«Στροφή» στα ελληνικά προϊόντα

«Στροφή» στα ελληνικά προϊόντα

Ελαφρά ενίσχυση της στροφής εφοδιασμού εμπορευμάτων από την εγχώρια αγορά προκύπτει από τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου, που παρουσίασε σήμερα η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, «... φαίνεται ότι η επιμονή στα ελληνικά προϊόντα είναι πολύ πιο έντονη στις μικρότερες επιχειρήσεις του εμπορίου, ενδεχομένως, όμως, να συντελεί σε αυτό και η αδυναμία πρόσβασης σε αγορές του εξωτερικού».

Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην έκθεση ότι στην περσινή έρευνα το 44,3% των επιχειρήσεων δήλωνε ως βασική περιοχή παραγωγής των εμπορευμάτων τους την Ελλάδα, ενώ στη φετινή το αντίστοιχο ποσοστό διευρύνθηκε σε 46,4%.

Η Ελλάδα αποτελεί την κορυφαία περιοχή προέλευσης και ακολουθούν (με διαφορά) οι λοιπές χώρες της ΕΕ ως κύριες περιοχές παραγωγής των εμπορευμάτων τους, όπως δηλώνει το 29% των επιχειρήσεων.

Υπάρχει και μία επιπλέον διαφοροποίηση με παλαιότερα δεδομένα. Οι ΟΕ, ΕΕ και οι ατομικές επιχειρήσεις θεωρούν ότι το 2015 αποδυναμώθηκε περαιτέρω η στροφή των ανταγωνιστών τους σε εμπορεύματα από την Ασία, περιοχή που συγκεντρώνει πλέον το 19,4%των αναφορών (έναντι αντίστοιχου ποσοστού 25,3% το 2014), με συνέπεια να υπολείπεται του ποσοστού των αναφορών για ελληνικά προϊόντα, το οποίο αυξήθηκε σε 34,4%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις ΑΕ και ΕΠΕ (στον τομέα χονδρικού εμπορίου) εξακολουθούν να επικρατούν με ποσοστό 44,4% οι επιχειρήσεις που δήλωσαν ως χώρα παραγωγής των εμπορευμάτων τις λοιπές χώρες της ΕΕ. Στη δεύτερη θέση με 32% έρχονται οι αναφορές για προϊόντα εγχώριας προέλευσης.

Στις ΟΕ ΕΕ και ΑτΕ του χονδρικού εμπορίου οι επιχειρήσεις που δηλώνουν την Ελλάδα ως χώρα προέλευσης των εμπορευμάτων τους παραμένουν στην κορυφή με 50,2% το 2015, σαφώς μεγαλύτερο από την περσινή έρευνα.

Στον τομέα του λιανικού εμπορίου προκύπτει ότι στις ΑΕ και ΕΠΕ το 2015 παρατηρείται σταθερότητα των ποσοστών που αφορούσαν προϊόντα που παράγονται εγχώρια (39,1%) υπερτερώντας των αναφορών για προέλευση των προϊόντων από άλλες χώρες της ΕΕ, τα οποία συγκέντρωσαν το 32,6%, ενώ παραμένει αξιόλογη και η παρουσία των ασιατικών προϊόντων τα οποία κατέχουν μερίδιο 21,7% το 2015.

Στις λιανεμπορικές ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ, τα εμπορεύματα τους προέρχονται σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τις ΑΕ και ΕΠΕ, από την Ελλάδα με το ποσοστό να φτάνει στο 50,5% και έχει περιοριστεί η μερίδα όσων η βασική περιοχή προέλευσης εμπορευμάτων είναι η ΕΕ (26,9%).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ