Όπως καμία χρονιά δεν υπήρξαν ελλείψεις προϊόντων, ούτε φέτος πρόκειται να υπάρξει θέμα επάρκειας, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα λίγες μέρες πριν το πασχαλινό τραπέζι.
«Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ήσυχοι ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα επάρκειας στην ελληνική αγορά, σε κανένα απολύτως προϊόν και επίσης ότι οι εισαγωγές δεν είναι κάτι που πρέπει να δαιμονοποιείται σε καμία περίπτωση. Τα εισαγόμενα προϊόντα πολλές φορές είναι εφάμιλλης ή και καλύτερης ποιότητας από ελληνικά προϊόντα.
Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς όμως. Ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει από πού είναι το κρέας το οποίο αγοράζει. Εκεί λοιπόν, είμαστε πολύ αυστηροί και θα είμαστε πολύ αυστηροί και φέτος στο θέμα των ελληνοποιήσεων» επισήμανε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
«Η επισήμανση θα πρέπει να είναι ειλικρινής από τους επιχειρηματίες. Όπου δεν είναι ειλικρινείς τα πρόστιμα είναι πάρα πολύ μεγάλα και δεν αξίζει τον κόπο να το ρισκάρουνε» σημείωσε, εξηγώντας ότι ελληνοποιήσεις έχουμε όταν γίνονται εισαγωγές τις τελευταίες ημέρες, ζώων ζωντανών ή αμνοεριφίων, έτοιμων προς κατανάλωση, τα οποία βαφτίζονται ελληνικά.
«Εκεί υπάρχει πρόβλημα. Έχουμε δει τέτοιες περιπτώσεις στο παρελθόν. Το να εισάγει κανείς δεν είναι κακό. Το να λέει ότι είναι ελληνικό είναι κακό και σε αυτή την περίπτωση τα πρόστιμα είναι πολύ βαριά γιατί είναι μια παραπλανητική πρακτική με την οποία δεν αξίζει ο καταναλωτής να βρεθεί αντιμέτωπος και γι’ αυτό το λόγο το κράτος είναι ιδιαιτέρως προσεκτικό» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς πόσο αποτελεσματικά είναι τα Καλάθια του υπουργείου Ανάπτυξης, το Σαρακοστιανό, του Πάσχα, του Νονού και πόσο συγκρατούν τελικά τις τιμές, ο κ. Αναγνωστόπουλος επισήμανε τα εξής.
«Από την ώρα που ξεκίνησε το Καλάθι το σαρακοστιανό, που έχει περάσει χρονικό διάστημα από την εφαρμογή του βλέπουμε και από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, ότι έχουμε μείωση σε σχέση με την αρχή του χρόνου στην κατηγορία κατεψυγμένα θαλασσινά 11%.
Μιλάμε για μείωση τιμής η οποία είναι πάρα πολύ μεγάλη και πρέπει να θυμόμαστε ότι αυτού του είδους η μείωση δεν ήταν αναμενόμενη, υπό την έννοια ότι είχαμε και έχουμε ακόμα το πρόβλημα στον Κόλπο του Άντεν, όπου υπάρχει εμπορία τέτοιων προϊόντων και θα έπρεπε δυνητικά να οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών.
Η εικόνα λοιπόν αυτή που είδαμε από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και μάλιστα εκτοξεύτηκε αυτή η μείωση της τιμής τον Μάρτιο, οπότε και ξεκίνησε το μέτρο του σαρακοστιανού καλαθιού, φάνηκε λοιπόν ότι οι καταναλωτές, επειδή ακριβώς έχουν μάθει πλέον και χρησιμοποιούν το καλάθι για να κάνουν αγορές, επηρεάστηκαν από αυτή την ενέργεια, επηρεάστηκαν από το καλάθι και είδαμε εκεί ότι έκαναν επιλογές μέσα από αυτό και αυτό σιγά σιγά οδήγησε και συγκράτησε τον πληθωρισμό στη συγκεκριμένη κατηγορία. Την ίδια εικόνα λίγο πολύ έχουμε και σε άλλα καλάθια, όχι ίσως τόσο εντυπωσιακή, αλλά βλέπουμε μεγάλες συγκρατήσεις τιμών.
Και στο πασχαλινό καλάθι το είδαμε αυτό. Είδαμε ότι το αρνί και το κατσίκι είναι στην ίδια τιμή με πέρυσι στο καλάθι, ενώ ο πληθωρισμός είναι θετικός. Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι η τιμή έχει συγκρατηθεί πιο πολύ απ’ ό,τι ο πληθωρισμός και το ίδιο συμβαίνει και στα περισσότερα προϊόντα.
Αυτό όμως δεν θα ήταν εφικτό και θα ήταν πράγματι επικοινωνιακό αν απλώς το καλάθι υπήρχε, αλλά δεν το χρησιμοποιούσε κανείς.
Η εικόνα όμως που έχουμε και από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ αλλά και από την πραγματική οικονομία, είναι ότι οι καταναλωτές το προτιμούν και σε κάποιες κατηγορίες έχει δημιουργήσει ακόμα και μειώσεις τιμών».
Καταλήγοντας, σχετικά με τους ελέγχους που διενεργούνται από τα αρμόδια κλιμάκια και τα πρόστιμα που επιβάλλονται για θέματα αθέμιτης κερδοφορίας, ο κ. Αναγνωστόπουλος επισήμανε πως το τελευταίο διάστημα αφορούν πιο πολύ σε προμηθευτές και όχι σε σουπερμάρκετ, υπό την έννοια ότι τα σουπερμάρκετ έχουν δεχθεί αρκετά πρόστιμα και πλέον παρατηρείται μια καθολική συμμόρφωση.
«Είναι εντυπωσιακή η συμμόρφωση, ελέγχονται διαρκώς αλλά δεν έχουμε ευρήματα και αυτό είναι πολύ θετικό. Όμως στους προμηθευτές είδατε ότι είχαμε πολλά πρόστιμα το τελευταίο χρονικό διάστημα. Όπως πολλά πρόστιμα υπήρχαν και για παραπλανητικές εκπτώσεις» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή.