Στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ χρήστες του TikTok - Πώς λειτουργεί το ειδικό λογισμικό
SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK

Στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ χρήστες του TikTok - Πώς λειτουργεί το ειδικό λογισμικό

Εντατικούς ελέγχους στους χρήστες του TikTok και τους influencers που διαφημίζουν προϊόντα μέσω των social media διαξάγει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προκειμένου να εντοπιστεί αν έχουν υπάρξει περιπτώσεις φοροδιαφυγής.

Οι έλεγχοι αυτοί δεν αφορούν μόνο πρόσφατες αναρτήσεις, αλλά και παλαιότερες, με το TikTok να αποτελεί το σημείο αιχμής και τους influencers να καλούνται να δείξουν τα σχετικά τιμολόγια.

Πώς λειτουργεί ο ειδικός αλγόριθμος

Ο αλγόριθμος εστιάζει στους λογαριασμούς που διατηρούνται στα social media. Κάθε φορά που «ανεβαίνει» μια φωτογραφία ή ένα βίντεο, το οποίο έχει «ταγκάρει» πολλούς λογαριασμούς εταιρειών και επαγγελματιών, τότε ανεβαίνει αυτόματα πολύ ψηλά στη λίστα ελέγχου, για να εξακριβωθεί αν πρόκειται για επαγγελματική δραστηριότητα και διαφήμιση και συνεπώς αν υπάρχουν τα ανάλογα παραστατικά. Το ίδιο συμβαίνει και με όσους παρουσιάζονται να κάνουν ταξίδια, δειπνούν σε ακριβά εστιατόρια ή διασκεδάζουν σε club και μπουζούκια, οι οποίοι από μόνοι τους αναφέρουν το σημείο που βρίσκονται. Όσοι ακολουθούν πολύ τακτικά αυτή την «πρακτική», μπαίνουν στο στόχαστρο των ελεγκτών, για να διαπιστωθεί αν τα εισοδήματά τους δικαιολογούν αυτές τις πολυτέλειες.

Η δικαίωση της influencer από τη Σύρο

Από τη μεριά τους οι influencers έχουν τα δικά τους «όπλα». Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα influencer, η οποία βρέθηκε στο στόχαστρο της ΔΟΥ Σύρου, η οποία προχώρησε σε ελεγκτικές επαληθεύσεις στα βιβλία και στοιχεία για τα έτη 2017 έως 2020, καθώς και σε έλεγχο των τραπεζικών της λογαριασμών (αναλήψεις - καταθέσεις).

Της ζητήθηκε να προσκομίσει όλα τα απαραίτητα στοιχεία που θα αποδεικνύουν την προέλευση των χρηματικών ποσών που πιστώθηκαν στους λογαριασμούς της, και ότι αυτά είτε έχουν φορολογηθεί με συγκεκριμένες διατάξεις είτε απαλλάσσονται του φόρου.

Αν και δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο στους τραπεζικούς λογαριασμούς, της ζητήθηκε να υποβάλει αντίγραφα τιμολογίων και τυχόν συμφωνητικά με διαφημιζόμενους που εμφανίζονταν στις αναρτήσεις της στα social media, οι οποίες καταγράφηκαν στο αρχείο της Διεύθυνσης Ελέγχων.

Οι ελεγκτές εξέτασαν προσεκτικά τις αναρτήσεις, όπου, σύμφωνα με αυτούς, διαφημίζονταν διάφορα προϊόντα ή επιχειρήσεις μέσω tagged λογαριασμών. Ο έλεγχος κατέληξε στο ότι, λόγω της δημοφιλίας της, οι αναρτήσεις της είχαν θετική επίδραση στις διαφημιζόμενες εταιρείες, καθώς χιλιάδες χρήστες την ακολουθούν και πιθανότατα θα ήθελαν να μιμηθούν την εμφάνιση ή τον τρόπο ζωής της. Επειδή δεν υπήρχαν τιμολόγια για αυτές τις αναρτήσεις, εφαρμόστηκαν έμμεσες τεχνικές προσδιορισμού του πραγματικού εισοδήματός της, και καταλογίστηκαν πρόστιμα για αδήλωτα εισοδήματα:

• 2017: 58.625 ευρώ + ΦΠΑ 14.070 ευρώ
• 2018: 65.875 ευρώ + ΦΠΑ 15.810 ευρώ
• 2019: 44.025 ευρώ + ΦΠΑ 10.566 ευρώ
• 2020: 17.000 ευρώ + ΦΠΑ 4.080 ευρώ

Η influencer κατέθεσε προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ. Τελικά, η ΔΕΔ έκρινε ότι οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου δεν έπρεπε να εφαρμοστούν, καθώς οι ελεγκτές δεν είχαν επαρκή επιχειρήματα για τις ατιμολόγητες αναρτήσεις. Η υπόθεση έκλεισε, χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο παρόμοιες υποθέσεις να έχουν διαφορετική έκβαση στο μέλλον.

Αν και αυτή η influencer κατάφερε να γλιτώσει, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι όλοι οι υπόλοιποι επώνυμοι ή λιγότερο επώνυμοι που βρίσκονται στο στόχαστρο της εφορίας θα έχουν την ίδια τύχη. Μια μόνο φωτογραφία είναι αρκετή για το «ρομποτάκι» της εφορίας να ξεκινήσει τους ελέγχους, ενώ η πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς, εισοδήματα και πόθεν έσχες είναι πλέον σχεδόν αυτόματη.

Πηγή: ΣΚΑΪ