Σούπερ μάρκετ: Οι αλλαγές στις προσφορές - Τι να περιμένουμε από το 2025

Σούπερ μάρκετ: Οι αλλαγές στις προσφορές - Τι να περιμένουμε από το 2025

Με κεντρικό στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας, το υπουργείο Ανάπτυξης εφαρμοζεί πρακτικές διαφάνειας στις προσφορές, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν το πραγματικό όφελος από τις αγορές τους. Μέσω αυτής της στρατηγικής, στοχεύει να περιορίσει τις κρυφές αυξήσεις και να βελτιώσει τη διαφάνεια σε προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις.

Στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών συμμετέχουν πλέον ακόμα περισσότερα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, ο αριθμός των προϊόντων στη λίστα θα φτάσει σύντομα τους 600 κωδικούς, με τη νέα λίστα να ανακοινώνεται μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Με την ακρίβεια να «αγγίζει» πλέον περισσότερο τις υπηρεσίες, όπως η εστίαση, τα εισιτήρια, τα ενοίκια και τα φροντιστήρια, παρά τα βασικά είδη διατροφής, το υπουργείο στρέφει την προσοχή του στις προσφορές των σούπερ μάρκετ, όπου συχνά παρουσιάζονται στρεβλώσεις που παραπλανούν τον καταναλωτή.

Οι προωθητικές ενέργειες, σε ορισμένες περιπτώσεις, παρουσιάζουν πλασματικές εκπτώσεις ή συνδυασμούς προσφορών, όπως το «1+1 δώρο», που τελικά δεν αποφέρουν ουσιαστικό όφελος για τον αγοραστή.

Όπως επανειλημμένα έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, η προσπάθεια για μείωση των τιμών είναι συνεχής. Από το 2025, αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή ένας νέος Κώδικας Δεοντολογίας, που θα ρυθμίζει τον τρόπο προβολής των προσφορών και εκπτώσεων, διασφαλίζοντας διαφάνεια και αποτρέποντας παραπλανητικές τακτικές. Ο κώδικας αυτός θα ισχύει για ολόκληρο το λιανεμπόριο και όχι μόνο για τα σούπερ μάρκετ, ειδικά ενόψει της περιόδου μεγάλων προσφορών, όπως η Black Friday και η Cyber Monday.

Αναρχία στις προσφορές: Τι αλλάζει από το 2025

Από το νέο έτος, οι καταναλωτές θα παρατηρήσουν μείωση των διαφημιζόμενων προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο να καταστούν πιο ουσιαστικές και λιγότερο ασαφείς. Η περιορισμένη συχνότητα των προσφορών αναμένεται να συμβάλει στη μείωση κόστους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμών, αν και ο αντίκτυπος αυτός θα εξαρτηθεί από τον ανταγωνισμό στην αγορά.

Συζητήσεις γίνονται και για την απαγόρευση πολλαπλών συνδυαστικών προσφορών στο ίδιο προϊόν, όπως η ταυτόχρονη παροχή 50% έκπτωσης και δωρεάν δεύτερης συσκευασίας, καθώς κάτι τέτοιο συχνά προκαλεί σύγχυση και παραπληροφορεί.

Για παράδειγμα, αν σε μια προσφορά «1+1» στο αλεύρι, η τιμή του «πακέτου» διαμορφώνεται υψηλότερα από την τιμή δύο μονών συσκευασιών, ο καταναλωτής δεν απολαμβάνει όφελος.

Σημαντική αλλαγή που φέρνει ο κώδικας δεοντολογίας είναι και η υποχρέωση αναγραφής της προηγούμενης τιμής αναφοράς στις εκπτώσεις, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει την πραγματική αξία της προσφοράς. Η τιμή αναφοράς θα αντιστοιχεί στη χαμηλότερη τιμή που ίσχυε τις προηγούμενες 30 ημέρες, προλαμβάνοντας αυξήσεις που εμφανίζονται ως εκπτώσεις.

Παράλληλα, ο τζίρος από προσφορές έχει αυξηθεί στα σούπερ μάρκετ φέτος. Σύμφωνα με στοιχεία της Circana, περίπου το 25,8% των προϊόντων ταχυκίνητης κατανάλωσης πωλείται πλέον υπό καθεστώς προσφοράς, με τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν οικονομικές λύσεις σε ένα ασταθές οικονομικό περιβάλλον.