίδουν και μάλιστα πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο.
Οι μέτοχοι της ολλανδο-βρετανικής πολυεθνικής Royal Dutch Shell επικύρωσαν αυτή την εβδομάδα ότι η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής βρίσκεται πλέον στην καρδιά των προτεραιοτήτων τους. To 88,74% των μετόχων υπερψήφισε το σχέδιο της εταιρείας που στοχεύει στο μηδενισμό των εκπομπών άνθρακα έως το 2050.
Βασικά σημεία αυτού του σχεδίου είναι η αργή μεν στην αρχή αλλά αυξανόμενη διαχρονικά μείωση παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου, η αύξηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας , η ηλεκτροκίνηση και η διεύρυνση του χαρτοφυλακίου της με εξαγορές και επενδύσεις σε εταιρείες καθαρής ενέργειας ή επιχειρήσεις που αντισταθμίζουν τις εκπομπές μέσω τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα.
Όσον αφορά το τελευταίο, η διοίκηση στη γενική συνέλευση έδωσε λεπτομέρειες για την σημαντική επένδυση στην εταιρεία τεχνολογίας βιώσιμων καυσίμων LanzaJet, η οποία έχει πάρει στους ώμους της το στοίχημα να επιτύχει η αεροπλοΐα καθαρές μηδενικές εκπομπές.
Η Shell θα συμμετέχει ως επενδυτής στην εταιρεία με σκοπό να προωθήσει την παγκόσμια ανάπτυξη της LanzaJet, να επιταχύνει την εμπορευματοποίηση της τεχνολογίας της και να κλιμακώσει την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων –εφεξής SAF- συμμετέχοντας σε ένα δυνατό επενδυτικό σχήμα στο οποίο συναντάμε τις LanzaTech, τη Suncor Energy, τη Mitsui & Co και πιο πρόσφατα, την British Airways, καθώς και την All Nippon Airways.
Εκτός από την αρχική της επένδυση στο LanzaJet , η Shell θα έχει την ευκαιρία στο μέλλον να πραγματοποιήσει περαιτέρω επενδύσεις στην κατασκευή εγκαταστάσεων παραγωγής μεγαλύτερης κλίμακας. Αυτή τη στιγμή μάλιστα η LanzaJet προετοιμάζει την κατασκευή της πρώτης του είδους της εγκατάστασης σε παγκόσμιο επίπεδο Alcohol-to-Jet (AtJ) , ενός εργοστασίου που θα παράγει 10 εκατομμύρια γαλόνια ετησίως βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου και ανανεώσιμου ντίζελ από βιώσιμες πηγές αιθανόλης.
Το Freedom Pines Fuels, όπως θα ονομάζεται, θα είναι έτοιμο έως το 2022.
Τι κάνουν ακριβώς οι LanzaTech και LanzaJet
Εδώ και 15 χρόνια, η LanzaTech έχει αναπτύξει τεχνολογίες που μπορούν να μετατρέψουν τις εκπομπές άνθρακα σε αιθανόλη, η οποία κατόπιν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για χημικά και καύσιμα. Πολλοί αποκαλούν την διαδικασία «ανακυκλωμένη ρύπανση».
Πιο αναλυτικά, η εταιρεία που εδρεύει στο Σικάγο αναπτύσσει διαδικασίες για τη «σύλληψη» εκπομπών από σταθμούς παραγωγής ενέργειας και άλλες πηγές και εν συνεχεία μετατρέπει αυτές τις εκπομπές σε αιθανόλη εγχύοντας τες σε δοχεία μικροβίων.
Τα μικρόβια μετατρέπουν τα αέρια σε αιθανόλη, η οποία στη συνέχεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο ή πρώτη ύλη για χημικά προϊόντα. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η LanzaTech είναι ο ηγέτης στη ζύμωση αερίων, παράγοντας βιοκαύσιμα από βιομηχανικά αέρια.
Η LanzaJet προέκυψε με spin off από τη LanzaTech μετά από σχεδόν μια δεκαετία ανάπτυξης τεχνολογίας και εμπορικής αναβάθμισης μέσω της συνεργασίας της LanzaJet με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ και το Εθνικό Εργαστήριο Pacific Northwest (PNNL). Η συγκεκριμένη εταιρεία στην ουσία αποτελεί τη ζωντανή απόδειξη ότι η βιομηχανία, οι κυβερνήσεις και η κοινωνία μπορούν να κινηθούν γρηγορότερα και να προσφέρουν περισσότερα όταν όλοι συνεργάζονται.
Η LanzaJet μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε πηγή βιώσιμης αιθανόλης για την παραγωγή καυσίμων για τζετ- πρόσφατα επετεύχθη η πρώτη πτήση με καύσιμα από φύκια- συμπεριλαμβανομένης της αιθανόλης από «ανακυκλωμένη ρύπανση» η οποία αποτελεί και τη βασική εφαρμογή της πλατφόρμας ανακύκλωσης άνθρακα LanzaTech.
Η τεχνολογία της LanzaJet είναι μοναδικά ικανή να παράγει έως και 90% των καυσίμων της ως SAF, ενώ το υπόλοιπο 10% ως ανανεώσιμο ντίζελ. Κατόπιν τα SAF αναμιγνύονται με συμβατικά ορυκτά καύσιμα και παραδίδονται στα αεροδρόμια μέσω των υφιστάμενων διαδρομών εφοδιασμού.
Μέχρι στιγμής το βιοκαύσιμο της LanzaJet έχει εγκριθεί για ανάμειξη έως και 50% με ορυκτά καύσιμα, το μέγιστο επιτρεπόμενο από την ASTM και είναι ένα καύσιμο που δεν απαιτεί τροποποιήσεις σε κινητήρες, αεροσκάφη και υποδομές, ενώ προσφέρει μείωση κατά 70% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου σε σύγκριση με τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα.
Η παγκόσμια διαθεσιμότητα της αιθανόλης εκτός τροφίμων με βάση τα απόβλητα, καθιστούν την τεχνολογία LanzaJet μια πολλά υποσχόμενη λύση για την αεροπλοΐα και είναι μέχρι στιγμής το πιο συναρπαστικό μονοπάτι για την παραγωγή SAF.
Η συνεργασία με τη Shell προέκυψε ως φυσική κατάληξη καθώς η τελευταία μέσω της Raízen στη Βραζιλία, παράγει βιοαιθανόλη για πάνω από δέκα χρόνια αναδεικνύοντας την παραγωγή κυτταρινικής αιθανόλης από απορρίμματα σε μια βιώσιμη λύση για έναν πιο καθαρό πλανήτη.
Η πρόσβασή της Shell στις πρώτες ύλες, η εμπειρία της βελτιστοποίησης των αλυσίδων εφοδιασμού και οι εκτεταμένες επιχειρήσεις πωλήσεων και μάρκετινγκ θα βοηθήσουν τη LanzaJet να φέρει τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα στην εμπορική αγορά.
Δυνατοί μέτοχοι-δυνατές προοπτικές
Η ιαπωνική εμπορική και επενδυτική εταιρεία, Mitsui & Co. και ο καναδικός παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου Suncor Energy έχουν δεσμευτεί για νέες επενδύσεις 85 εκατ.δολαρίων προκειμένου να υποστηρίξουν τις πρώτες πιλοτικές εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει η LanzaJet.
Τα πρώτα 25 εκατ. δολάρια από τη Suncor και τη Mitsui, θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή του εργοστασίου Freedom Pines Fuels που περιγράψαμε πιο πάνω.
Για την ανάπτυξη του βιοδιυλιστηρίου η η LanzaJet έλαβε μεταξύ άλλων και επιχορήγηση 14 εκατομμυρίων δολαρίων από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ. Άλλωστε, όπως αναφέραμε και στην αρχή, η ιστορία του 15ετούς ταξιδιού της LanzaTech στηρίζεται ακριβώς στη συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα που διεξήχθη μαζί με κυβερνητικούς ερευνητικούς οργανισμούς.
Η τεχνολογία της LanzaJet ήταν το αποτέλεσμα πολυετούς συνεργασίας με το Εθνικό Εργαστήριο Pacific Northwest (PNNL) και το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, και αποτελεί την καταλυτική διαδικασία για την αναβάθμιση της αιθανόλης σε συνθετική παραφινική κηροζίνη αλκοόλης (ATJ-SPK).
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.