Του Γιώργου Φιντικάκη
Δέκα χρόνια μετά από το 2009, όταν για πρώτη φορά θεσπίστηκαν τα πρώτα μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου, η παραβατικότητα στην αγορά συνεχίζει να ανθεί.
Τα περίφημα συστήματα εισροών-εκροών στα καύσιμα, παρ' ότι εγκατεστημένα εδώ και χρόνια σε πρατήρια και άλλους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν αναμένεται να έχουν τεθεί σε πλήρη λειτουργία παρά από το 2021 και μετά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της ανεξάρτητης αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Κακός σχεδιασμός, ασάφειες που απαιτούν νέες ρυθμίσεις, υπουργικές αποφάσεις που εκκρεμούν αλλά δεν εκδίδονται, ελλείψεις της ΑΑΔΕ και της ΓΓΠΣ σε προσωπικό, όλα αυτά μαζί, και πολλά άλλα, βρίσκονται πίσω από την συνεχιζόμενη αδυναμία του ελεγκτικού μηχανισμού, να αξιοποιεί και να διασταυρώνει τα στοιχεία που του αποστέλλουν τα συστήματα εισροών-εκροών, σύμφωνα με την εικόνα που μετέφεραν χθες οι εκπρόσωποι του κλαδικού φορέα των εταιρειών εμπορίας καυσίμων.
Σαν αποτέλεσμα το πεδίο μένει ελεύθερο για τους παραβάτες, ο καταναλωτής συνεχίζει να εξαπατάται από τη νοθεία, και τις πειραγμένες αντλίες, η εφαρμογή του βασικότερου μέτρου για την πάταξη του λαθρεμπορίου, παρατείνεται για τουλάχιστον δύο ακόμη χρόνια, και το Δημόσιο θα συνεχίσει να χάνει σε ετήσια βάση τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ, όσο εκτιμά η ίδια η αγορά ότι είναι η έκταση σήμερα του λαθρεμπορίου.
Την χαοτική αυτή εικόνα μετέφεραν χθες οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), που δείχνει ότι μετά από τόσα χρόνια προσπάθειας, βροχής υπουργικών αποφάσεων, εγκυκλίων, και εξαγγελιών, στην πράξη ελάχιστα έχουν γίνει.
«Τελευταίως, έχουν υπάρξει σημαντικά βήματα προόδου από την ΑΑΔΕ, ωστόσο είναι ακόμη τόσο πολλές οι εκκρεμότητες, ώστε οι επιτήδειοι συνεχίζουν ανεμπόδιστα την παραβατικότητα», ανέφερε χθες, κατά την διάρκεια σχετικής εκδήλωσης, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ι. Αλιγιζάκης, μεταφέροντας μια εικόνα που δείχνει πόσο διάτρητο είναι το σύστημα.
Τα GPS στα βυτιοφόρα παραμένουν γράμμα κενό, η επέκταση των συστημάτων εισροών-εκροών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, οι κυρώσεις για τους παραβάτες δεν είναι όσο αυστηρές θα έπρεπε, και η εφαρμογή ενός πλήρους συστήματος για την πάταξη του λαθρεμπορίου μετατίθεται κάθε χρόνο προς τα πίσω.
Τα παραδείγματα που δείχνουν ότι απουσιάζει ένα πλέγμα μέτρων, πάμπολλα, με πιο εμβληματική περίπτωση τα συστήματα εισροών-εκροών:
- Σήμερα οι πρατηριούχοι καταχωρούν οι ίδιοι στα συστήματα που έχουν εγκαταστήσει, τα στοιχεία της προμηθεύτριας εταιρείας, δίχως να υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητας των στοιχείων αυτών. Διότι το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο.
- Το λογισμικό τους, (software) και ο εξοπλισμός τους (hardware) δεν είναι τα κατάλληλα.
- Συχνά, η αποστολή στοιχείων από τα πρατήρια διακόπτεται ή τα συστήματα απενεργοποιούνται, άγνωστο γιατί, με αποτέλεσμα η ΓΓΠΣ, που έχει την ευθύνη για την συλλογή τους, να λαμβάνει ένα σήμα (alarm). Κανείς ωστόσο δεν ψάχνει να δει γιατί αυτό συνέβη, παρά τα συστήματα τίθενται αυθαίρετα σε επαναλειτουργία από τους εγκαταστάτες, δίχως κανείς να τους ελέγχει, όπως και τους πρατηριούχους.
- Σαν αποτέλεσμα, ουδείς γνωρίζει επακριβώς σήμερα το προϊόν και την ποσότητα που μπορεί να εισαχθεί ή να εξαχθεί από τη δεξαμενή κατά τη διάρκεια διακοπής λειτουργίας των συστημάτων εισροών-εκροών.
- Έτσι στη ΓΓΠΣ υπάρχει μια βάση δεδομένων μόνο για ένα τμήμα του συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια, ωστόσο ακόμη κι αυτά τα στοιχεία παραμένουν αναξιοποίητα από την ΑΑΔΕ και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Στη λογική αυτή, οι εταιρείες του χώρου, προκειμένου να μην γίνουν άλλα λάθη, εμφανίζεται πρόθυμες να συνεργαστούν με την πολιτεία, και να συνεισφέρουν οικονομικά, ακόμη και χρηματοδοτώντας την ταχεία εφαρμογή των συστημάτων εισροών-εκροών, καθώς και άλλες δράσεις, όπως την εκπαίδευση ελεγκτών, και την λειτουργία των κινητών συνεργείων ελέγχου (των γνωστών ΚΕΔΑΚ).
Διαβάστε ακόμα: