Η ενίσχυση των δύο βασικών πυλώνων της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, η πράσινη μετάβαση της ΕΕ, το διεθνές πρόβλημα της έλλειψης ναυτικού δυναμικού, αλλά και η συμμετοχή Ελλάδας και Γερμανίας στην ευρωπαϊκή αποστολή «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα, τέθηκαν επί τάπητος, μεταξύ άλλων, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη (29/2) στο Βερολίνο, ανάμεσα στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, και τον Γερμανό υπ. Μεταφορών, Φόλκερ Βίσινγκ. Αποφασίστηκε, επίσης, η σύσταση Ομάδας Εργασίας, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας δύο βασικών πυλώνων της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Από πλευράς του, ο Στυλιανίδης δήλωσε ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα της συνάντησης με τον ομοσπονδιακό υπουργό Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ. Μεταξύ των στόχων της επίσκεψης του Στυλιανίδη στην Αίγυπτο, ήταν η αναθέρμανση των διμερών σχέσεων στον τομέα της ναυτιλίας και η άρση της εντύπωσης ότι η Ελλάδα ενδεχομένως επιδιώκει τη «νότια συμμαχία», όπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Great to meet in #Berlin Dr. Volker Wissing, Minister of Digitalisation & Transport of #Germany
— Χρήστος Στυλιανίδης - Christos Stylianides (@StylianidesEU) February 29, 2024
We had productive discussion about effective ways to tackle challenges facing the maritime sector & agreed to enhance our already strong cooperation bilaterally and within #IMO pic.twitter.com/Y41HGucpF5
«Στηρίζουμε την ενιαία ευρωπαϊκή ναυτιλία και προωθούμε τα κοινά μας συμφέροντα», ξεκαθάρισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι διαπιστώθηκε ταύτιση απόψεων σε ό,τι αφορά στην ανάγκη οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι να συνοδεύονται και από ρεαλισμό - με συνέπεια ταυτόχρονα στους στόχους του Παρισιού.
Οι δύο υπουργοί συμφώνησαν επίσης ότι πρέπει να βρεθούν τρόποι ώστε η κοινή ευρωπαϊκή θέση να βρίσκεται σε συνάφεια με τα κριτήρια του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ). «Δεν μπορεί η Ευρώπη να αγνοεί τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο, χάνοντας έτσι την ανταγωνιστικότητά της», υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Αναφερόμενος στις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα και στη δράση των ανταρτών Χούθι εναντίον των εμπορικών πλοίων που περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ, ο Χρήστος Στυλιανίδης είπε χαρακτηριστικά ότι για την Ελλάδα και τη Γερμανία, δύο χώρες τόσο σημαντικές στην ευρωπαϊκή και στην παγκόσμια ναυτιλία, η συμμετοχή στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Ασπίδες» αποτελούσε καθήκον και υποχρέωση, προκειμένου να διασφαλιστεί η ελευθερία του διεθνούς εμπορίου και να εξασφαλιστούν τα πληρώματα των εμπορικών πλοίων. Ο υπουργός επισήμανε μάλιστα ότι μέχρι τώρα οι δύο δυτικές αποστολές έχουν εξασφαλίσει ένα πολύ ικανοποιητικό «δίχτυ ασφαλείας» για τα πλοία στην περιοχή.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το μεταναστευτικό και την συνεργασία με την Τουρκία, ο υπουργός Ναυτιλίας έκανε λόγο για «μια εντελώς νέα εποχή» και εξήγησε ότι «κάναμε συνεννοήσεις για διαύλους επικοινωνίας και έχουν επιτευχθεί μεγάλα βήματα στη διαχείριση του μεταναστευτικού, καθώς συνεννοούμαστε (με την τουρκική ακτοφυλακή) στην πραγματική ώρα του συμβάντος». Όπως εξήγησε, η συνεννόηση φθάνει έως και το επίπεδο των δύο αρχηγών, ενώ από την τουρκική πλευρά εμπλέκεται και η στρατοχωροφυλακή, για την αποτροπή των λέμβων των διακινητών να ξεκινήσουν το ταξίδι τους. Ο κ. Στυλιανίδης απέκλεισε πάντως εκ νέου κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να πραγματοποιηθούν κοινές περιπολίες των ακτοφυλακών Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο.
Αναφορικά με την ασφάλεια των πλοίων στην Ελλάδα ενόψει και του καλοκαιριού, ο Χρ. Στυλιανίδης υπογράμμισε ότι «το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μόνιμη πρόκληση για τις χώρες με θάλασσα και ακτοπλοΐα» και να διαβεβαιώσει ότι διενεργούνται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι.
«Στόχος μας είναι να αυξήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την ασφάλεια» στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, συνέχισε ο κ. Στυλιανίδης και ανέφερε ενδεικτικά ότι έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα αναβάθμισης λιμένων. Διευκρίνισε ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση επιμένει στη νησιωτική πολιτική, η οποία δεν έχει ως γνώμονα το οικονομικό συμφέρον και ανέδειξε το γεγονός ότι η Ελλάδα συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους για την εκλογή της στον ΙΜΟ, όπου εκτιμώνται αφενός οι επιδόσεις της στην ασφάλεια και αφετέρου η ικανότητα της ελληνικής ναυτιλίας να περιλαμβάνει όλα τα ήδη πλοίων.
Ο κ. Στυλιανίδης συζήτησε ακόμη με τον κ. Βίσινγκ το θέμα των μεγάλων ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό και το ενδεχόμενο να αναπτυχθούν κοινά εκπαιδευτικά προγράμματα και κοινές πρακτικές προσέλκυσης νέων εργαζομένων για το εμπορικό ναυτικό. Το 2024 έχει ανακηρυχθεί από την κυβέρνηση ως «έτος ναυτικής εκπαίδευσης», ενώ στη Γερμανία βρίσκεται από πέρυσι σε εξέλιξη αντίστοιχο πρόγραμμα.
Στο πλαίσιο της επίσκεψης του στο Βερολίνο, ο κ. Στυλιανίδης είχε ακόμη συνάντηση με την πρόεδρο της Γερμανικής Ένωσης Εφοπλιστών Γκάμπι Μπόρνχαϊμ.