Του Γιώργου Φιντικάκη
Την εμπιστοσύνη της στη νέα στρατηγική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που εκφράζεται μέσα από τα νέας γενιάς έργα, όπως τα αεροδρόμια, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και τα ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων, καταδεικνύει η απόφαση της Reggeborgh, του family fund της πανίσχυρης ολλανδικής οικογένειας Wessels, να αυξήσει τη συμμετοχή του στο 30% του μετοχικού κεφαλαίου της ελληνικής εταιρείας.
Το πως ακριβώς θα προχωρήσει η συναλλαγή, μαζί με περισσότερες πληροφορίες για τα σχέδια των Ολλανδών, θα γίνουν γνωστά σύντομα, καθώς αναμένονται ανακοινώσεις τόσο από τη York Capital, που πουλά το ποσοστό της 17,3% στη Reggeborgh, όσο και από την τελευταία που με την κίνηση αυτή, ανεβάζει το δικό της μερίδιο, στο 30%.
Στη χθεσινή της ανακοίνωση η ολλανδική εταιρεία αποδίδει την απόφασή της στις σταθερά ανοδικές επιδόσεις της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το ανθρώπινο δυναμικό της και το μάνατζμεντ Περιστέρη, στη πίστη για την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας, όπως και στη βαθιά της πεποίθηση ότι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι θετικές.
Το σίγουρο είναι ότι η Reggeborgh για την οποία δύσκολα βρίσκει κανείς στοιχεία καθώς αποφεύγει τη δημοσιότητα, έχει ένα χαρτοφυλάκιο με συμμετοχές μόνο σε επιλεγμένες εταιρείες με εξέχουσα θέση στις αγορές κατασκευών, υποδομών, ακινήτων, τηλεπικοινωνιών, εμπορευμάτων, και ενέργειας.
Τέτοια για παράδειγμα είναι η ολλανδική Varo, στην οποία συμμετέχει και η επίσης ολλανδική Vitol (διεκδικεί το 50,1% των ΕΛΠΕ), με διυλιστήρια στην Ελβετία και τη Γερμανία, ικανότητα επεξεργασίας 165.000 βαρελιών ημερησίως, 144 εγκαταστάσεις διανομής καυσίμων και 232 σημεία λιανικής πώλησης.
Στην Ελλάδα οι Ολλανδοί άρχισαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους γύρω στον Απρίλιο του 2018, όταν και ανέβασαν στο 9,38% το ποσοστό τους στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Εως τότε το family fund της οικογένειας Wessels διατηρούσε χαμηλό προφίλ, κατέχοντας μόλις το 1,38% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο παρακολουθούσε καιρό τώρα την ελληνική αγορά, έχοντας μάλιστα "χτυπήσει" την πόρτα κι άλλων εταιρειών.
Το Φεβρουάριο του 2019, το fund της οικογένειας Wessels αύξησε κι άλλο τη συμμετοχή του στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, φτάνοντας στο 13,04%. Τώρα το μερίδιο αυτό πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω, φτάνοντας κάποια στιγμή στο 30%.
O Dik Wessels
Αυτό που είναι σήμερα η Reggeborgh Invest, το οφείλει στον Dik Wessels, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 71 ετώ τον Νοέμβριο του 2017, όντας ο 3ος πλουσιότερος Ολλανδός, με εκτιμωμενη περιουσία 3,3 δισ ευρώ (λίστα Quote 500).
Θεωρούμενος ως ένας από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματίες των Κάτω Χωρών, ο Wessels ήταν ηλικίας 14 ετών, όταν άρχισε να εργάζεται στη μικρή οικογενειακή επιχείρηση που ανήκε στον πατέρα του. Ανέλαβε τα ηνία της επιχείρησης το 1968, επιτάχυνε την ανάπτυξή της το 1980 όταν ο πατέρας του πέθανε, και τη δεκαετία του 1990 προχώρησε σε δύο συγχωνεύσεις, μία με την Kondor και μια με την Royal VolkerStevin, από τις οποίες προέκυψε και η κατασκευαστική VolkerWessels.
Στον Dik Wessels οφείλεται η γιγάντωση του ομίλου VolkerWessels, που υπό την ομπρέλα της Reggeborgh Invest B.V., έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς παίκτες στην Ευρώπη, με έσοδα 5,9 δισ ευρώ το 2018, και παρουσία σε Ολλανδία, Βρετανία, Γερμανία και Βόρεια Αμερική.
To Μάιο του 2017, με τη δημόσια προσφορά που έκανε στο χρηματιστήριο του Αμστερνταμ, η VolkerWessels "σήκωσε" συνολικά 575 εκατ ευρώ.
Απασχολώντας σήμερα συνολικά 16.000 εργαζόμενους, η VolkerWessels έχει υπό την ομπρέλα της περίπου 120 εταιρείες με γραφεία σε Ολλανδία, Βρετανία, Γερμανία, Καναδά και ΗΠΑ.
Στη χρονιά που έκλεισε, ο ολλανδικός κολοσσός είδε τα λειτουργικά του κέρδη να διαμορφώνονται στα 251 εκατ ευρώ, το περιθώριο EBITDA στο 4,2%, και τις ταμειακές του ροές στα 366 εκατ ευρώ.
Οσο για τη μητρική Reggeborgh, έχει την έδρα της στο Rijssen, γεννέτειρα πόλη του Wessels, στην αγροτική επαρχία Οφεράισσελ, που βρίσκεται στο ανατολικό κομμάτι της χώρας.