«Νομίζω ότι οι πολίτες εξέφρασαν μέσα από αυτές τις πράγματι πολυπληθείς συγκεντρώσεις τους, την αγωνία τους, έτσι ώστε να αποδοθεί το ταχύτερο δυνατό δικαιοσύνη. Και αυτό είναι το πρόταγμα όλων μας, θέλω να πιστεύω και της αντιπολίτευσης.
Πέρα και πάνω από το τι πρωτοβουλίες αναλαμβάνει προκειμένου πιθανόν να εργαλειοποιήσει κομμάτι αυτών των συγκεντρώσεων. Πιστεύω ακράδαντα ότι όλοι μας επιδιώκουμε τη δικαιοσύνη και δικαιοσύνη χωρίς αστερίσκους και χωρίς εξαιρέσεις» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
«Θέλω να πιστεύω ότι στο βάθος όλοι μας, αυτό που ζητούμε όλοι μας και όλα τα κόμματα, είναι η δικαιοσύνη»
«Νομίζω ότι πρέπει να διακρίνουμε την αγωνία προφανώς των συγγενών των θυμάτων, τον πόνο τους και την κοινωνία η οποία συμμετέχει σε αυτές τις συγκεντρώσεις, από τη στάση και τη συμπεριφορά πολιτικών κομμάτων. Επαναλαμβάνω όμως, θέλω να πιστεύω ότι στο βάθος όλοι μας, αυτό που ζητούμε όλοι μας και όλα τα κόμματα, είναι η δικαιοσύνη. Και η δικαίωση θα έρθει μέσα από τις αποφάσεις της δικαιοσύνης, την οποία θα απονείμουν μόνον οι δικαστικοί λειτουργοί» προσέθεσε ο κ. Σταϊκούρας.
Ερωτηθείς, σε σχέση και με όσα διαπιστώνει το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Ατυχημάτων, σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, για σοβαρά κενά στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου στο κομμάτι των υποδομών, το πώς εξελίσσονται σήμερα τα έργα, ο υπουργός επισήμανε τα εξής.
«Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Το πρώτο κομμάτι, στο ζήτημα του Πολυτεχνείου έχει ζητηθεί από την ίδια τη Δικαιοσύνη. Και δεύτερον, υπάρχει ένα πόρισμα το οποίο θα εκδοθεί στο τέλος Φεβρουαρίου από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπως είχαμε δεσμευτεί, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ανεξάρτητα από το τι θα λέει το πόρισμα, το οποίο δεν το γνωρίζω, αυτό που μπορώ να σας πω είναι τι λέει το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμου όταν αυτό δημοσιοποιήθηκε πριν από περίπου ενάμιση έτος. Εκεί εγείρονται διάφορα θέματα για διαχρονικές αδυναμίες και αστοχίες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και όλων όσων συμμετέχουν στο έργο τους. Έκτοτε έχουν αναληφθεί σημαντικές πρωτοβουλίες. Ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις για την εγκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης και του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών. Αποκαταστάθηκε ο φωτισμός, η πυρόσβεση και η ραδιοεπικοινωνία στον βασικό άξονα. Τοποθετήθηκαν κάμερες παρακολούθησης. Αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ από τα 45 σε 75 εκατομμύρια. Ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες η πρόσληψη προσωπικού, κυρίως σε ειδικότητες πεδίου. Υπεβλήθη σχέδιο δράσης σε ευρωπαϊκούς φορείς για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη δομική ασφάλεια και υλοποιούνται εκπαιδεύσεις σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων με συμμετοχή όλων των επιχειρήσεων πάνω σε θέματα ασφάλειας, εκπαίδευσης προσωπικού. Και εξασφαλίσαμε για πρώτη φορά σημαντικούς πόρους για υποδομές, δηλαδή το επόμενο χρονικό διάστημα να ξεκινήσουν οι εργασίες στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα που καταστράφηκε από τον Ντάνιελ, στα σημεία που κατεστράφη, αλλά και πρόσθετη χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών στα τμήματα Θεσσαλονίκη, Προμαχώνας, Πύθιο Ορμένιο και Τοξότες στη Νέα Καρβάλη».
«Πάντα πρέπει να επιδιώκουμε όλοι μας την ασφάλεια των μεταφορών και να την ενισχύουμε διαρκώς. Είδατε πρόσφατα, ακόμα και σε πόλεις ή χώρες είδατε το Στρασβούργο ότι γίνονται και έγιναν ατυχήματα. Άρα εμείς πρέπει να επιδιώκουμε να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μεταφορών. Το σχέδιο δράσης, το οποίο έχουμε συμφωνήσει με την Ευρώπη, μαζί με τις βασικές αλλά πολύ σημαντικές παρεμβάσεις στις υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου είναι κάτι που έχει ξεκινήσει να υλοποιείται και θα πάει περίπου μία διετία. Πάντα υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας σε όλες τις ενέργειες τις οποίες αναλαμβάνουμε. Και επίσης να προσθέσω και κάτι ακόμα. Υπήρχε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανακοίνωση της Hellenic Train, 15 Ιανουαρίου, ότι στις γιορτές ταξίδεψαν Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Αθήνα 60.238 επιβάτες, 36% περισσότεροι από ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2023, δηλαδή 16.150 περισσότεροι συμπατριώτες μας. Υπάρχει και μια εμπιστοσύνη στον ελληνικό σιδηρόδρομο που πράγματι έχει πολλά σημαντικά διαχρονικά προβλήματα και τα οποία δημόσια έχω πει όχι μία και δυο φορές, αλλά αρκετές φορές στο ελληνικό Κοινοβούλιο σε συζητήσεις που έχουμε προκαλέσει ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι η αντιμετώπισή τους θέλει υπομονή και επιμονή» συμπλήρωσε ο κ. Σταϊκούρας.
«Χρειαζόμαστε περισσότερους οδηγούς λεωφορείων»
Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα θέματα της αρμοδιότητάς του, ο κ. Σταϊκούρας, αναφέρθηκε στον στόλο των λεωφορείων και στο πρόβλημα της έλλειψης οδηγών.
«Είναι αλήθεια ότι χρειαζόμαστε περισσότερους οδηγούς. Και είναι αλήθεια ότι έχουμε περισσότερα και καλύτερα οχήματα το τελευταίο χρονικό διάστημα. Σήμερα που μιλάμε, έχουμε ανανεώσει τον στόλο με 278 νέα οχήματα. Μέχρι τις αρχές Μαρτίου εκτιμούμε ότι θα είναι στους δρόμους της Αττικής άλλα 150 λεωφορεία και επιδιώκουμε μέχρι τον Μάρτιο να έχουμε και 342 προσλήψεις οδηγών. (…) Ένα εξαιρετικά δύσκολο επάγγελμα πλέον ως εύρεση εργασίας πανευρωπαϊκά, μην πω και παγκοσμίως, που η ελληνική πολιτεία έχει δώσει σημαντικές αυξήσεις των απολαβών τους, έτσι ώστε να τους προσελκύσει στα δημόσια μέσα μεταφοράς».
«Αθροιστικά εκτιμούμε ότι θα έχουμε στη χώρα μας μέχρι το τέλος του καλοκαιριού 950 καινούρια λεωφορεία στην Αττική. Δηλαδή ουσιαστικά στο τέλος του καλοκαιριού όλος ο στόλος των οχημάτων που θα κινούνται στους δρόμους θα είναι απολύτως προσβάσιμος από τα ΑμεΑ, κάτι που μέχρι σήμερα δεν είναι εφικτό. (…) Σήμερα πάντως μπορώ να πω ότι τα λεωφορεία που κινούνται είναι 1.050 στην Αττική. Στη Θεσσαλονίκη ο στόλος των λεωφορείων έχει ανανεωθεί σε ποσοστό 50%» προσέθεσε.
Τα μέτρα για την εισιτηριοδιαφυγή
Ο υπουργός αναφέρθηκε στο ζήτημα της εισιτηριοδιαφυγής και στο γεγονός ότι με διάφορες συνδυαστικές ενέργειες, όπως είναι η επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα, η αύξηση του αριθμού των ελεγκτών παίρνοντας προσωπικό από την ΔΥΠΑ ακόμα και από τον Σκαραμαγκά ή όπως είναι η πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν από δέκα μέρες, να μπορεί κανείς με την κάρτα του να πληρώνει εισιτήριο και ήδη μία στις πέντε συναλλαγές είναι με το κινητό του πολίτη, έχει καταφέρει το υπουργείο να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των ελέγχων και να αυξηθούν σημαντικά οι εισπράξεις από κόμιστρα.
«Το 24, είχαμε 10% παραπάνω εισπράξεις από κόμιστρα σε σχέση με το 23 και 21% παραπάνω επικυρώσεις. Στη Θεσσαλονίκη δε τα ποσοστά είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά. Αρκεί να σας πω ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 24 κόπηκαν στην Θεσσαλονίκη 7,5 εκατομμύρια εισιτήρια, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 23 ήταν 5,4. 2 εκατομμύρια παραπάνω εισιτήρια στη Θεσσαλονίκη μέσα σε ένα τρίμηνο» επισήμανε ο υπουργός.
Κάμερες στα λεωφορεία
Σε ό,τι αφορά το πιλοτικό πρόγραμμα με τις κάμερες στα λεωφορεία, το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία από τον ΟΑΣΑ εκτιμάται ότι μπορεί να ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο, όσο γίνεται νωρίτερα, το 2025, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε τα εξής.
«Ο σκοπός αυτός συνδυάζεται με το πώς θα έχουμε καλύτερη χρήση των λεωφορειοδρόμων. Γιατί θέλουμε οι πολίτες να χρησιμοποιούν καλύτερα λεωφορεία σε σχέση με το παρελθόν και έτσι να διευκολύνουμε λίγο την καθημερινότητά τους. Σε αυτή τη λογική θα πρέπει να γίνονται καλύτεροι έλεγχοι των λεωφορειοδρόμων και μία λύση είναι, που θα ξεκινήσει πιλοτικά, οι κάμερες στα λεωφορεία. (…) Ουσιαστικά δηλαδή, η στόχευση είναι ποιοι μπαίνουν στους λεωφορειοδρόμους. Είναι ακριβώς να δούμε ποιοι κάνουν χρήση στους λεωφορειουδρόμους. Αν υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες, γιατί επαναλαμβάνω, όπως και στην προηγούμενη άσκηση, είναι συνδυαστικό αυτό και με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ζητήματα τα οποία θα ανακοινωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα».
Ερωτηθείς αν ισχύει ότι δεν θα πρέπει με βάση τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να πωλούν οι εργαζόμενοι στα πρατήρια καυσίμων, στους μοτοσικλετιστές που δεν φορούν κράνος, ο κ. Σταϊκούρας απάντησε «δεν είναι κάτι το οποίο είχαμε μέσα στη δημόσια διαβούλευση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
«Τέτοια περιστατικά συμβαίνουν παντού»
Σε σχέση με τη λειτουργία του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης και τις αστοχίες που είδαν το φως της δημοσιότητας το πρώτο διάστημα, ο κ. Σταικούρας επισήμανε αφενός ότι αντίστοιχα περιστατικά συμβαίνουν παντού στον κόσμο και πως η μεγάλη εικόνα είναι ότι 1,5 εκατομμύριο πολίτες μετακινήθηκαν με το ΜΕΤΡΟ.
«Πάει να πει ότι αυτοί οι πολίτες μετακινήθηκαν σωστά. Δεύτερον, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 εισιτήρια. Έχουν βγει περισσότερες από 60.000 προσωποποιημένες κάρτες και έχει μειωθεί η κίνηση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης σε ποσοστό υψηλότερο του 10%. Αυτά συνεπώς είναι τα στοιχεία που πρέπει να γεμίζουν με αυτοπεποίθηση τη συμπρωτεύουσα. Αυτό το έργο, η επέκταση προς την Καλαμαριά μέχρι τη Μίκρα που θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 25, μαζί με την ανανέωση του στόλου των λόφων κατά 50% και την αύξηση του αριθμού των εργαζομένων, άρα έχουμε περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους Θεσ/νίκης και μαζί με την ολοκλήρωση του Flyover μέσα στο 2027 όπως έχουμε δεσμευτεί, αλλάζουν εντελώς την εικόνα της Θεσσαλονίκης και ήδη πολύ σημαντικά βήματα έχουν ήδη υλοποιηθεί και κάποια άλλα δρομολογούνται με χρονοδιαγράμματα το 25 και το 27» συνέχισε ο υπουργός.
«Ως το 2026 η διάνοιξη»
Για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας από Γαλάτσι μέχρι Κατεχάκη, ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε το ακόλουθο χρονοδιάγραμμα.
«Η διάνοιξη θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2026. Ήδη ο ένας μετροπόντικας από την Κατεχάκη έχει διανοίξει το μισό της διαδρομής του μέχρι τον Ευαγγελισμό και έχει ξεκινήσει εργασίες και ο άλλος μετροπόντικας στο Γαλάτσι που θα συναντηθούν και οι δύο στον Ευαγγελισμό. Η διάνοιξη όλης της γραμμής 4 θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2026 και παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες σε σταθμούς. Ούτως ή άλλως, το έργο αυτό ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί στο τέλος αυτής της δεκαετίας. Θα δούμε, διότι έχουμε και δικαστικές διενέξεις, όπως ξέρετε καλά, για συγκεκριμένους σταθμούς, οι οποίες δημιουργούν συγκεκριμένες καθυστερήσεις. Όμως είναι ένα έργο το οποίο εκτελείται και είναι ένα έργο σημαντικό για την καθημερινότητα των πολιτών μαζί με αυτό που ανακοινώσαμε την προηγούμενη εβδομάδα και το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό ειδικά για τον Κηφισό, που είναι η σύνδεση της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική οδό Αθηνών Κορίνθου και τους 3 ανισόπεδους κόμβους που είναι οι ανισόπεδος, κόμβοι των Ναυπηγείων, του Σκαραμαγκά και του Σχιστού. Θα διευκολυνθεί η μετακίνηση των πολιτών στον Κηφισό τότε, μετά από τρία χρόνια όμως που θα υλοποιηθεί το έργο».
Ερωτηθείς τέλος, αν υπάρχουν σκέψεις για την καλύτερη αστυνόμευση στη χρήση των μέσων μεταφορών ο υπουργός ανέφερε «είναι κάτι το οποίο συζητάμε με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε γιατί ναι, πολλές φορές δεν χρησιμοποιούνται Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από πολίτες, διότι απαιτείται καλύτερη αστυνόμευση».
«Το επόμενο χρονικό διάστημα θα ακούσετε από την κυβέρνηση, γιατί αντιλαμβάνεστε ότι εμπλέκεται και άλλο υπουργείο, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, αλλά σε ό,τι αφορά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη γραμμή 1 μέχρι το τέλος του 26 θα έχουν ανακαινιστεί 14 συρμοί έτσι ώστε να έχουμε περισσότερους και καλύτερους συρμούς μέχρι τότε στον ηλεκτρικό, που υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα για την καθημερινότητα των πολιτών» υπογράμμισε καταλήγοντας ο κ. Σταϊκούρας.