«Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έρχεται μετά από 18 χρόνια προσαρμόζοντας τα δεδομένα με την εποχή μας. Είναι ένας κώδικας ο οποίος εξορθολογίζει το κυρωτικό πλαίσιο για να γίνεται πιο κατανοητό στον μέσο οδηγό, πεζό, ποδηλάτη και κινούμενο μέσα στους χώρους των δρόμων και της πόλης» σημειώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός μεταφορών Βασίλης Οικονόμου και εξηγεί πού, αποσκοπεί η κάθε νέα ρύθμιση που φέρνει ο νέος ΚΟΚ.
Με αφορμή το θανατηφόρο τροχαίο στα Χανιά, υπογραμμίζει επίσης ότι το Υπουργείο Μεταφορών προτείνει να αναβαθμιστεί και να γίνει βασικό μάθημα στα σχολεία η οδική και κυκλοφοριακή αγωγή.
«Η εφαρμογή του νόμου γίνεται από την Αστυνομία και Τροχαία. Ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιβάλλει πιο αυστηρές ποινές για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις και αντικοινωνικές συμπεριφορές, τιμωρώντας τες παραδειγματικά, με αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 7 έτη και επανέκδοσή του κατόπιν εξετάσεων, ώστε να προάγει την οδική ασφάλεια και τον σεβασμό στους κανόνες», τονίζει ο κ. Οικονόμου.
Σε ό,τι αφορά τη μείωση του ορίου ταχύτητας ο υπουργός τονίζε ότι «είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Για τους παραπάνω λόγους ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει τη μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα. Δεν κατεβάζουμε το όριο για να κυνηγάμε τον κόσμο. Ο Κώδικας είναι κανόνας ζωής. Εμείς βασιστήκαμε σε μελέτες ότι αν ρίξουμε λίγο την ταχύτητα μέσα στην πόλη θα γλιτώσουμε πολλές ανθρώπινες ζωές. Το 2023, 120 πεζοί έχασαν τη ζωή τους μέσα στις πόλεις, εκ των οποίων το 70% ήταν άτομα άνω των 65 ετών, που επιχειρούσαν να διασχίσουν τον δρόμο. Τέτοιες καταστάσεις δεν είναι αποδεκτές και εμείς θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να τις αποτρέψουμε».
Στην ερώτηση για ποιον λόγο επιλέγεται η ποινή να αποδίδεται στον οδηγό και όχι στο όχημα, απαντά ότι «αυτή η προσέγγιση στοχεύει στη δίκαιη επιβολή ποινών, αποφεύγοντας την ακινητοποίηση οχημάτων που εξυπηρετούν και άλλα μέλη της οικογένειας. Άρα, εκείνος που υποπίπτει στην παράβαση θα είναι υπεύθυνος για την ποινή και δεν θα την «πληρώνουν» τα υπόλοιπα μέλη της οικογενείας».
Τέλος, αναφέρεται στη βασική φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ, λέγοντας: «Ο νέος ΚΟΚ έρχεται μετά από 18 χρόνια προσαρμόζοντας τα δεδομένα με την εποχή μας. Είναι ένας κώδικας ο οποίος εξορθολογεί το κυρωτικό πλαίσιο για να γίνεται πιο κατανοητό στον μέσο οδηγό, πεζό, ποδηλάτη και κινούμενο μέσα στους χώρους των δρόμων και της πόλης. Από το 2007 έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Εξορθολογίζουμε τις ποινές και το κυρωτικό πλαίσιο. Όμως, η οδική ασφάλεια δεν διασφαλίζεται μόνο από τον Κώδικα καθώς θα πρέπει παράλληλα να δούμε ένα πλέγμα πολιτικών και λειτουργιών, όπως είναι η εκπαίδευση, η οδική και κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία. Εμείς προτείνουμε σαν Υπουργείο Μεταφορών να αναβαθμιστεί και να γίνει βασικό μάθημα η οδική και κυκλοφοριακή αγωγή».