Σήμερα Πέμπτη, άνευ απροόπτου, ολοκληρώνεται το τυπικό σκέλος της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού με την ανακήρυξη ως αναδόχου της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects. Το συγκεκριμένο project, που αποτελεί επένδυση της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ, είναι ιδιαίτερα σημαντικό όχι μόνο για την τεχνική εταιρεία που εδραιώνει την παρουσία της στον τομέα των παραχωρήσεων. Αλλά και για τη χώρα και τα δημόσια έσοδα.
Υπολογίζεται δηλαδή, ότι θα δημιουργήσει, σε ορίζοντα πενταετίας, κατασκευαστικό αντικείμενο ύψους 700 εκατ. ευρώ για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δεδομένου ότι ο δρόμος που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους Έβρου χρήζει σημαντικών έργων βαριάς κι ελαφράς συντήρησης. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ η 35ετής παραχώρηση του άξονα συμβάλει ακόμη περισσότερο στη διαφοροποίηση των εσόδων του ομίλου και την απεξάρτησή τους από την κυκλικότητα των κατασκευών.
Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής μεταξύ του πλειοδότη και του Δημοσίου αναμένεται να πραγματοποιηθεί τους πρώτους μήνες της επόμενης χρονιάς, καθώς απαιτείται ένα εύλογο χρονικό διάστημα, ωσότου ολοκληρωθεί σειρά εκκρεμών τυπικών ζητημάτων.
Η Εγνατία Οδός εκτιμάται ότι έχει έσοδα της τάξεως των 80-100 εκατ. ευρώ από διόδια των οποίων το ύψος τοποθετείται σε 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το 2018, ο κύκλος εργασιών της εταιρίας ανήλθε σε 80,5 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων να προέρχεται από έσοδα διοδίων ποσού 79,8 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται ίσως για το σημαντικότερο ελληνικό αυτοκινητόδρομο, καθώς, βάσει παλαιότερων στοιχείων, εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, αντιπροσωπεύοντας το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας και το 41% της απασχόλησης της χώρας στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου.
Ο οδικός άξονας δόθηκε σταδιακά στην κυκλοφορία από το 2001 έως το τέλος του 2009 με εξαίρεση μικρά τμήματα της οδού (πχ. γέφυρας Τ9-Τ11 Άραχθος–Περιστέρι, Α/Κ ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής) τα οποία δόθηκαν στην κυκλοφορία από το 2014 έως το 2017. Επίσης, η Εγνατία Οδός έχει την ευθύνη διαχείρισης 9 κάθετων αξόνων.
Leader στις παραχωρήσεις
Το 2020 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε έσοδα από παραχωρήσεις ύψους 151,3 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη ύψους 105,3 εκατ. ευρώ, ποσά που δεν περιλαμβάνουν προβλέψεις για αυξημένες συντηρήσεις των αυτοκινητοδρόμων οι οποίες το 2020 ανέρχονται σε 17 εκατ. ευρώ, έναντι 7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Στον τομέα των παραχωρήσεων, περιλαμβάνονται οι εταιρείες αυτοκινητοδρόμων (Νέα Οδός και Οδός Κεντρικής Ελλάδας), των οποίων ο όμιλος ελέγχει το 100%, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να κατέχει το 32,46% των μετοχών του σχήματος.
Επίσης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με 70% στην εταιρία Hellas Smarticket η οποία ανέλαβε από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών, τη Σύμβαση Σύμπραξης για τη Μελέτη, Χρηματοδότηση, Εγκατάσταση, Υποστήριξη Λειτουργίας, Συντήρηση και Τεχνική Διαχείριση Ενός Ενιαίου, Αυτομάτου Συστήματος Συλλογής Κομίστρων για τις εταιρίες Ομίλου ΟΑΣΑ με ΣΔΙΤ. Η διάρκεια της παραχώρησης είναι δεκαετής.
Τέλος, μέσω της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή συμμετέχει στην εταιρεία Αειφορική Ηπείρου που έχει ως αντικείμενο τη λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων Ηπείρου με μέγιστη ετήσια δυναμικότητα 105.000 τόνων.