Των Βασίλη Γεώργα και Γιώργου Φιντικάκη
Στη μάχη για την εικονική αντιστροφή της σκληρής πραγματικότητας που βιώνουν πολίτες και επιχειρήσεις με την εφαρμογή των μέτρων του 3ου Μνημονίου ρίχνεται από αυτή την εβδομάδα η κυβέρνηση προβάλλοντας τις επενδύσεις ως ορόσημο για την ανάκαμψη, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Την ίδια στιγμή όμως από το Μέγαρο Μαξίμου διαπιστώνεται τραγική έλλειψη στελεχών τα οποία μπορούν να φέρουν σε πέρας την προσπάθεια ενώ καταγράφεται πολυγλωσσία και έξαρση «ιδεοληψιών» για τις ιδιωτικοποιήσεις μεταξύ κορυφαίων υπουργών της κυβέρνησης. Στο υπουργικό συμβούλιο αντί να «τσακώνονται» για το ποιος θα βελτιώσει πρώτος τις πολιτικές για τις αδειοδοτήσεις των επιχειρήσεων, πως θα κάνουν το κόστος ενέργειας λιγότερο καταστροφικό για τη βιομηχανία, με ποιο τρόπο θα αποκτήσει γρήγορα η Ελλάδα ξεκάθαρες χρήσεις γης και ταχεία απονομή δικαιοσύνης ώστε το περιβάλλον να γίνει κατά τι φιλικότερο στους επενδυτές που τόσο έχουμε ανάγκη, τσακώνονται για το ποιος έχει υψηλότερο «αξιακό δείκτη» εντός της κυβέρνησης.
Ταυτόχρονα επανεξετάζεται πλέον το δόκιμο της ταυτόχρονης λειτουργίας τεσσάρων-πέντε κυβερνητικών κέντρων και παράκεντρων για τις επενδύσεις που έχουν στηθεί και λειτουργούν μεταξύ Μαξίμου, Αντιπροεδρίας, υπουργείων Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Υποδομών και στα γραφεία των υπουργών Επικρατείας με αποτέλεσμα να προκύπτει αλαλούμ συντονισμού.
Καθώς η κυβέρνηση προσπαθεί να "στοιχίσει" όλα της τα επικοινωνιακά όπλα στη γραμμή εκκίνησης του νέου αφηγήματος για την ανάκαμψη, που έχει στο επίκεντρο τις ιδιωτικοποιήσεις και επενδύσεις:
- Κορυφώνεται ο εμφύλιος πόλεμος μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και ισχυρών οικονομικών υπουργών όπως ο Χρ. Σπίρτζης για εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις, ενώ στην κυβέρνηση προετοιμάζονται για νέο κύκλο εσωτερικών τριβών με αιχμή την επόμενη μεγάλη ιδιωτικοποίηση, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 22 Ιουνίου και του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος. Όσο για τον υπ. Ενέργειας Π. Σκουρλέτη επέμεινε χθες ότι "δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στις ενεργειακές επιχειρήσεις, πολύ περισσότερο στη ΔΕΗ", κι ας έχει ο ίδιος υπογράψει το ΦΕΚ του σχεδίου του ΤΑΙΠΕΔ, που συμπεριλαμβάνει και το 17% της κρατικής εταιρείας.
- Μόλις δέκα μέρες μετά το κάλεσμα Τσίπρα στους εφοπλιστές να επενδύσουν στην Ελλάδα, άγρια φουρτούνα μαίνεται στα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας. Το Σαββατοκύριακο χιλιάδες τουρίστες της κρουαζιέρας βίωσαν τριτοκοσμικές εικόνες λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων, οι οποίες πλέον κλιμακώνονται ενόψει της προωθούμενης αλλαγής του κανονισμού προσωπικού και της συλλογικής σύμβασης εργασίας με την κύρωση της σύμβασης μεταβίβασης του ΟΛΠ στην Cosco.
- Στον απόηχο των παραπάνω, προετοιμάζεται η επίσημη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κίνα τον Ιούλιο, με την κυβέρνηση να αναζητά επικοινωνιακά αντίμετρα.
Δημόσια αναγνώριση του προβλήματος
Το περιβάλλον του Μαξίμου αναγνωρίζει το πρόβλημα της πολυγλωσσίας, και δεν είναι τυχαία η αναγνώριση του προβλήματος από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη ο οποίος μίλησε δημοσίως για την ανάγκη να δείξει πλέον η κυβέρνηση ενιαία συμπεριφορά που θα είναι φιλική προς την επιχειρηματικότητα.
Πιθανόν η δήλωση Χουλιαράκη να φωτογραφίζει άμεσες εξελίξεις στη σύνθεση του κυβερνητικού σχήματος. Παράλληλα όμως αποτελεί και προειδοποίηση ότι με τις σημερινές κακοφωνίες που είναι ηχηρότερες από την κεντρική κυβερνητική «γραμμή», οι επενδυτές δεν θα εμπιστευτούν ποτέ τη χώρα, τα κεφάλαια που είναι απαραίτητα για να την ανάκαμψη δεν θα έρθουν ποτέ και οι στόχοι του προγράμματος δεν θα επιτευχθούν.
Οι πληροφορίες ότι στην προχθεσινή ευρεία σύσκεψη υπουργών υπό τον Πρωθυπουργό τέθηκε το θέμα της δημιουργίας μιας… κυβερνητικής "Task Force" για τις επενδύσεις, είναι δηλωτικές όχι μόνο του προβληματισμού που επικρατεί στο Μαξίμου για τη διαχείριση των θεμάτων που αφορούν στην "ανάπτυξη", αλλά και της αγωνίας να προλάβει να δημιουργήσει μηχανισμό επικοινωνιακής διαχείρισης και παραγωγής προσδοκιών πριν αρχίσει να γίνεται αισθητή στην οικονομία η νέα υφεσιακή καταιγίδα.
Ήδη η οικονομία τρέχει επί τρία συνεχή τρίμηνα από τον Ιούλιο του 2015 με αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης έχοντας επιστρέψει σε επίπεδα ΑΕΠ του 1999, και η αγορά θεωρεί μη επιτεύξιμο τον στόχο αντιστροφής που έχει τεθεί από κυβέρνηση και δανειστές μέχρι τα τέλη του έτους. Τα υφεσιακά μέτρα μπορεί να χαρακτηρίζονται "εμπροσθοβαρή" εντούτοις θα συνεχίσουν να γδέρνουν την οικονομία τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2017 και αυτό χωρίς να συνεκτιμάται η πιθανή ενεργοποίηση του δημοσιονομικού κόφτη μέχρι τότε.
Όσο για την επικοινωνιακή προβολή του νέου Αναπτυξιακού Νόμου ως του βέλτιστου εργαλείου που αυτή τη στιγμή διαθέτει η κυβέρνηση στα χέρια της για να γυρίσει, καταδεικνύει και το μεγάλο έλλειμμα μέσων που υπάρχουν για την ανάκαμψη.
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι από τη μια ο φτωχότερος που έχει υλοποιηθεί ποτέ καθώς προς το παρόν έχει διασφαλίσει μοχλευμένα κεφάλαια και φοροαπαλλαγές μόλις 3,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόλις το 1 δισ. ευρώ προορίζεται για νέα επενδυτικά σχέδια, ενώ τα υπόλοιπα αφορούν εκκρεμότητες του παρελθόντος που σε καμία περίπτωση δεν θεωρούνται επαρκή να αναζωογονήσουν την πραγματική οικονομία. Πολύ δε μάλλον όταν οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου που χρειάζεται να γίνουν στην πραγματική οικονομία έχει εκτιμήσει ότι φτάνουν τα 80-100 δισ. ευρώ προκειμένου να καλυφθεί το επενδυτικό κενό της κρίσης.
Μεγάλο ερωτηματικό αποτελούν οι δυνατότητες ουσιαστικής υλοποίησης-χρηματοδότησης του «αναπτυξιακού σχεδίου» που έχει εκπονήσει η κυβέρνηση και αναμένεται να παρουσιάσει μέσα στο καλοκαίρι και το οποίο βασίζεται στην κινητοποίηση επενδύσεων στον τουρισμό, την αγροδιατροφή, τα logistics κλπ, από μικρομεσαίες επιχειρήσεις τις οποίες την ίδια στιγμή διαλύουν τα φορολογικά μέτρα.
Περισσεύει ο σουρεαλισμός
Σε αυτό το γεμάτο δυσκολίες για τη προσέλκυση επενδύσεων τοπίο, ο σουρεαλισμός περισσεύει με επίκεντρο τις αποκρατικοποιήσεις.
Πολλοί για παράδειγμα φοβούνται ότι ο Χρήστος Σπίρτζης θα εξαπολύσει σύντομα νέα δηλητηριώδη βέλη προς το ΤΑΙΠΕΔ, αυτή τη φορά όχι για το Ελληνικό, αλλά για την ένταξη των αστικών συγκοινωνιών στο νέο υπερ- Ταμείο, και κυρίως ενόψει της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ενόψει της υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τις 22 Ιουνίου στο διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του κρατικού σιδηροδρομικού μεταφορέα, το θερμόμετρο ανεβαίνει επικίνδυνα. Την εβδομάδα αυτή, το σιδηροδρομικό δίκτυο θα παραλύσει από αλλεπάλληλες στάσεις εργασίας του προσωπικού (14, 15 και 16 Ιουνίου) με αποκορύφωμα τις 22 Ιουνίου.
Όσο για τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, οι κακές γλώσσες επιμένουν ότι δεν σκοπεύει να καλέσει τους εργαζόμενους να σταματήσουν την απεργία, αφού άλλωστε επανειλημμένα έχει εκφράσει την αντίθεσή του στη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση.
Παρόμοια στάση τηρεί και ο συνάδελφός του Θοδωρής Δρίτσας για τη συνεχιζόμενη επί 19 ημέρες απεργία στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, και παρά το πλήγμα που δέχεται η κρουαζιέρα εν μέσω τουριστικής σεζόν.
Το πρόβλημα για την κυβέρνηση δεν είναι μόνο συγκεκριμένοι υπουργοί, αλλά συνολικά το πνεύμα με το οποίο αντιμετωπίζονται οι ιδιωτικές επενδύσεις. Η δυσανεξία προς οτιδήποτε «ιδιωτικό» κερδίζει ακόμη κατά κράτος.