Ο Ευ. Βενιζέλος εισερχόμενος στο συνέδριο που διοργάνωσαν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου και τα πανεπιστήμια Αθηνών και Πελοποννήσου, με θέμα το «Δίκαιο της Θάλασσας και Μεσογειακός Χώρος», και απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, σχετικά με το θέμα του κ. Πανούση, δήλωσε πως " οι δημόσιες καταγγελίες, που έκανε ο πρώην Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ο κ. Πανούσης, δεν έχουν μόνον δικαστικό ενδιαφέρον για το οποίο έχει επιληφθεί η Εισαγγελική Αρχή, έχουν και τεράστιο θεσμικό κοινοβουλευτικό και πολιτικό ενδιαφέρον. Γι αυτό είναι απολύτως αναγκαία η παρουσία του κ. Πανούση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Πρόκειται για συγκλονιστικές αποκαλύψεις, πρωτοφανείς οι οποίες πρέπει να διερευνηθούν σε βάθος."
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ο Ευάγγελος Βενιζέλος για την πολιτική διάσταση του δικαίου της θάλασσας στη Μεσόγειο - Οι προσφυγικές ροές και οι κανόνες έρευνας και διάσωσης - Η συγκρότηση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για τις θαλάσσιες ζώνες την περίοδο 2011-2015.
Για την πολιτική διάσταση του Δικαίου της θάλασσας στην Μεσόγειο μίλησε ο Ευάγγελος Βενιζέλος στο πλαίσιο επιστημονικού συνεδρίου που οργάνωσαν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου και τα πανεπιστήμια Αθηνών και Πελοποννήσου με τη συμμετοχή μεγάλου αριθμού ειδικών στο δίκαιο της θάλασσας στην αίθουσα του ΕΒΕΑ.
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος αναφέρθηκε αρχικά στη συγκυρία της προσφυγικής κρίσης και τις διάφορες προτάσεις για κοινές ελληνοτουρκικές περιπολίες ή για ανάληψη της προστασίας των ελληνικών θαλάσσιων συνόρων ως ευρωπαϊκών από ευρωπαϊκή ακτοφυλακή. Επεσήμανε την σημασία που έχει - από την άποψη αυτή - για την προστασία των ανθρωπίνων ζώων που κινδυνεύουν καθημερινά στη Μεσόγειο αλλά και για την προστασία της κυριαρχίας, των κυριαρχικών δικαιωμάτων και των διεθνώς αναγνωρισμένων διοικητικών αρμοδιοτήτων της χώρας μας, να τηρούνται σε κάθε περίπτωση οι διεθνείς κανόνες που ρυθμίζουν θέματα έρευνας και διάσωσης στη θάλασσα ( SAR ) και την κατανομή του χώρου ευθύνης μεταξύ των παράκτιων μεσογειακών χωρών, άρα και μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Όπως τόνισε ο κ. Βενιζέλος, η Ελλάδα έχει δηλώσει τον ίδιο χώρο ευθύνης - που πρακτικά συμπίπτει με το θαλάσσιο χώρο που αντιστοιχεί στο FIR Αθηνών - και στο πλαίσιο του EUROSUR, του Ευρωπαϊκού Συστήματος Επιτήρησης των θαλάσσιων συνόρων της ΕΕ, δεν έχουν όμως ακολουθήσει όλες οι χώρες - μέλη την ίδια πρακτική. Αντίστοιχα ως προς την αεροπλοία, η Ελλάδα επανέλαβε στον ICAO τις θέσεις της και στο κανονιστικό πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού ( SES).
Βεβαίως, όπως τόνισε ο κ. Βενιζέλος, οι προσφυγικές ροές από τη Συρία και γενικότερα τη Μ. Ανατολή και τη Β. Αφρική και πρωτίστως οι πολεμικές συγκρούσεις που βρίσκονται στην αφετηρία τους δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν ούτε μεμονωμένα από τα κράτη - μέλη αλλά δυστυχώς ούτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως πολιτική οντότητα καθώς δεν αρκεί η κάλυψη των σχετικών δαπανών ή η αποτελεσματική οργάνωση της ταυτοποίησης, κατανομής, διέλευσης και υποδοχής των προσφύγων. Το όλο ζήτημα έχει παγκόσμια χαρακτηριστικά ως ανθρωπιστικό πρόβλημα και ως πρόβλημα ασφάλειας, ανήκει συνεπώς στην αρμοδιότητα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Αυτό αναδεικνύει την ευθύνη των μόνιμων μελών, το ρόλο των κρίσιμων περιφερειακών παραγόντων όπως η Τουρκία, αλλά και τα υφιστάμενα πολιτικά όρια της ΕΕ ως οντότητας που ακόμη δεν έχει βρει - και είναι δυστυχώς δύσκολο να βρει στο ορατό μέλλον- τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα της.
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος παρουσίασε όμως και την στρατηγική και ιστορική διάσταση του δικαίου της θάλασσας και της εφαρμογής του στην Αν. Μεσόγειο που προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό και το επίπεδο των ελληνοτουρκικών σχέσεων από το 1973 έως σήμερα.
Ο κ. Βενιζέλος παρουσίασε τις επιμέρους κινήσεις της περιόδου 2011 -2015 κατά την οποία συγκροτήθηκε μια ολοκληρωμένη εθνική πολιτική για τις θαλάσσιες ζώνες (υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ). Παρουσίασε τις ελληνικές πρωτοβουλίες σε σχέση όχι μόνο με τις διερευνητικές επαφές Ελλάδας - Τουρκίας που διεξάγονται από το 2002 και την θέση σε ισχύ της ελληνοαλβανικής σύμβασης του 2009, αλλά και σε σχέση με την Ιταλία, την Αίγυπτο, το Ισραήλ, ακόμη και τη Λιβύη παρά την πολυετή κρίση στη χώρα αυτή.
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος ανέλυσε - πιο συγκεκριμένα - τη σημασία που έχουν ως παράμετροι μιας ενιαίας εθνικής στρατηγικής για τις θαλάσσιες ζώνες, κινήσεις της περιόδου 2011-2015, όπως:
- η ψήφιση του ν. 4001/2011 για τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ,
-η προκήρυξη των αδειών για έρευνες στα θαλάσσια οικόπεδα του Ιονίου και νότια της Κρήτης,
- ο προσδιορισμός του πεδίου των διερευνητικών επαφών με την Τουρκία με έμφαση στον δικαιικό κανόνα αναφοράς και την οριοθέτηση όχι μόνο της υφαλοκρηπίδας αλλά και της ΑΟΖ, στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο,
- η πολιτική συμφωνία με την Ιταλία για μετατροπή της διμερούς σύμβασης του 1977 για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας σε σύμβαση οριοθέτησης πολλαπλού σκοπού, άρα και της ΑΟΖ,
- η προώθηση της διμερούς συνεργασίας με την Αίγυπτο μετά την πολιτική αλλαγή του Αυγούστου 2013 και της τριμερούς συνεργασίας με τη συμμετοχή της Κύπρου ( δήλωση του Καΐρου του Νοεμβρίου 2014) ,
- η συμφωνία με την Αλβανία για τα τοπωνύμια του 2014 στο πλαίσιο συγκεκριμένης δέσμης ελληνικών προτάσεων για την κύρωση και θέση σε ισχύ της διμερούς σύμβασης του 2009 για την οριοθέτηςη των χωρικών υδάτων και άλλων θαλάσσιων ζωνών,
- οι νέες δηλώσεις που υπέβαλε ο κ. Βενιζέλος εκ μέρους της Ελληνικής Δημοκρατίας λίγο πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου στον ΓΓ του ΟΗΕ σχετικά με τη δικαιοδοσία του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαίου της Θάλασσας
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος υπογράμμισε την ανάγκη να διεξάγεται γύρω από αυτά τα μείζονος σημασίας εθνικά θέματα ουσιαστικός διάλογος κάτι που προϋποθέτει πλήρη γνώση των ιστορικών και νομολογιακών δεδομένων καθώς δεν επαρκούν γενικολογίες που δεν συνιστούν ούτε επιστημονική ούτε πολιτική προσέγγιση αντάξια της κρισιμότητας των θεμάτων.