Στο διαδίκτυο η επόμενη «μάχη» του λιανικού εμπορίου

Στο διαδίκτυο η επόμενη «μάχη» του λιανικού εμπορίου

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ολοένα και περισσότεροι όμιλοι σούπερ μάρκετ σπεύδουν να τοποθετηθούν έγκαιρα στην αναπτυσσόμενη αγορά των online πωλήσεων, διαβλέποντας σημαντικά περιθώρια διεύρυνσής της τα επόμενα χρόνια. Χθες ανακοινώθηκε ότι ο όμιλος Παντελιάδη (METRO, My Market, Cash & Carry) απέκτησε στρατηγική θέση στην ηλεκτρονική αγορά μέσω της εξαγοράς ποσοστού στο ψηφιακό σούπερ μάρκετ Welovesupermarket.gr.

Κίνηση που έρχεται να προστεθεί στις πρωτοβουλίες επέκτασης προς το ηλεκτρονικό επιχειρείν άλλων μεγάλων ομίλων σούπερ μάρκετ, όσο και στις νέες – αμιγώς online - πλατφόρμες όπως e-fresh.gr και yoda.gr. Στο μπουκέτο των online καταστήματων περιλαμβάνονται, τα click2shop της ΑΒ Βασιλόπουλος, το  το Welovesupermarket και το Caremarket.gr (της Μαρινόπουλος).

Μπορεί στην Ελλάδα η online αγορά των σούπερ μάρκετ να είναι σχεδόν στα σπάργανα, κάνοντας μικρούς – σε σχέση με τους μέσους όρους της Ευρώπης – τζίρους, όμως πρόκειται για έναν τομέα με ρυθμούς ανάπτυξης από 30% έως 50% ετησίως! Μολονότι η «πίτα» του ηλεκτρονικού εμπορίου στα τρόφιμα είναι μικρή ακόμη, εντούτοις οι προοπτικές διεύρυνσής της είναι κάτι παραπάνω από... εγγυημένες, όπως δείχνουν όλα τα συμφραζόμενα.

Εύλογα, η επένδυση προς αυτή την κατεύθυνση, είναι μια στρατηγική επιλογή για τις αλυσίδες λιανικής που παίρνουν θέση. Ενδεικτικό είναι ότι τα online supermarket στην Ευρωπαϊκή Ένωση καταλαμβάνουν σήμερα από 5% έως 10% του συνόλου της λιανικής, ωστόσο, στη χώρα μας, οι διαδικτυακές πωλήσεις δεν ξεπερνούν το 1%! Μάλιστα, στη Μεγάλη Βρετανία, το μερίδιο αυτής της ηλεκτρονικής αγοράς φτάνει στο 35%!

Σύνθετοι λόγοι ασφαλώς παίζουν ρόλο σ'' αυτή την εξέλιξη, όπως κλιματολογικές συνθήκες, ψυχολογία καταναλωτών, εξωστρεφής τρόπος ζωής κ.α..  Στην Ελλάδα με το υπέροχο κλίμα, υπάρχει η κουλτούρα της φυσικής επίσκεψης στα καταστήματα, ενώ τα ποσοστά «ψυχρών» χωρών, δύσκολα θα πιαστούν στη χώρα μας σε ότι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Η πορεία των τζίρων

Μια ματιά στην πορεία των τζίρων την τελευταία τριετία, μαρτυρά τα περιθώρια εξέλιξης αυτής της  αγοράς. Από τα 11 εκατ. ευρώ το 2014 (με πολύ λιγότερες επιλογές και πλατφόρμες), έφτασε στα 20 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2016 είναι για πάνω από 30 εκατ. ευρώ! Για το 2017 – η εκτίμηση είναι ότι θα ξεπεράσει τα 45 εκατ. ευρώ και ίσως αγγίξει τα 50 εκατ. ευρώ. Φυσικά, ο τζίρος είναι πολύ μικρός σε σχέση με τα 9 περίπου δισ. ευρώ που είναι οι πωλήσεις των φυσικών σούπερ μάρκετ, όμως η ποσοστιαία ετήσια άνοδος, είναι εντυπωσιακή.

Η εκτίμηση που έχει γίνει από την Convert Group e-Business Consulting, την κορυφαία στην Ελλάδα συμβουλευτική εταιρεία «εντεταλμένη» στο online grocery, είναι ότι oι Έλληνες θα αγοράζουν προϊόντα αξίας 380-400 εκατ. ευρώ το 2020 από online σούπερ μάρκετ. Δηλαδή σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια, σχεδόν θα εικοσαπλασιαστεί ο τζίρος τους! Αυτό, μαρτυρά τις προοπτικές που βλέπουν όσοι επενδύουν.

Αν επιτευχθεί αυτός ο online τζίρος το 2020, τότε θα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 4% του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων της χώρας μας. Οι σχετικές εκτιμήσεις μάλιστα προσδιορίζουν το δυνητικό μερίδιο των αμιγώς online supermarket σε περισσότερο του 30%.

Παράλληλα, έρευνα του Εργαστηριού ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών οι online αγορές προϊόντων σουπερ μάρκετ επιβεβαιώνει την... παρθένα αγορά, καθώς μόνο το 25% των online αγοραστών δήλωσε ότι έχει κάνει συστηματικά διαδικτυακές αγορές, δηλαδή ένας στους τέσσερις.

Πλεονεκτήματα – Άμεση σύγκριση τιμών

Πέρα των εύλογων πλεονεκτημάτων που σχετίζονται με τον κόπο και το... χρόνο, ανάμεσα στα θετικά που προσφέρει το ηλεκτρονικό λιανεμπορικό κανάλι είναι η ολοήμερη λειτουργία ακόμη σε... αργίες αλλά και η άμεση σύγκριση τιμών. Αυτό είναι ένα επιπλέον κίνητρο για τις εκάστοτε προσφορές που μέσα από την οθόνη του έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, που διαφορετικά θα έπρεπε να επισκεφτεί δια ζώσης 4-5 σούπερ μάρκετ.

Η είσοδος του ομίλου Παντελιάδη στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Όπως προαναφέρθηκε λοιπόν, ο όμιλος Παντελιάδη απέκτησε μετοχικό μερίδιο στο ψηφιακό σούπερ μάρκετ Welovesupermarket.gr, που ήταν το πρώτο (αμιγώς) ηλεκτρονικό super market και δημιουργήθηκε τον Ιούνιο του 2013.

Οι δύο εταιρείες θα διατηρήσουν την αυτονομία τους, όμως η συνεργασία θα είναι... εφ'' όλης της ύλης, με την πλατφόρμα να διακινεί όλα τα προϊόντα της αλυσίδας My Market που πλέον είναι μια από τις 4-5 μεγάλες στη χώρα.

Για τον όμιλο Παντελιάδη και τη METRO είναι το πρώτο βήμα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με τη διοίκηση να δίνει μεγάλη βαρύτητα σ'' αυτό το νέο project. Η METRO σκοπεύει να επενδύσει στρατηγικά σε αυτήν τη νέα προσπάθεια σε βάθος χρόνου, διερευνώντας όλες τις δυνατές προοπτικές για μελλοντική επέκταση συνεργασίας.

Το Welovesupermarket συνεργάζεται με 110 μεγάλους προμηθευτές, πουλά μόνο επώνυμα προϊόντα και διαθέτει 8.000 κωδικούς μέσω των εγκαταστάσεων έκτασης 1.500 τ.μ. που έχει στην Παιανία. Η πελατειακή βάση του, ξεπερνά τα 100.000 νοικοκυριά.

Άλλες (αυτόνομες) πλατφόρμες

e-fresh.gr

Το πρώτο εξάμηνο του 2016 ξεκίνησε τη λειτουργία του το e-fresh.gr έχοντας εξαιρετική πορεία, καθώς ειδικά το πρώτο διάστημα κατέγραφε άνοδο πωλήσεων περίπου 30% ανά μήνα! Απασχολεί περί τα 50 άτομα σε γραφεία και παράδοση παραγγελιών, ενώ διαθέτει σύγχρονη διαχείριση προϊόντων στις αποθήκες μέσω αυτοματοποιημένης – ρομποτικής τεχνολογίας.

Το e-Fresh.gr συνεργάζεται με 300 προμηθευτές και διαθέτει μια γκάμα από 10.000 κωδικούς, με ελάχιστη παραγγελία τα 25 ευρώ. Το κόστος είναι 3 ευρώ ανά παραγγελία, ενω από 55 ευρώ και πάνω, οι παραγγελίες είναι δωρεάν.

Οι μετρήσεις δείχνουν ότι αν κάποιος πελάτης... εγκαινιάσει τις oniline αγορές, τότε επαναλαμβάνει συχνά, αφού το 75% των πελατών έχουν προβεί σε επαναλαμβανόμενες αγορές.

Yoda.gr

Η πιο καινούρια εισαγωγή στο... νεοσύστατο «κλάδο» είναι αυτή του yoda.gr που παρουσιάστηκε τον περασμένο Νοέμβριο, με ιθύνοντες νους τρία καταξιωμένα στελέχη του λιανεμπορίου. Ένα online supermarket, χωρίς την ύπαρξη φυσικού καταστήματος και έχει στόχο να διευρύνει την «πίτα» των on line αγορών και όχι να κόψει μερίδια από τις άλλες πλατφόρμες.

Το yoda.gr, το οποίο κατά την πρώτη φάση λειτουργίας είναι μια επένδυση μισού εκατ. ευρώ και

απασχολεί 22 άτομα, εξυπηρετεί (αρχικά) την αγορά της Αττικής, έχοντας συνάψει συνεργασία με την αλυσίδα BAZAAR, μέλος του ομίλου ΕΛΟΜΑΣ.

Πρόεδρος είναι ο κ. Γιάννης Χήτος, που έχει σημαντική επιχειρηματική διαδρομή, έχοντας επιτυχημένες συμμετοχές στο νερό Ζαγόρι, στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία και την Green Cola, διευθύνων σύμβουλος ο κ. Βασίλης Στασινούλιας, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Carrefour και αντιπρόεδρος ο κ. Βασίλης Ανδρικόπουλος, με μακρά εμπειρία σε κορυφαίες θέσεις σε εταιρείες καταναλωτικών αγαθών.

Η άποψη των ιδρυτών της πλατφόρμας είναι ότι η παγκόσμια τάση των online supermarket δεν έχει αποτυπωθεί στην ελληνική αγορά, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης πλουραλισμού στην ίδια την αγορά.