Ολοκληρώθηκε και το τυπικό σκέλος της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού με την ανακήρυξη ως αναδόχου της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects από το ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από την αποσφράγιση της βελτιωμένης οικονομικής προσφοράς που προβλέπει καταβολή εφάπαξ τιμήματος στο Ταμείο ύψους 1,496 δισ. ευρώ.
Η βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της για χρονική περίοδο 35 ετών,
Όπως υπογραμμίζει το ΤΑΙΠΕΔ, επιπλέον του ανωτέρου τιμήματος, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το ελληνικό δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κτλ) σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου.
Ακόμη, οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου 420 εκατ ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία που διενεργήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ κατέγραψε το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου του χαρτοφυλακίου του.
Η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού εκτιμάται στα 2.766.100.000 ευρώ, καθώς περιλαμβάνει, το εφάπαξ τίμημα, τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Όπως επισημαίνει το ΤΑΙΠΕΔ, η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.
Σημαντική επένδυση για τη χώρα και τα δημόσια έσοδα
Το συγκεκριμένο project κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό όχι μόνο για την τεχνική εταιρεία που εδραιώνει την παρουσία της στον τομέα των παραχωρήσεων, αλλά και για τη χώρα και τα δημόσια έσοδα.
Υπολογίζεται δηλαδή, ότι θα δημιουργήσει, σε ορίζοντα πενταετίας, κατασκευαστικό αντικείμενο ύψους 700 εκατ. ευρώ για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δεδομένου ότι ο δρόμος που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους Έβρου χρήζει σημαντικών έργων βαριάς κι ελαφράς συντήρησης. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ η 35ετής παραχώρηση του άξονα συμβάλει ακόμη περισσότερο στη διαφοροποίηση των εσόδων του ομίλου και την απεξάρτησή τους από την κυκλικότητα των κατασκευών.
Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής μεταξύ του πλειοδότη και του Δημοσίου αναμένεται να πραγματοποιηθεί τους πρώτους μήνες της επόμενης χρονιάς, καθώς απαιτείται ένα εύλογο χρονικό διάστημα, ωσότου ολοκληρωθεί σειρά εκκρεμών τυπικών ζητημάτων.
Η Εγνατία Οδός εκτιμάται ότι έχει έσοδα της τάξεως των 80-100 εκατ. ευρώ από διόδια των οποίων το ύψος τοποθετείται σε 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το 2018, ο κύκλος εργασιών της εταιρίας ανήλθε σε 80,5 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων να προέρχεται από έσοδα διοδίων ποσού 79,8 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται ίσως για το σημαντικότερο ελληνικό αυτοκινητόδρομο, καθώς, βάσει παλαιότερων στοιχείων, εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, αντιπροσωπεύοντας το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας και το 41% της απασχόλησης της χώρας στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου.
Ο οδικός άξονας δόθηκε σταδιακά στην κυκλοφορία από το 2001 έως το τέλος του 2009 με εξαίρεση μικρά τμήματα της οδού (πχ. γέφυρας Τ9-Τ11 Άραχθος–Περιστέρι, Α/Κ ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής) τα οποία δόθηκαν στην κυκλοφορία από το 2014 έως το 2017. Επίσης, η Εγνατία Οδός έχει την ευθύνη διαχείρισης 9 κάθετων αξόνων.
Leader στις παραχωρήσεις
Το 2020 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε έσοδα από παραχωρήσεις ύψους 151,3 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη ύψους 105,3 εκατ. ευρώ, ποσά που δεν περιλαμβάνουν προβλέψεις για αυξημένες συντηρήσεις των αυτοκινητοδρόμων οι οποίες το 2020 ανέρχονται σε 17 εκατ. ευρώ, έναντι 7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Στον τομέα των παραχωρήσεων, περιλαμβάνονται οι εταιρείες αυτοκινητοδρόμων (Νέα Οδός και Οδός Κεντρικής Ελλάδας), των οποίων ο όμιλος ελέγχει το 100%, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να κατέχει το 32,46% των μετοχών του σχήματος.
Επίσης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με 70% στην εταιρία Hellas Smarticket η οποία ανέλαβε από τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών, τη Σύμβαση Σύμπραξης για τη Μελέτη, Χρηματοδότηση, Εγκατάσταση, Υποστήριξη Λειτουργίας, Συντήρηση και Τεχνική Διαχείριση Ενός Ενιαίου, Αυτομάτου Συστήματος Συλλογής Κομίστρων για τις εταιρίες Ομίλου ΟΑΣΑ με ΣΔΙΤ. Η διάρκεια της παραχώρησης είναι δεκαετής.
Τέλος, μέσω της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή συμμετέχει στην εταιρεία Αειφορική Ηπείρου που έχει ως αντικείμενο τη λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων Ηπείρου με μέγιστη ετήσια δυναμικότητα 105.000 τόνων.