Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery, προκειμένου οι κινέζικες μάρκες να πραγματοποιήσουν επενδύσεις σε εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων.
Τα νέα εργοστάσια που προγραμματίζουν οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων να δημιουργήσουν στην Τουρκία θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην εξάπλωση των κινέζικων μοντέλων στην τουρκική και στην ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια, αναφέρει το Bloomberg.
Επίσης, αναφέρεται ότι η Τουρκία βρίσκεται και σε χωριστές διαπραγματεύσεις με την κινεζική εταιρεία SAIC, στην οποία ανήκει η MG και η Great Wall.
«Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες το συντομότερο δυνατό. Έχουμε κάνει πολύ δρόμο και με τους δύο», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Φατίχ Κασίρ στο Bloomberg σε συνέντευξή του στην Άγκυρα.
Αυτή η κίνηση θα μπορούσε να δώσει στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων ευκολότερη πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οποία η Τουρκία έχει συνάψει συμφωνία τελωνειακής ένωσης.
Η Τουρκία είναι επίσης μια σημαντική αγορά από μόνη της, με τα EV να αποτελούν το 7,5% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023.
Η εθνική ρυθμιστική αρχή της αγοράς ενέργειας της Τουρκίας αναμένει ότι ο αριθμός των EV στη χώρα θα αυξηθεί και θα πλησιάσει τις 180.000 μονάδες έως το 2025. Ο ερευνητής BMI προβλέπει ότι το μερίδιο των EVs στις εγχώριες πωλήσεις αυτοκινήτων της Τουρκίας θα φτάσει το 30,4% το 2032.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe, Michael Shu, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι είδε έναν χώρο όπου θα μπορούσε να εγκατασταθεί το δεύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της μάρκας το 2025, εκτός από το εργοστάσιο που είναι ήδη υπό κατασκευή στην Ουγγαρία.
Οι ευρωπαϊκές επενδύσεις μπορεί να βοηθήσουν την BYD να αποφύγει τυχόν νέους δασμούς εισαγωγής που προκύπτουν από έρευνα της ΕΕ για κρατικές επιδοτήσεις στους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Η Τουρκία επιβάλλει επίσης πρόσθετους φόρους στα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στο εξωτερικό.
Η Άγκυρα προσπαθεί να προστατεύσει την Togg — την πρώτη εγχώρια κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας — από τον εσωτερικό ανταγωνισμό μέχρι να κυριαρχήσει μια νέα τούρκικη μάρκα στην εγχώρια αγορά.
Η αγορά αυτοκινήτων της Τουρκίας είναι η τέταρτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη από το τέταρτο τρίμηνο του 2023, αναφέρει το Automotive News Europe.
Μια τελική επενδυτική απόφαση από οποιαδήποτε από τις δύο κινεζικές εταιρείες θα ήταν πολύ σημαντική για την τουρκική κυβέρνηση, η οποία προσπαθεί εδώ και χρόνια να αξιοποιήσει την τοποθεσία της που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη για να προσελκύσει ξένες επενδύσεις στον μεταποιητικό της τομέα, μέχρι στιγμής με μικρή επιτυχία, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Μια αξιοσημείωτη απώλεια ήταν η απόφαση του Ομίλου Volkswagen να εγκαταλείψει μια προγραμματισμένη επένδυση στο εργοστάσιο, αφού η στρατιωτική δράση της Τουρκίας στη βόρεια Συρία προκάλεσε διεθνή κατακραυγή το 2019.
Ο υπουργός είπε ότι η Τουρκία αποτελεί ιδανική βάση για εξαγωγές στην ΕΕ, λόγω της τελωνειακής της ένωσης με το μπλοκ και της εξελιγμένης αυτοκινητοβιομηχανίας της.
Τα αυτοκίνητα ήταν μεταξύ των κορυφαίων εξαγωγών της Τουρκίας πέρσι, με τη χώρα να έχει πουλήσει οχήματα και ανταλλακτικά αξίας 35,7 δισ. δολαρίων το 2023, από 21,6 δισ. δολάρια μια δεκαετία νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA).
Η Togg και η κινεζική εταιρεία Farasis Energy κατασκευάζουν επίσης ένα εργοστάσιο μπαταριών στη βορειοδυτική πόλη της Προύσας στην Τουρκία στο πλαίσιο μιας κοινοπραξίας.