Στην τελική ευθεία βρίσκεται η έναρξη υλοποίησης επενδύσεων σε δύο εμβληματικούς οδικούς άξονες της χώρας, οι οποίοι κατασκευάστηκαν πριν από πολλά χρόνια και πλέον περνούν στην επόμενη φάση. Ο λόγος για την Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό, τους δύο αυτοκινητοδρόμους που τις τελευταίες δεκαετίες έχουν αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας. Για την 25ετή παραχώρηση της διαχείρισης-εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, συνεχίζουν στην επόμενη φάση της διαδικασίας, με κατάθεση δεσμευτικών προσφορών και οι οκτώ υποψήφιοι επενδυτές.
Πρόκειται για την Abertis Infraestructuras, τη Gruppo Fininc-Inc Spa, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη FS Ark Holdco, τη Vinci highways με τις Vinci Concessions, Μυτιληναίος και Mobility Partner, την Άκτωρ Παραχωρήσεις με την Άβαξ και την Adrian Infrastructure, τη Brisa με τις Auto Estradas De Portugal και Rubicone Bidco, τη Macquarie Asset Management Motorway Holdings και Fincorp Infrastructure και το σχήμα Vauban, Dif και Egis.
Τις επόμενες μέρες θα ξέρουμε εάν ο άξονας μήκους 70 χλμ. που ενώνει την Ελευσίνα με τα Σπάτα, θα τινάξει τη «μπάνκα» με εκτιμώμενο τίμημα της τάξεως τουλάχιστον των 2 δισ. ευρώ. Το έργο δεν αποκαλείται τυχαία «cash cow», κάτι που γίνεται αντιληπτό εάν ληφθεί υπόψη ότι από το 2013 οι μέτοχοι της Αττικής Οδού έχουν εισπράξει με τη μορφή μερισμάτων και αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ποσά άνω των 720 εκατ. ευρώ. Το 2020 η Αττική Οδός διένειμε 82,6 εκατ. ευρώ από τα οποία 52,6 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο μέρισμα του 2019, ενώ 30 εκατ. ευρώ αφορούν το προμέρισμα για το 2020. Επίσης, το 2019 είχαν διανεμηθεί στους μετόχους 100,3 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2021 οι εισπράξεις των μετόχων της Αττικής Οδού τοποθετούνται σε 152 εκατ. ευρώ.
Ένα ακόμη στοιχείο καθιστά το έργο ιδιαίτερα ελκυστικό. Το 2020 δηλαδή, αποπληρώθηκε το σύνολο του δανεισμού με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν άλλες σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις, με την κίνηση στον αυτοκινητόδρομο να έχει επιστρέψει από το περασμένο καλοκαίρι στα επίπεδα του 2019 με περίπου 160 χιλ. διελεύσεις ανά ημέρα.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης του έργου δεν θα περιέχει τη σημερινή στρέβλωση, όπου η απόσβεση του οδικού άξονα, που κόστισε 1,3 δισ. ευρώ, δεν προβλέπεται σε σχέση με τα συνολικά έσοδα, αλλά με βάση τα μερίσματα και κατ’ επέκταση τα καθαρά κέρδη που δηλώνει η κοινοπραξία των τεχνικών εταιριών που διαχειρίζεται το έργο.
Η Εγνατία Οδός
Η διαδικασία της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού είναι πιο προχωρημένη. Πολύ απλά επειδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis projects έχει μειοδοτήσει για την 35ετή παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, έναντι τιμήματος 1,49 δισ. ευρώ. Απαιτείται η ολοκλήρωση και λειτουργία των σταθμών διοδίων, καθώς και η ολοκλήρωση των εργασιών και η αδειοδότηση όλων των σηράγγων, που εκκρεμούν για να περάσει ο αυτοκινητόδρομος των 883 χλμ. στην κοινοπραξία. Η συναλλαγή θα κλείσει μέχρι τα τέλη της χρονιάς και όπως έχει αναφέρει ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης ο τομέας των παραχωρήσεων είναι εξαιρετικά σημαντικός για τον όμιλο και ενισχύεται περαιτέρω με τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Οι επενδύσεις που ο ανάδοχος πρόκειται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται σε περίπου 420 εκατ. ευρώ και η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου εκτιμάται στα 2,76 δισ. ευρώ.
Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).